وضعیت بازار کار در بهار امسال متاثر از وضعیت کرونا بوده است. تقریبا ۵/ ۱ میلیون شغل در بهار امسال نسبت بهار سال گذشته، از دست رفت. همچنین ۲ میلیون نفر نیز از بازار کار خارج شدند. اکنون مرکز آمار ایران داده‌های جزئی‌تر از تحولات بازار کار در فصل اول امسال را منتشر کرده است.

سهم اشتغال در بخش‌خصوصی و عمومی

در فصل گذشته، ۴/ ۸۹ درصد از شاغلان کشور در بخش‌خصوصی مشغول به کار بوده‌اند. درحالی‌که شاغلان بخش عمومی ۶/ ۱۰ درصد از شاغلان کشور را در خود جای داده‌اند. در واقع در حدود ۳ میلیون و ۵۳۶ هزار نفر از جمعیت شاغل کشور در فصل گذشته در بخش عمومی مشغول به کار بوده‌اند. این اعداد نسبت به فصل مشابه سال گذشته تغییر محسوسی نکرده است. همان‌طور که قابل پیش‌بینی هم بود، اعداد و ارقام نشان می‌دهد که عمده افت در تعداد شاغلان در بخش‌خصوصی رخ داده است. تقریبا از تعداد شاغلان این بخش در فصل گذشته نسبت به بهار ۹۸، یک میلیون و ۳۱۷ هزار نفر کاسته شده است. در مقابل، ۱۸۲ هزار نفر از شاغلان بخش عمومی شغل خود را از دست داده‌اند. تقریبا ۴/ ۶ درصد از شاغلان بخش‌خصوصی در اثر کرونا بیکار شده یا از بازار کار خارج شده‌اند، درحالی‌که این عدد برای شاغلان بخش عمومی معادل ۹/ ۴ درصد بوده است. این یعنی، کرونا حتی شاغلان بخش عمومی را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. اشتغال در بخش‌خصوصی در گروه سنی جوان بیشتر بوده است. اشتغال خصوصی در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال، تقریبا ۵ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

گروه سنی با بیشترین شانس کاریابی

نکته جالب دیگر در بازار کار ایران، شانس کاریابی متفاوت در گروه‌های سنی مختلف است. بالاترین نرخ مشارکت نیروی کار در گروه سنی ۳۹-۳۵ سال و ۴۴-۴۰ سال گزارش شده است. نرخ مشارکت در این دو گروه، بیش از ۵۵ درصد بوده است. نرخ مشارکت در گروه‌های سنی مسن‌تر و جوان‌تر کمتر از این ۲ گروه بوده است. کمترین نرخ مشارکت در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله گزارش شده که معادل ۹ درصد بوده است. با این حال، این عدد نشان می‌دهد که ۹درصد از نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله در فصل گذشته ‌دنبال کار بوده‌اند. همچنین ۵/ ۱۰ درصد از جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر نیز در فصل گذشته در جست‌وجوی کار بوده‌اند. به‌طور کلی گروه سنی میانسال از شانس بیشتری در بازار کار برخوردار بوده است. ضمن اینکه نرخ بیکاری نیز در گروه سنی میانسال، تک رقمی و در سطح مطلوبی قرار داشته است. نرخ بیکاری در گروه‌های سنی ۴۰ تا ۵۰ سال در محدوده ۸/ ۳ درصد تا ۸/ ۵ درصد قرار داشته است. این مساله نشان می‌دهد که در بازار کار ایران، سابقه کار و تجربه، شانس زیادی برای کاریابی ایجاد می‌کند.