پایبندی به اصول در همه فصول

 در این میان بیش و پیش از همه باید قدردان اساتید بزرگواری باشیم که در همه این سال‌ها، راهنما و هدایتگر صدیق مجموعه ما بودند و خطای هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و جهت‌گیری‌های ما را به حداقل رساندند. قدردان این همراهی و راهبری عالمانه اساتید، اقتصاددانان، پژوهشگران و صاحب‌نظران هستیم و نقش و اثر آنان را در بلوغ و باروری مجموعه خود بی‌رقیب می‌دانیم.

امروز پس از دو دهه تلاش و توسعه، دنیای‌اقتصاد در موقعیتی پارادوکسیکال قرار دارد:

 احساسی امیدبخش که به پختگی و تجربه‌ای قابل اعتماد رسیده است و در عین حال درک و دریافتی دغدغه‌آفرین که در آخرین سال‌های جوانی چگونه می‌توان ازعوارض کهنگی و کهنسالی مصون ماند.

 با تامل بر این تصویر ژانوسی و با بهره‌مندی از تجربه بیست‌ویک سال گذشته و به‌ویژه با توجه به شتاب تحولات عظیم در عرصه رسانه که به نوبه خود متاثر از نوآوری‌های بی‌سابقه در سپهر مجازی است، تنها راه پیش روی ما، نوجویی، آینده نگری و تلاش پیگیر برای دستیابی به دانش و تکنولوژی روز برای کسب سهم مناسبی از صنعت جهانی رسانه است.

 بدیهی است این آینده‌نگری و نوجویی، تنها بستری است برای ادامه ترویج مبانی و اصولی که طی سال‌ها هویت دنیای‌اقتصاد را شکل داده است. تاکید می‌کنم با هر میزان ازموفقیت در توسعه و نوسازی، سازمان رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد از این اصول تخطی نخواهد کرد.

 بر این اساس ما همچنان معتقدیم طلسم بازدارنده گشایش وپویایی اقتصاد ملی، نداشتن یک الگوی تجربه‌شده و شفاف، سرگردانی بین الگوهای مختلف اقتصادی و بالطبع عدم بهره‌مندی از فواید و پرداخت هزینه‌های این الگوهای متناقض است.  ما همچنان برضرورت تمکین به الزامات اقتصاد آزاد برای ترقی و توسعه کشور و اعتلای جایگاه ایران در منطقه و جهان پای می‌فشاریم. ما همچنان بر ضرورت ایجاد سازوکارهای اقتصاد رقابتی که هم زمینه ارزش‌آفرینی وتوسعه کشور را فراهم می‌کند و هم آرزوی دیرپای رفاه و عدالت برای عموم را محقق می‌سازد، پای می‌فشاریم.

 ما همچنان دلسوزانه و خیرخواهانه برضرورت بهبود فضای کسب‌وکار، پرهیز دولت‌ها از دخالت‌های بی‌رویه و بی‌ثمر، بلکه خسارت‌بار در همه حوزه‌های اقتصادی، رانت‌بری و رانت‌بخشی، تعریف و تنظیم و تحمیل مجوزها و مقررات دست و پاگیر فعالان اقتصادی به‌ویژه تولیدکنندگان پافشاری می‌کنیم و در یک کلام سیاستگذاران و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران دولتی را از اصرار بر تحمیل اقتصاد دستوری زنهار می‌دهیم. ما همچنان نقش مفید و موثر دولت‌ها را محدود به سیاستگذاری و نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی و البته مسوولیت‌پذیری و مشارکت در پروژه‌های زیربنایی کشور می‌دانیم.

 ما کماکان معتقدیم خیرعمومی نه تنها در گرو بازسازی و توسعه مادی کشور است، بلکه پیش از آن مستلزم نوسازی اندیشه و گفتمان حکمرانی اقتصادی است. ما معتقدیم تنها در صورت تحقق چنین تحولی می‌توان به حل و رفع ابربحران‌هایی نظیر تورم، کسری بودجه، فسادفراگیر، محیط زیست، اعم از بحران آب و آلودگی هوا، مصرف نامتوازن و غیرقابل تداوم انرژی، صندوق‌های بازنشستگی، اشتغال، مسکن، صنایع و تولیدات زیان‌ده امیدوار بود.

ما معتقدیم این یک انتخاب نیست، بلکه در «دوران هوش مصنوعی» یک ضرورت گریزناپذیر است.

 مجموعه این مبانی و تفکر مبتنی برآن در همه سال‌های فعالیت دنیای‌اقتصاد و در کوران حوادث و امواج سیاسی و اجتماعی، استوار و خدشه‌ناپذیر باقی مانده و به جهت‌گیری‌ها و کنش‌های آن شکل داده است.

 البته در همه این سال‌ها، با رفت و آمد دولت‌های صاحب گرایش‌ها و دیدگاه‌های مختلف، پافشاری بر این مبانی به‌ویژه تاکید بر منع تصدی‌گری و دخالت بی‌رویه دولت‌ها و هشدار نسبت به تکرار سیاست‌ها و رفتار خسارت‌بار گذشته، زمینه‌ساز بی‌مهری و در مواردی بغض دولت‌ها نسبت به مجموعه ما شده است. بی‌تعارف می‌توان گفت در دو دهه گذشته هر چهار دولت محترم، کم یا زیاد از این الگوی رفتاری تبعیت کرده‌اند. اما به‌رغم همه بی‌مهری‌ها و نیز با وجود مشکلات و موانعی که بر سر راه موسسات فرهنگی و اقتصادی کشور وجود دارد، مجموعه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد به‌عنوان یک موسسه بزرگ فرهنگی و نیز یک بنگاه اقتصادی، توانسته است از یک روزنامه نوپا درسال۱۳۸۱ به سازمانی بزرگ و پویا با رسانه‌های متنوع و هدفمند برای سطوح مختلف مخاطبان با سلایق و ذائقه‌های گوناگون تبدیل شود.

 امروز با لطف و عنایت خداوند، روزنامه دنیای‌اقتصاد به‌عنوان مرجع اصلی اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های اقتصادی کشور، هفته‌نامه تجارت‌فردا با محتوای غنی، عرضه مباحث نظری، گزارش‌های عمیق و تضارب آرای اقتصاددانان ایرانی و همچنین معرفی چهره‌ها و آرا اقتصاددانان جهان، رسانه تصویری اکوایران با مشی و محتوای فراگیر و مخاطبان پرشمار و انتشارات دنیای‌اقتصاد با عرضه بیش از هزار عنوان کتاب، نیازهای بخش بزرگی از جامعه را تامین می‌کنند. واحد همایش‌های دنیای‌اقتصاد با برگزاری همایش‌های داخلی و بین‌المللی، مرکز پژوهش‌های مالی و اقتصادی و نیز واحد آموزش دنیای‌اقتصاد هر کدام به‌صورت تخصصی به موضوعات مهم اقتصادی می‌پردازند. همچنین مرکز نوپای «کسب‌وکار دنیای‌اقتصاد»، با راه‌اندازی شتاب‌دهنده کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های محتواپایه و تبلیغات و همچنین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌کوشد نقشی جدی به‌عنوان تسهیل‌گر نوآوری و تعامل بین اکوسیستم اقتصاد کلاسیک و اقتصاد دیجیتال کشور ایفا کند.

 امیدواریم در سال‌های پیش رو نیز بتوانیم با همت همکاران شایسته خود و همفکری و همراهی اساتید بزرگوار، هر چه بیشتر به فضای رسانه‌ای پیشرفته جهان امروز نزدیک‌تر شویم.

Ali Mohammadi-137 copy