25 درصد شاغلان تحت‌تاثیر کرونا

۱۴ رسته شغلی تحت‌تاثیر کرونا

عیسی منصوری، معاون وزیر کار در نشست خبری که ۱۹ خرداد در طبقه دهم وزارت کار تشکیل شد، مبلغ کل تسهیلات کرونایی را ۴۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که قرار است توسط ۲۰ بانک با سود ۱۲ درصد اعطا شود. او افزود تاکنون فرآیند عملی ۴۴ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات مشخص شده است. مدت بازپرداخت این تسهیلات ۲۴ ماهه و پرداخت اولین قسط آن از مهرماه آغاز خواهد شد. او در ادامه افزود: درحال‌حاضر ۱۴ رسته اصلی و ۵۵۰ زیر رسته تحت‌تاثیر ویروس کرونا دچار مشکل شده‌اند.

معاون وزیر کار در ادامه افزود: تاکنون ۲۲۸ هزار بنگاه در سامانه کارآ ثبت‌نام و ۱۲۶ هزار بنگاه واجد شرایط بوده‌اند که ۲۳۸ هزار نفر اشتغال مشمول حمایت شده‌اند و حدود ۷۵هزار پرونده در بانک‌های ۲۰ گانه تشکیل شده است. از روز شنبه افراد متقاضی ثبت‌نام شده که پرونده‌شان به بانک ارسال شده به شعب منتخب خود مراجعه و تسهیلات را دریافت خواهند کرد. او با تاکید بر اینکه این تسهیلات با شرایط ضمانتی سهل‌گیرانه‌ای پرداخت می‌شود گفت: قبلا قرار بود به ازای حفظ ۹۰ درصدی نیروی کار تسهیلات داده شود اما پس از آن قرار شد به ازای حفظ تنها یک نیروی کار نیز تسهیلات به ازای همان نفر اختصاص یابد و مشمول این تسهیلات‌گیری شود. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رقم تسهیلات تخصیص داده شده به بنگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تسهیلاتی به میزان ۶میلیون تومان برای رانندگان مسافری خویش‌فرما، ۱۲ میلیون تومان برای بنگاه‌هایی آسیب‌دیده از کرونا به ازای هر فرد و ۱۶ میلیون تومان هم برای بنگاه‌های که به دستور دولت تعطیل شده‌اند در نظر گرفته شده است.

شرایط وام به بنگاه‌های آسیب‌دیده

عیسی منصوری در بخشی از صحبت‌های خود به شرایط وام‌دهی به بنگاه‌های آسیب‌دیده از ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: با رایزنی‌هایی که با بانک مرکزی انجام شده در مورد شرایط ضمانت وام‌ها همکاری شده که چندان سختگیرانه نباشد. علاوه براین افرادی که چک برگشتی یا معوقات بانکی دارند نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. برای وام زیر ۱۶ میلیون تومان فقط سفته یا چک، بین ۱۶ تا ۴۸ میلیون سفته با یک ضامن، تا ۱۶۰ میلیون سفته با دو ضامن، ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون سفته با سه ضامن و بالای ۲۰۰ میلیون شرایط ضمانت بستگی به توافقی دارد که با بانک انجام شده است.

۴۷ درصد شاغل بدون بیمه در مواجهه آسیب کرونا

معاون وزیر کار با اشاره به اینکه از جمعیت ۶میلیون نفری شاغل، ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها بیمه شده و به این افراد تسهیلات ۱۲ درصدی تعلق می‌گیرد، گفت: برای ۲میلیون و ۸۰۰ هزار نفر باقی‌مانده که ۴۷ درصد شاغلان را شامل می‌شود، بیمه نیستند یا سابقه بیمه ندارند در کارگروه اقتصادی ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری می‌شود. قابل‌توجه است که در کشور حدود ۲۴ میلیون نفر شاغل داریم که با توجه به ۶ میلیون شاغل بیکار شده، یک چهارم شاغلان تحت‌تاثیر ویروس کرونا با مشکل مواجه شده‌اند. منصوری در مورد شرایط مشاغلی مانند دستفروشی تصریح کرد: ما به سراغ کسانی می‌رویم که امکان احصای شاغل بودنشان وجود داشته باشد. مثلا اگر یک دستفروش در نمایشگاهی حضور داشته و اطلاعاتش توسط وزارت کشور یا شهرداری ثبت شده باشد، شغل این فرد برای ما قابل احصا است، اما صرف ادعای فرد نمی‌تواند قابل قبول باشد، زیرا در این صورت افرادی که هیچ‌گونه شغلی ندارند می‌توانند با معرفی کذب خود سیستم را دچار مشکل کنند. منصوری تاکید کرد: باید قابلیت احصای اشتغال به‌صورت فعال وجود داشته باشد که ما برای این موضوع با همه دستگاه‌های ذی‌ربط همچون وزارت میراث‌فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم.اما نکته مهمی که معاون وزیر کار در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد در مورد افراد بیمه شده‌ای بود که اطلاعات آنها به درستی در سیستم ثبت‌نشده بود. به‌عنوان مثال رسته شغلی خود را در سیستم بیمه به‌صورت دقیق ثبت‌نکرده، بلکه به‌عنوان شغل آزاد ثبت شده‌اند. این افراد زمانی که برای تسهیلات بیکاری به‌دلیل بیماری کرونا اقدام کرده‌اند، مشمول دریافت تسهیلات نشده‌اند. اما منصوری تاکید کرد که در مرحله بعد غربالگری برای این مشاغل انجام شده و پیامک موردنظر ارسال می‌شود.

روند نزولی در ثبت آمار بیکاری

معاون وزیر کار در مورد بیمه بیکاری نیز گفت: طبق آخرین آمار ۸۴۰ هزار نفر برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند که ثبت‌نام‌ها روند نزولی داشته است. به‌عنوان مثال در خرداد ماه فقط دو هزار و ۸۰۰ نفر ثبت‌نام داشتیم درحالی‌که این عدد برای اسفند ماه ۳۰۰ هزار نفر بود. این مساله نشان می‌دهد تعداد بیکاران کاهشی شده است. وی افزود: از ۸۴۰ هزار نفر، ۷۰۳ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شده‌اند که تاکنون برای ۱۰۳ هزار نفر بیمه بیکاری واریز شده است و برای ۲۶۰ هزار نفر دیگر ظرف ۱۰ روز آینده این مبلغ واریز می‌شود.

معاون وزیر کار در بخشی از جلسه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به این سوال که چرا برخی از اصناف مشمول تسهیلات نشده‌اند، گفت اصناف لیستی از مشاغلی که به‌دلیل شیوع کرونا دچار مشکل شده‌اند را ارسال کرد اما همه این مشاغل مورد تایید قرار نگرفت. به‌عنوان مثال ما فرض می‌کردیم که صنعت پوشاک هرساله در پایان سال و شب عید با فروش بالایی مواجه می‌شد، اما امسال به‌دلیل شرایط به‌وجود آمده با کاهش درآمد روبه‌رو شد، اما اتاق اصناف روی شغل‌های مرتبط با تولید نخ و ماشین‌آلات تولید کیف و کفش نیز تاکید داشتند که بررسی‌ها نشان داد آنها خیلی از شیوع ویروس کرونا متاثر نشده‌اند. در نتیجه با توافقی که با اتاق اصناف انجام شد برخی از این مشاغل حذف شدند. منصوری در پاسخ به این سوال که چرا بیمه بیکاری پرداخت شده به برخی از افراد در حد ۶۰۰ هزار تومان است نیز گفت: به‌رغم پیشنهاد وزارت کار نظر سازمان برنامه و بودجه این بود که میزان کار در ماه این افراد در قیاس با فردی که تمام وقت کار می‌کند آن‌قدری نیست که بیمه بیکاری را دریافت کند، از این رو سازمان برنامه میزان بیمه بیکاری ناشی از کرونا را تعدیل کرد. منصوری افزود: تمایل وزارت کار این بود که بیمه بیکاری ناشی از کرونا به روال همیشه واریز شود، اما به هر حال جمع‌بندی‌ها این بود که این بیمه را براساس شرایط کرونا واریز کنیم، چراکه بسیاری از این افراد مجددا به کار خود بازخواهند گشت.

بسته پساکرونا

معاون وزیر کار در مورد شرایطی که در آینده پیش خواهد آمد سه سناریو را مطرح کرد و افزود که با توجه به این سه سناریو بسته‌ای در نظر گرفته شده که به‌زودی از آن رونمایی خواهد شد. او در تشریح این سه سناریو گفت: سناریوی نخست اینکه ممکن است واحدهای اقتصادی همراه با رونق به حالتی بهتر از حالت قبل از کرونا برگردند؛ سناریوی دوم پیش‌بینی یک دوره افول و سپس بازگشت سریع به رونق است و سناریوی سوم بازگشت به روال قبل اما درگیر شدن دوباره با کرونا است. براساس این سه سناریو ۱۱ مولفه در قالب برنامه پساکرونا تدوین کردیم که پس از تصویب اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

06-02