روز گذشته مسوولان وزارت بهداشت و درمان اعلام کردند که ۲۴۷۲ نفر از مبتلایان شناسایی شدند. این رقم بیشترین سطح مبتلایان در ۱۰ روز اخیر بوده است. از بین مبتلایان جدید، بیش از یک‌سوم مبتلایان در بیمارستان بستری شدند. با آمار روز گذشته میزان کل مبتلایان کرونا در کشور به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسید. همچنین روز گذشته مسوولان وزارت بهداشت و درمان اعلام کردند که هنوز ۲۷۸۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار گرفته‌اند. ایران از لحاظ تعداد بیماران بدخیم، پس از آمریکا، هند و برزیل در رتبه چهارم قرار گرفته است، این در حالی است که بسیاری از کشورهایی که قبلا به‌عنوان قطب شیوع این بیماری محسوب می‌شدند، میزان بیماران وخیم کمتری دارند. به‌عنوان مثال ایتالیا در حال‌حاضر تنها ۲۲۰ بیمار با وضعیت شدید دارد، این رقم برای ترکیه ۶۸۴ نفر و برای انگلیس ۴۹۲ نفر است. این در حالی است که کشورهایی نظیر ایتالیا و انگلیس جمعیت سالمند بیشتری دارند، اما توانسته‌اند با به‌کارگیری سیاست‌های مناسب به سمت مدیریت این بیماری پیش بروند.

به نظر می‌رسد که جهش میزان فوتی‌ها و افزایش مبتلایان در روزهای اخیر به این دلیل بوده است که فاصله‌گذاری اجتماعی مانند روزهای قبل رعایت نمی‌شود. در حالی که دولت از این موضوع ابراز نگرانی می‌کند، اما سیاست‌های خود را به سمت کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی و فعال شدن مشاغل سوق داده است. این موضوع به‌عنوان یک پارادوکس از سوی منتقدان مطرح می‌شود؛ چطور می‌شود وقتی تمام فعالیت‌ها به شکل کامل از سوی دولت از سرگرفته شده است، فاصله‌گذاری اجتماعی را ادامه داد؟ از سوی دیگر، در بسیاری از اماکن عمومی و شلوغ امکان فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد، در نتیجه این موضوع باعث می‌شود که تعاملات مردمی بیشتر از گذشته شود و در نتیجه نرخ شیوع بیماری افزایش یابد.  نکته دیگر اینکه سیاستگذاران شیوع یک موج دوم در آمارها را رد می‌کنند و معتقدند که این افزایش مبتلایان به‌دلیل افزایش قدرت تست‌گیری است. اگرچه که می‌توان قبول کرد بخشی از افزایش سطح مبتلایان به‌دلیل رشد آزمایش‌ها است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که متوسط مرگ و میر نیز در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

بنابراین افزایش میزان مرگ و میر و همچنین بیماران بدحال نشان‌دهنده این موضوع است که یک پیک دومی در کشور رخ داده است. در نتیجه روند نزولی فوتی‌ها متوقف شده و جای خود را به روند افزایشی داده است. این در حالی است که در اکثر کشورها یک روند در میزان بیماری مشاهده می‌شود و پس از ثبت پیک بیماری در کشور، به مرور از سطح مبتلایان و فوتی‌ها کاسته شده است. به‌عنوان مثال کشور ترکیه توانسته که در روزهای اخیر میزان فوتی‌های خود را به کمتر از ۲۰ عدد برساند. همچنین میزان مبتلایان روزانه نیز به کمتر از ۱۵۰۰ نفر رسیده است. ایتالیا نیز به‌عنوان کشوری که بیشترین درگیری را در ماه‌های قبل با این بیماری داشت، حال میزان مبتلایان روزانه خود را به کمتر از ۲۰۰ نفر در روز رسانده است. همچنین فوتی‌های روزانه نیز رقمی کمتر از ۸۰ نفر است.

روز گذشته وزارت بهداشت نیز در گزارشی به بررسی فوت ناشی از بیماری کرونا پرداخته است. در این طبقه‌بندی استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه، لرستان، کردستان، آذربایجان‌شرقی، زنجان، اردبیل، آذربایجان‌غربی و اصفهان در تقسیم‌بندی مناطق قرمز قرار گرفتند. این گزارش نشان می‌دهد که تغییرات صورت‌گرفته در کل کشور صعودی بوده است. نکته قابل‌توجه این است که تهران در این دسته‌بندی در قالب استان‌های سبز (استان‌های با بروز کم) قرار گرفته است. هرچند که در توضیح این گزارش عنوان شده که در تهران روند صعودی مشاهده می‌شود، اما ناسازگاری داده نیز وجود دارد. هر چند که مسوولان عنوان کردند رفتار ویروس کرونا در تهران نوسانی است و در برخی موارد این استان به وضعیت هشدار بازمی‌گردد.  در بخش دیگری از این گزارش به بررسی اثرات مرگ ناشی از کرونا پرداخته است. از اواخر فروردین ۱۳۹۹ بیشترین گزارش‌ها مربوط به آمریکا بود که در حال‌حاضر ۱۸ درصد از تلفات جهانی را تشکیل می‌دهد. اما اخیرا آمریکای‌لاتین و کارائیب، با تقریبا نیمی از گزارش مرگ و میرهای جدید، سهم خود را در متوسط گزارش مرگ افزایش داده‌اند که بیشترین این مرگ‌ها در برزیل گزارش شده است. در این گزارش تاکید شد که ایتالیا پس از هفته‌ها قرنطینه و یک رویارویی سخت با کرونا به ساحل آرامش نزدیک شده و میزان مرگ و میرها در این کشور رو به کاهش است. این کاهش، در گزارش وضعیت چندین کشور غربی دیگر نیز صادق است. استرالیا با اقدامات زودهنگام، توانست شمار تلفات را از ابتدا پایین نگه دارد. در کشورهایی نظیر برزیل، روسیه و هند تلفات روزانه ناشی از کرونا در حال افزایش است. در این گزارش تاکید شده که شیوع بیماری کرونا باعث شده که وضعیت برخی از شهرها نسبت به حالت معمول بسیار بالاتر باشد. به‌عنوان مثال، در برخی از کشورها این روند بیش از ۵۰ درصد حد معمول است. در استان گواای اکوادور، از ابتدای ماه مارس ۱۰ هزار مرگ بیشتر از حد عادی رخ داده است که بیش از ۳۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. لندن کشته‌های بیش از دو برابر را تجربه کرده و تعداد مرگ و میرهای شهر نیویورک از اواسط ماه مارس (اواخر اسفند ۱۳۹۸) بیش از چهار برابر حد معمول گزارش شده است.   همچنین در این گزارش به بررسی تجارب کشورهای جهان در مواجهه با کرونا پرداخته شده و به کشور آرژانتین اشاره کرده است. در کشور آرژانتین، اقداماتی نظیر بستن مرزها بر روی غیرشهروندان، طرح قرنطینه سراسری اجباری و محدودیت خروج از خانه، لغو پروازهای تجاری و معافیت‌های مالیاتی بخشی از اقدامات منتشرشده از سوی آرژانتین است. این کشور، با حدود ۳۰ هزار مبتلا، ۸۱۵ فوتی را تا روز گذشته ثبت کرده است.

06-02

 

 

مرگ کرونایی ۳ رقمی شد