تجربه هنگ‌کنگ در مبارزه با کرونا

هنگ‌کنگ که یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به شمار می‌رود، از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود و در این سال پس از پایان یافتن پیمان پیشین به جمهوری خلق چین پیوست. این جزیره در ۶۰ کیلومتری شرق شبه جزیره ماکائو در شرق دلتای رودخانه مروارید قرار دارد و از شمال با استان گوآنگ‌دونگ چین و از جنوب با دریای چین جنوبی هم مرز است. قرابت هنگ کنگ با چین تا حدی است که اکنون بخشی از خاک مناطق ویژه اداری کشور چین محسوب می‌شود.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» در چنین شرایطی آمار قربانیان کرونا نسبت به مبتلایان ۱۵/ ۲ درصد است. این در شرایطی است که ایران با فاصله جغرافیایی بسیار بیشتر از چین نسبت به هنگ‌کنگ، طبق آخرین آمار تا لحظه تنظیم این گزارش شاهد جان باختن ۴۳ تن از شهروندان خود بر اثر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ بوده است. آنچه در هنگ‌کنگ پس از جان باختن تنها دو تن از شهروندان رخ داده، می‌تواند دلیلی برای آمار پایین تلفات در این کشور باشد.

آزمایش از تعداد زیادی از افراد در این شهر مورد تاکید  مقامات قرار گرفته است. هم‌اکنون در هنگ‌کنگ هزاران نفر از شهروندان در قرنطینه به سر می‌برند و پزشکان در تلاشند افرادی را که گرفتن آزمایش از آنها ضروری است، شناسایی کنند، تشخیص دهند که چه کسی را جداسازی و قرنطینه کنند و چه کسی را به خانه بفرستند. نظام بهداشت و سلامت هنگ‌کنگ هفتصد تا هشتصد مورد مشکوک را در هر روز مورد کنترل و ارزایابی قرار می‌دهد. قرار است برنامه‌ای برای غربالگری افراد و آزمایش از افراد مشکوک به اجرا گذارده شود تا به این ترتیب از بار مراجعه‌کنندگان بیمارستان‌ها کاسته شود. نشریه گاردین در گزارشی با اشاره به روش‌های دارویی مقابله با کرونا در بیمارستان‌های هنگ‌کنگ نوشت گر چه نتایج نخستین آزمایش‌های دارویی مبارزه با ویروس کووید ۱۹ اواخر ماه مارس منتشر خواهد شد، اما در حال حاضر داروهای مبارزه با ابولا و ایدز برای درمان این ویروس مورد استفاده هستند. این در حالی است که نشریه ساینتیست نیز تایید کرده است که دانشمندان هنگ‌کنگ در کنار مطالعه بر سیستم ایمنی، این داروها را برای بیماران مبتلا به کرونا مورد استفاده قرار می‌دهند.

علاوه بر همه این تلاش‌ها، فرودگاه‌ها به‌عنوان یکی از مبادی مهم عبور و مرور می‌توانند نقش مهمی در ممانعت از ورود یک بیماری واگیردار به کشورها یا تسهیل ورود آن ایفا کنند. از همین رو مقامات هنگ‌کنگ نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع کرده‌اند و فرودگاه‌های خود را به خط مقدم مقابله با کرونا بدل کرده‌اند. هم اکنون در فرودگاه هنگ‌کنگ تمامی مسافران آزمایش می‌شوند. هنگ‌کنگ مسافران ووهان چین که آزمایش کرونای آنها مثبت شد را در قرنطینه نگه داشت تا از شیوع ویروس کووید ۱۹ در سطح این شهر ممانعت کند. فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ که در سال ۲۰۱۹ و به دلیل بروز ناآرامی‌های سیاسی میزبان تعداد کمتری از مسافران بود، در حال اتخاذ و اجرای اقدامات جدید برای جلوگیری از شیوع بیماری جدید است. هواپیماهایی که از مبدأ ووهان چین وارد فرودگاه هنگ‌کنگ می‌شوند در محل ویژه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده است پارک می‌کنند. ضد عفونی و گندزدایی از این هواپیماها و مسافران آن، هم‌اکنون به مقدار فزاینده‌ای انجام می‌شود. همین‌طور خطوط هوایی هنگ‌کنگ تصمیم گرفته‌اند تا پروازهای خود به مقصد چین را به مقدار قابل‌توجهی کاهش دهند. از سوی دیگر تمامی مسافرانی که به مقصد ووهان یا از مبدأ ووهان به هنگ‌کنگ بلیت تهیه کرده‌اند می‌توانند بدون پرداخت جریمه‌ای، پرواز خود را لغو کنند.

دور زدن چالش اقتصادی کرونا

واهمه از ویروس کرونا موجب شده است تا بسیاری از صنایع و کسب‌و‌کارهای کشورهای مبتلا به آن به تعطیلی کشیده شوند و همزمان مردم نیز تمایلی به خروج از منازل خود برای خرید نشان نمی‌دهند. به این ترتیب ویروس کووید ۱۹ را می‌توان به چوب لای چرخ اقتصاد کشورها و رونق آن تشبیه کرد.

 حالا مقامات هنگ‌کنگ تصمیم گرفته‌اند تا در راستای مقابله با این چالش اقتصادی، در یک راهکار ابتکاری و جالب، با توزیع پول بین شهروندان و افزایش نقدینگی، بار مالی کنونی کاهش یابد. به‌عنوان بخشی از بودجه سالانه، مقرر شد تا ۱۰ هزار دلار هنگ‌کنگ (۱۲۸۰دلار آمریکا) به حدود هفت میلیون شهروند هنگ‌کنگی بالای ۱۸ سال تخصیص یابد. اقتصاد هنگ‌کنگ که یکی از قطب‌های مالی و سرمایه‌گذاری جهان است طی ماه‌های اخیر به دلیل بحران‌های سیاسی و حالا هم در پی شیوع ویروس کرونا با ضربات مهلکی مواجه شده است. این شهر هم‌اکنون دارای بیش از ۹۰ مورد ثبت شده از مبتلایان به کرونا است که دو نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. پائول چان، وزیر دارایی هنگ‌کنگ در مورد این راهکار می‌گوید: «اقتصاد ما در سال جاری با چالش‌های عظیمی مواجه خواهد بود. از این رو پس از بررسی‌ها و ملاحظات فراوان تصمیم گرفتیم تا به حدود ۷ میلیون نفر از شهروندان بالای ۱۸ سال ۱۰ هزار دلار هنگ‌کنگ پرداخت شود.» وی افزود: « با این کار از یکسو مصرف محلی افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر کمی از بار مالی تحمیل شده به مردم در این مدت تخفیف می‌یابد.»