مقایسه این دو آمار ثابت می‌کند که ضرباهنگ بیماری در تیرماه سال‌جاری متفاوت از روزها و ماه‌های قبل است و میزان شیوع آن در کشور افزایش پیدا کرده است. نکته نگران‌کننده این است که در روزهای اخیر، رشد میزان ابتلا و فوتی‌ها در کشور افزایش یافته است. به‌عنوان مثال، در ۱۷ تیر در هر ساعت ۸ نفر به علت کرونا در کشور فوت کردند. به بیان دیگر، در این روز تقریبا هر هشت دقیقه یک نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

حدود ۱۴۰ روز از شیوع کرونا در کشور گذشته است، براساس آمارها تا روز گذشته ۲۴۸ هزار و ۳۷۹ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شدند. البته باید تاکید کرد که این آمار براساس افراد آزمایش شده قطعی است و این امکان وجود دارد که بسیاری به این بیماری مبتلا شده و در این آمار ثبت نشده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که از ابتدای زمان آماردهی تاکنون در هر ساعت، ۷۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. به بیان دیگر، در هر دقیقه حداقل یک نفر مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند. از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد تا روز گذشته ۱۲ هزار و ۸۴ نفر نیز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که در هر ساعت به‌طور متوسط ۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند، یعنی هر یک ربع ساعت، یک نفر به علت کرونا در کشور فوت می‌کند.

هر ۱۰ دقیقه یک مرگ

این آمار به‌طور متوسط وضعیت مبتلایان را تا روز گذشته نشان می‌دهد. اما می‌توان این روند را در تیرماه به‌طور جداگانه محاسبه کرد. آمارها نشان می‌دهد که در ۱۸ روز نخست تیرماه ۴۵هزار و ۷۹۵ بیمار مبتلا به کرونا وجود داشته است. این آمار نشان می‌دهد که به‌طور متوسط در هر ساعت ۱۰۶ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و در هر دقیقه حدود دو نفر بیمار شناسایی می‌شود و نسبت به متوسط کل، آمارها دو برابر شده است. از سوی دیگر، از ابتدای تیر تاکنون ۲۵۷۷ نفر به‌دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که در هر ساعت ۶ نفر به علت کرونا جان خود را از دست داده‌اند. به بیان دیگر، می‌توان گفت که در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به علت بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دهد.

درحالی‌که پیش از تیرماه هر یک ربع، یک فوتی گزارش می‌شد. البته حتی این رقم در برخی روزها به زیر ۱۰ دقیقه در تیرماه نیز می‌رسد. به‌عنوان مثال در ۱۷ تیرماه، در هر هشت دقیقه یک نفر جان خود را به علت کرونا در کشور از دست داده است.

مقایسه آمارهای تیرماه با روزهای قبل نشان می‌دهد که میزان شیوع بیماری در ماه نخست تابستان بیشتر شده و نیاز است که سیاست‌های جدی‌تری برای مقابله با این بیماری در نظر گرفته شود. در بسیاری از کشورها نظیر ترکیه میزان فوتی‌های روزانه در سطح ۲۰ تا ۳۰ نگه داشته شده است. این آمار نشان می‌دهد که در هر ساعت تنها یک نفر به‌دلیل کرونا جان خود را از دست می‌دهد. برخی پزشکان در رسانه‌های اجتماعی، علت بالا بودن مرگ در ایران را نسبت به سایر کشورها، نبود برخی از داروها نظیر رمدسویر و فاویپراویر عنوان می‌کنند.

این‌ها داروهایی است که برای افراد بدخیم در برخی از کشورها نظیر آمریکا توصیه شده است. البته یکی دیگر از عواملی که باعث شده در روزهای اخیر میزان ابتلا و فوتی‌ها در کشور افزایش یابد، کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی و فعال شدن مکان‌های عمومی است. در این خصوص، برخی عنوان کرده‌اند که محدودیت‌های اعلام شده برای کاهش شیوع کرونا، در تهران بازخواهد گشت.

بیشترین سطح مبتلایان روزانه در تیرماه

درحال‌حاضر بسیاری از استان‌های کشور در وضعیت هشدار قرار دارند. روز گذشته اعلام شد که ۱۵۳ نفر به فوتی‌های کشور افزوده شده است.  همچنین رقم مبتلایان روزانه ۲۶۹۱ نفر گزارش شد. این رقم بیشترین سطح مبتلایان روزانه در یک ماه اخیر است. از سوی دیگر، روز گذشته اعلام شده که ۱۶۲۵ نفر از مبتلایان نیز در بیمارستان بستری شدند. به عبارت دیگر، ۶۰ درصد از مبتلایان روز قبل کارشان به بیمارستان کشیده شده است. درحال‌حاضر ۳۳۰۹ نفر در وضعیت شدید بیماری قرار گرفته‌اند. به‌طور کلی، در تیر نیز ۴۶۷ نفر به وضعیت شدید بیماری افزوده شد و روند افزایشی بیماران بدحال، کار را برای کادر درمان در کشور سخت می‌کند.

در دنیا نیز میزان افراد مبتلا به کرونا در روز گذشته به حدود ۱۲ میلیون نفر رسیده است و ۵۴۷ هزار نفر نیز به علت این بیماری در دنیا فوت کردند. در بین کشورهای دنیا، آمریکا با ثبت ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بیمار در رتبه نخست قرار گرفته است.  این کشور ۱۳۴ هزار فوتی را ثبت کرده است. پس از آمریکا، برزیل با حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار در رتبه دوم قرار گرفته است. از سوی دیگر، ۶۶ هزار فوتی نیز در این کشور ثبت شده است. میزان افراد کرونایی در هند نیز تا روز گذشته به ۷۴۶ هزار نفر رسیده است. این کشور در روزهای گذشته رشد قابل‌توجهی در میزان ابتلا داشته است.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران از نظر میزان ابتلا در رده دهم قرار گرفته است. همچنین از نظر بیشترین فوتی‌ها، ایران در رتبه نهم قرار گرفته است. به‌نظر می‌رسد که اوضاع در بسیاری از کشورها نظیر ایتالیا، اسپانیا و انگلیس پایدار شده و در نتیجه این کشورها جای خود را به سایر کشورها می‌دهند. به‌عنوان مثال، شیلی با ۱۹ میلیون جمعیت ۳۰۱ هزار مبتلا را شناسایی کرده است. میزان فوتی‌های این کشور ۶ هزار نفر ثبت شده است. در مجموع کشورهای آمریکای جنوبی درحال‌حاضر، یکی از بیشترین رشدها را از نظر ابتلا و فوتی ثبت کرده‌اند.