در این بین اکثریت طرفداران ترامپ وضعیت اقتصاد را خوب توصیف کرده‌اند. در طرف دیگر، بیشتر هواداران بایدن منتقد شرایط اقتصادی ضعیف بوده‌اند. آمار و ارقام نشان می‌دهد مساله اصلی رای‌دهندگان حتی پس از وضعیت اقتصادی نیز همه‌گیری کرونا نبوده است. اولویت دوم کسانی که پای صندوق‌های رای آمده‌اند تبعیض نژادی بوده است. نزدیک به ۲۰ درصد نژادپرستی را عامل اصلی تعیین‌کننده رای خود دانسته‌اند. پس از کرونا که در رده سوم اولویت آمریکایی‌ها بوده موارد دیگری چون امنیت و  بهداشت و درمان قرار داشته‌اند. نکته قابل‌توجه دیگر در نتایج آن است در بین کسانی که اقتصاد و اشتغال را معضل اصلی می‌دانستند اکثریت مطلق به انتخاب مجدد ترامپ رای داده‌اند.

برگ برنده

در حالی که ایالات‌متحده درگیر دو بحران ملی است، آمار نشان می‌دهد مردم به شکل شدیدی درباره اهمیت این مشکلات اختلاف‌نظر داشته‌اند. نتایج اولین نظرسنجی‌ها از کسانی که رای داده‌اند (exit poll) نشان می‌دهد طرفداران بایدن بیشتر معتقد به اهمیت کرونا هستند و طرفداران ترامپ اقتصاد را موضوع اصلی دولت می‌دانند. در واقع نظر رای‌دهندگان در ارتباط با اولویت‌ خود تا حد خوبی رای آنها را مشخص می‌کند. آمار می‌گوید از بین کسانی که اقتصاد اولویت‌شان بوده ۸۱ درصد به ترامپ رای داده‌اند. این به آن معناست که این افراد باور دارند رئیس‌جمهور فعلی آمریکا گزینه مناسب‌تری برای سامان بخشیدن به وضعیت اقتصادی کنونی است. از طرف دیگر ۷۲ درصد افرادی که نگرانی اول آنها کرونا بوده است به جو بایدن رای داده‌اند. با این توصیف مشخص می‌شود جنگ بین دو حزب آمریکایی به‌طور مشخصی بر سر اولویت موضوعات مختلف و رویکرد این دو نامزد به این مسایل است. برگ برنده جمهوری‌خواهان در میان مردم اهمیت اقتصاد و امتیاز دموکرات‌ها، موضوعیت کرونا در بین رای‌دهندگان بوده است.

اهمیت نسبی کرونا

طبق اولین نظرخواهی‌هایی که پس از انتخابات برگزار شده بیش از ۴۰ درصد از رای‌دهندگان کرونا را مهم‌ترین مشکل پیش‌روی کشور تلقی کرده‌اند. به نظر می‌رسد به‌رغم تلاش کمپین‌های تبلیغاتی ترامپ برای تمرکز بر موضوعاتی جز پاندمی، این مساله تا روز انتخابات همچنان تعیین‌کننده بوده است. از طرف دیگر یکی از نظرسنجی‌های پس از انتخابات که توسط نهاد تحقیقاتی ادیسون انجام شده سوال خود در ارتباط با کرونا را با صورت‌بندی دیگری پرسیده است. در این نظرسنجی تنها ۲۰ درصد از رای‌دهندگان پاندمی کووید-۱۹ را مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر رای خود توصیف کرده‌اند. مقایسه این دو آمار ۲۰ و ۴۰ درصدی حاکی از آن است که گرچه کرونا مساله مهمی برای مردم آمریکاست اما تاثیر این اولویت بر انتخاب رای‌دهندگان آن‌چنان تعیین‌کننده نیست.

یک پاندمی سیاسی

بررسی نظرات طرفداران دو حزب آمریکا درباره عملکرد دولت در موضوع کرونا نشان می‌دهد این مساله تا حدی تحت‌الشعاع مسایل سیاسی نیز قرار گرفته است. ۸۰ درصد هواداران ترامپ شرایط پاندمی در آمریکا را تحت کنترل می‌دانند. در مقابل اکثریت طرفداران بایدن بیان کرده‌اند «هیچ چیز تحت کنترل نیست.»

همچنین کسانی که از پاندمی آسیب شخصی دیده‌اند عمدتا خود را مایل به حمایت از بایدن معرفی کرده‌اند. طبق آمار، بیش از یک‌سوم افراد تحت نظرسنجی طی ۸ ماه گذشته، یا درآمد خود را از دست داده‌اند یا این اتفاق برای یکی از اعضای خانواده‌ آنها رخ داده است. اکثریت قاطع این افراد نیز از نامزد دموکرات طرفداری کرده‌اند. این مساله نشان می‌دهد بخشی از پیامدهای کرونا خود را به شکل معضلات اقتصادی برای رای‌دهندگان نشان داده است. این به آن معناست که مشکل بخشی از مردم در واقع پیامدهای اقتصادی منفی کرونا بوده است. به تبع این اتفاق نیز کسانی که در کرونا آسیب اقتصادی دیده‌اند متمایل به روی کار آمدن نامزد حزب مخالف خواهند بود تا شرایط را برای اقتصاد تضعیف‌شده بهبود بخشد اما از طرف دیگر آمار نشان می‌دهد ۴۸ درصد رای‌دهندگان در ایالات‌متحده وضعیت اقتصادی را خوب یا عالی توصیف کرده‌اند. آن بخشی که اقتصاد را ضعیف توصیف کرده‌اند نیز تنها ۱۹ درصد سوال‌شوندگان را تشکیل داده است. از همین رو می‌توان گفت گرچه بیشتر کسانی که از وضعیت اقتصاد راضی نیستند به بایدن رای داده‌اند اما حجم این افراد به اندازه‌ای نیست که توانسته باشد اثر شگرفی بر آرای بایدن بگذارد.

اولویت‌های مردم

بیش از یک‌سوم سوال‌شوندگان اقتصاد را مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر رای خود بیان کرده‌اند. ۳۵ درصد سهم دغدغه‌های اقتصادی مردم آمریکا بوده است. در رده بعدی تبعیض‌های نژادی با ۲۰ درصد قرار دارد. این مورد مطابق با نظرسنجی‌هایی بود که شاخص محبوبیت ترامپ را پس از مرگ جیمی فلوید بسیار کاهشی توصیف کرده بودند؛ اتفاقی که با شیوع کرونا رخ نداده بود. عملکرد دولت در زمان پاندمی به اندازه‌ اعتراضات بر ضد نژادپرستی به کمپین ترامپ ضربه نزده بود. آمار اولویت رای‌دهندگان در این زمینه منطبق با نظرسنجی‌ها بوده است. چنانکه در رده بعدی پاندمی کرونا به‌عنوان عامل سوم تاثیرگذار در بین ۱۷ درصد رای‌دهندگان آمریکایی نقش اصلی را داشته است. امنیت و سیاست‌‌های سلامت نیز دو مورد بعدی بودند که هرکدام دغدغه اصلی ۱۱ درصد از رای‌دهندگان بوده‌اند.

تغییرات  نسبت به دوره پیشین

کسانی که در سال ۲۰۱۶ رای نداده بودند عمدتا برای حمایت از بایدن پای صندوق‌ها آمده‌اند. همچنین در بین رای‌دهندگان تعداد قلیلی کسی را می‌شناختند که قربانی ویروس شده باشد. در بین این افراد اما اکثریت مطلق به بایدن رای داده‌اند. از جنبه سیاسی نیز کسانی که در میانه دو حزب قرار داشتند برای آنکه برچسب «رادیکال» به آنها نخورد عمدتا بایدن را انتخاب کرده‌اند. رفتار انتخاباتی ترامپ میانه‌روها را از خود رانده است و محبوبیتی برای او بین رای‌دهندگان مستقل دیده نمی‌شود.

برخلاف انتخابات پیشین، تعداد بسیار کمی از رای‌دهندگان طبق نتایج نظرسنجی‌ها در چند روز آخر تصمیم گرفته بودند. سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۱۳ درصد تصمیم خود را در آخر هفته قبل از برگزاری گرفته بودند. در حالی که این بار این سهم به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

گروه‌بندی‌های رای‌دهندگان

در میان آن دسته از رای‌دهندگانی که چهار سال پیش به ترامپ رای داده بودند این بار ۹۰ درصد بر سر رای خود ایستاده‌اند. در حالی که سهم بایدن از طرفداران هیلاری کلینتون در ۲۰۱۶ بیشتر شده است. در میان سفیدپوستان فارغ از جنسیت و تحصیلات، ترامپ باز هم توانسته محبوبیت گذشته خود را تا حد خوبی حفظ کند. اما در بین سفیدپوستان دارای تحصیلات بالا سهم رای بایدن بیشتر بوده است.

به نظر می‌رسد در برخی ایالت‌های مهم محبوبیت بایدن در بین رای‌دهندگان لاتین از هیلاری کلینتون جا مانده است. به‌خصوص در بین مردان لاتین‌تبار اقبال به نامزد دموکرات کمتر شده است. در فلوریدا بایدن در بین لاتین‌‌تبارها با اختلاف بسیار کمی جلوتر بوده و در تگزاس نزدیک به ۶۰ درصد آرای لاتین‌ها را به دست آورده است.  اما در ایالت‌های دیگر حاشیه اختلاف رای او در میان رای‌دهندگان لاتین‌تبار بسیار بیشتر بوده و در کل آمریکا نزدیک به دوسوم از رای این گروه اجتماعی را مال خود کرده است.

ترکیب طرفداران

طبق آمار، ۵۶ درصد از زنان رای‌دهنده به بایدن رای داده‌اند. در مقابل سهم کمتری از نصف رای‌دهندگان مرد از بایدن حمایت کرده‌اند؛ یعنی ۴۸ درصد. طبق انتظار ۸۷ درصد سیاه‌پوستان اسم بایدن و ۵۶ درصد سفیدپوستان نام ترامپ را در برگه خود نوشته‌اند. بایدن همچنین در تمامی نژادهای دیگر اعم از لاتین و آسیایی بیش از نیمی از آرا را مال خود کرده است. در ترکیب سنی نیز مشاهده می‌شود که افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال اقبال بسیاری به بایدن داشته و ۶۱ درصد از آرای خود را برای او به صندوق انداخته‌اند. این سهم در گروه‌های سنی دیگر تقریبا برای دو نامزد برابر و نزدیک به نصف بوده است. در موردی دیگر نیز ۵۵ درصد کسانی که تحصیلات کالج یا بالاتر داشته‌اند از نامزد دموکرات حمایت کرده‌اند.