حتی در زمینه بهداشت می‌تواند ویژگی‌های منحصر به فردی در جهان داشته باشد. ما در بین کشورهای شرق مدیترانه نخستین استقرار نظام بهداشت را داشتیم. این موفقیت حاصل تلاش پزشکان، پرستاران، معلمان، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بهورزان عزیزی است که خدمت می‌کنند. اولین راهکارهای ایران برای سلامت خانواده از ۳۰ سال پیش شروع شد. این راهکارها الگویی برای منطقه است. طرح ضربتی مالاریا را در کشور اجرا کردیم. در سیستان‌وبلوچستان از هر ۱۰ نفر ۳ نفر مبتلا به مالاریا بودند اما امروز ایران کاندیدای دریافت گواهی ریشه‌کنی مالاریا است.

وزیر بهداشت گفت: بنده به‌عنوان یک سرباز کوچک نظام سلامت دست تمام افرادی که به پیشرفت نظام سلامت کمک کردند را می‌بوسم. در سیلاب‌های اخیر بدون حتی یک مورد اپیدمی و بدون هیچ همکاری خارجی مدیریت موفقی داشتیم. پرونده الکترونیک سلامت را ریل‌گذاری کردیم. راهنماهای بالینی مختلف برای مدیریت سلامت ایجاد شده است. ما برنامه کنترل بیماری‌های واگیردار را ادامه می‌دهیم. باید توجه کنیم که کشور ما تنها از بیماری‌های غیرواگیر صدمه نمی‌بیند. با توجه به وسعت کشور با وسعت بیماری‌های واگیردار مواجه هستیم. برای بیماری‌های دامی و بیماری‌هایی که از مرزهای شرقی و غربی وارد کشور می‌شوند رایزنی می‌کنیم. باید به‌وسیله همکاری‌های بین‌کشوری مدیریت درستی در این زمینه داشته باشیم.

سعید نمکی ادامه داد: طرح تحول سلامت را دنبال خواهیم کرد و همچنین به بهداشت دندان و دهان به‌عنوان یک هدف جا‌افتاده خواهیم پرداخت. حدود ۴۰۰ خانه بهداشت برای عشایر راه‌اندازی کرده‌ایم. در نیمه دوم امسال برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت دنبال می‌شود. افرادی از دل خانواده‌ها آموزش‌های مربوط به بهداشت می‌بینند. همچنین با استفاده از دانشجوهای علوم پزشکی سعی می‌کنیم به ارتقای نظام درمان تحقق ببخشیم. این حضور در خانه‌ها برای دانشجویان پزشکی مواجهه با نیازهای واقعی مردم را فراهم می‌کند. در نهایت این اقدام برای نظام بهداشت جهانی به‌عنوان یک ویترین از عملکردهای جمهوری اسلامی ایران ارائه خواهد شد.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه مراسم گفت: شصت و ششمین نشست وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی بسیار مهم است. تصمیمات مهمی در این نشست گرفته خواهد شد. این نشست در حالی برگزار می‌شود که تحت فشار برخی دولت‌های غربی به‌ویژه آمریکا هستیم. آنها نمی‌خواهند هیچ نشستی در سطح منطقه در ایران برگزار شود، با این وجود استقبال گرمی از طرف دولت‌های منطقه داریم.