علامت هشدار در بیماران بدحال

از سوی دیگر، بالا بودن میزان بیماران بدحال باعث ایجاد صف در بستری شدن می‌شود، در نتیجه امکان دارد که آمار فوتی‌ها روند صعودی به خود بگیرد. نکته سوم اینکه افزایش میزان بیماران شدید باعث می‌شود که ظرفیت اکثر بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی تخصیص یابد و در نتیجه دیگر بیماران از خدمات کرونایی محروم شوند. در نتیجه لازم است که سیاست‌های مناسب برای کنترل این روند در شهرهایی که وضعیت نامناسب دارند، ایجاد شود. بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد با اینکه درحال‌حاضر حدود ۴ ماه و ۱۰ روز از روند بیماری در ایران می‌گذرد، اما سطح بیماری در کشور به شکل قابل‌توجهی کنترل نشده و در نتیجه درحال‌حاضر ایران پس از کشورهای آمریکا، هند و برزیل بیشترین میزان بیماران بدحال را دارد. این رقم برای ایتالیا که تقریبا همزمان با ایران درگیر این بیماری شده بود،به رقم ۹۲ نفر کاهش یافته است. حال سوالی که مطرح است اینکه ایتالیا چطور توانسته با سیاست‌های مناسب میزان بیماران بدحال خود را کاهش دهد و به سطح دو رقمی برساند، اما ایران که حتی زودتر از ایتالیا درگیر کرونا شده، هنوز هم از نگاه‌های شاخص‌هایی نظیر «میزان ابتلای روزانه»، «میزان مرگ‌ومیر روزانه» و «بیماران بدحال» در صدر جدول قرار گرفته است. یکی از موضوعاتی که می‌تواند به این سوال پاسخ دهد، اینکه ایران بسیار زودتر از دیگر کشورها محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را کمرنگ کرد، تا کسب‌وکارها آسیب کمتری ببینند. بسیاری از کشورها با توجه به ذخایر ارزی مناسب و داشتن روابط مناسب با نهادهای جهانی توانسته‌اند وام‌های قابل‌توجهی دریافت کنند، اما ایران به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی نه‌تنها نتوانست از کمک‌های جهانی بهره ببرد، بلکه درحال‌حاضر منابع مالی حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی، در کشورهای دیگر، حبس شده است. در نتیجه از نظر اقتصادی ایران در تنگنا قرار گرفته بود و چاره‌ای جز کاهش محدودیت‌های اجتماعی نداشت. در واقع به‌نظر می‌رسد که سیاست گذار در دوراهی شیوع بیشتر کرونا یا تنگنای بیشتر اقتصادی، گزینه نخست را به ناچار انتخاب کرده است. نکته نگران‌کننده اینکه انتخاب گزینه اول، شاید در نهایت به گزینه دوم یعنی تنگنای بیشتر اقتصادی منجر شود.

زیرا در صورتی که آمارها به شکل غیرقابل کنترلی افزایش یابد، وضعیت به قبل باز خواهد گشت در نتیجه باید تعطیلی‌های گسترده‌ای صورت گیرد. این چرخه معیوب، تا زمانی که کنترل نشود و نرخ شیوع بیماری به حداقل نرسد، در نتیجه به اقتصاد کشور نیز آسیب خواهد زد.

کاهش جزئی آمار مبتلایان و فوتی‌ها

میزان مبتلایان روزانه در روز گذشته به رقم ۲۴۵۷ نفر رسیده است، رقم کل مبتلایان ایران تا روز گذشته به رقم ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ نفر رسیده است.

از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که میزان مرگ‌ومیر روزانه نیز در ایران به رقم ۱۴۷ نفر برسد در نتیجه میزان کل فوتی‌ها به رقم ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر رسیده است. با این آمار میزان مبتلایان روزانه طی روز ۳ درصد و میزان فوتی‌ها روزانه ۳/ ۹ درصد کاهش یافته است. اما همچنان آمار مبتلایان و فوتی‌ها در سطح بالایی گزارش می‌شود که تداوم این موضوع می‌تواند نگران‌کننده باشد. نکته دیگر اینکه درحال‌حاضر نسبت کل مبتلایان به فوتی‌ها در ایران به رقم ۷۵/ ۴ درصد رسیده است. این رقم در بسیاری از مقالات علمی در حدود یک تا دو درصد اعلام شده است. بنابراین بالاتر بودن این رقم نشان می‌دهد که وضعیت بیماری در کشور به شکلی است که بسیاری از جمعیت مبتلایان در کشور شناسایی نشده‌اند. از سوی دیگر، آمارها نیز تایید می‌کند که روند شناسایی مبتلایان بیشتر شده و به همان میزان نیز نتایج آزمایش‌ها مثبت می‌شود. به‌عنوان مثال روز گذشته میزان تست‌های روزانه ۲۷ هزار و ۵۰۹ عدد اعلام شده است. این آمار نشان می‌دهد که نسبت مبتلایان روزانه به کل آزمایش‌ها به سطح ۹/ ۸ درصد رسیده است. به بیان دیگر از هر ۱۰۰ نفر که مورد آزمایش قرار می‌گیرند، تنها جواب ۹ نفر مثبت می‌شود. در کل نیز آمارها نشان می‌دهد که نسبت ابتلا به آزمایش کل نیز به رقم ۶۶/ ۱۳درصد رسیده است. نکته دیگر این است که درخصوص این آزمایش‌ها نیز این ابهام وجود دارد که تست‌های انجام شده براساس آزمایش‌های پی‌سی‌آر تنظیم می‌شود یا اینکه آزمایش‌های خون که به آزمایش‌های آنتی‌بادی نیز مشهور است، در این آمار وجود دارد. به‌نظر می‌رسد با توجه به هزینه بالای تست‌های پی‌سی‌آر در کشور، این میزان آمار اعلام شده شامل آزمایش‌های آنتی بادی نیز می‌شود. البته برخی از مسوولان عنوان کردند که این آمار تنها مربوط به آزمایش‌های پی‌سی‌آر است، که در این صورت دولت روزانه هزینه بالایی برای تامین این آزمایش‌ها انجام می‌دهد.

با توجه به آمارهای روز گذشته، ایران از لحاظ بیشترین مبتلایان در رده دهم قرار گرفته است، همچنین از نظر میزان فوتی نیز ایران در رتبه نهم قرار گرفته است. میزان کل مبتلایان در دنیا به رقم ۱۰ میلیون و ۴۲۶ هزار نفر رسیده است. همچنین براساس آمارها میزان کل فوتی‌ها نیز به رقم ۵۰۸ هزار نفر رسیده است. در بین کشورها آمریکا با شناسایی ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار بیمار در صدر قرار گرفته است. میزان فوتی‌های آن کشور به رقم ۱۲۸ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر، میزان کل مبتلایان نیز در برزیل به رقم یک میلیون و ۳۷۰ هزار نفر رسیده است. رقم فوتی‌ها نیز در این کشور به ۵۸ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر، روسیه و هند نیز در این رتبه‌بندی در مکان سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. درحال‌حاضر به جز چین، سایر کشورهای پرجمعیت آمار بالایی از لحاظ کرونا دارند.