به گزارش «انتخاب» اسحاق جهانگیری این سخنان را در جلسه اقتصاد مقاومتی در پاسخ غیرمستقیم به قالیباف درباره تامین مالی طرح معیشت بیان کرد.

وی افزود: نمی‌توان عوارض گمرکی را افزایش داد و تبعات آن را در جامعه ندید. قالیباف درخصوص موضوع سبد کالا و طرح تامین کالاهای اساسی که شورای نگهبان ایراداتی بر آن گرفته است، گفته بود که در جهت قانونی کردن طرح تامین کالاهای اساسی باید منابع جدیدی را به دولت برای اجرا اعلام کنیم که به نظر مجلس موضوع تراکنش‌ها و نیز گمرک از منابعی است که می‌توان به‌عنوان درآمدهای جدید دولت برای اجرای این طرح پیشنهاد داد.

جهانگیری در جلسه مذکور با اشاره به اهمیت بودجه سال ۱۴۰۰ کشور گفت: بودجه سال آینده کشور و جهت‌گیری‌های اصلی آن باید با محوریت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه از هفته آینده بحث درباره منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت انجام خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که بودجه مطابق سنوات گذشته در زمان مقرر در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه تحریم‌ها و شیوع کرونا فشارهای مضاعفی بر بودجه کشور در سال جاری وارد کرده است، گفت: به فضل الهی این دوره سخت را پشت سر خواهیم گذاشت و تصور دشمنان ایران که فکر می‌کردند ایران دچار کسری بودجه شدیدی می‌شود و اقتصادش فرو خواهد ریخت، باطل خواهد شد.

جهانگیری افزود: با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌هایی که بر دولت و ملت ایران گذشت با همتی که مدیران کشور در موضوع بودجه از خود نشان دادند، موفق شدیم تاکنون از این مرحله عبور کنیم؛ هرچند برخی نمی‌خواهند قدر این زحمات را بدانند و حرف‌هایی را بر زبان جاری می‌کنند که جز دلسرد کردن مدیریت کشور ثمری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه همه می‌دانند که زبان مدیران دولت برای پاسخگویی زبان الکن نیست، گفت: ما شرایط کشور و مردم را در موضع‌گیری‌های خود لحاظ می‌کنیم و می‌دانیم که مردم در شرایط سخت کنونی از مسوولان خود انتظار دارند که به فکر زندگی و معیشت آنان باشند نه اینکه سرگرم دعوا و مجادله با یکدیگر شوند؛ چراکه این مساله گرهی از زندگی آنان باز نمی‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مکرر گفته‌ام کارنامه این دولت قابل مقایسه با هر دولت دیگری در سال‌های پس از انقلاب اسلامی است، گفت: برای مقایسه می‌توان به دو سال و نیم پایانی دولت آقای احمدی‌نژاد و دو سال و نیم ابتدایی دولت تدبیر و امید پرداخت که در این دو برهه کشور با تحریم‌های بین‌المللی مواجه بود. البته دولت قبل در آن مقطع بیش از دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد که از محل آن ۲۱۰ میلیارد دلار درآمد در اختیار داشت؛ اما درآمد دولت تدبیر و امید در دو سال و نیم ابتدایی آغاز به‌کار خود تنها ۱۲۰ میلیارد دلار بود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه با کلی‌گویی و شعار در کشور اتفاقی رخ نمی‌دهد اظهار کرد: در دو سال و نیم پایانی دولت گذشته میزان اشتغال خالص کشور روند کاهنده داشت و تقریبا صفر بود؛ درحالی‌که در مقایسه با دو سال و نیم ابتدایی آغاز به کار دولت تدبیر و امید سالانه ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شد و همچنین نرخ تورم در دولت گذشته رو به بالا بود و به ۳۶ درصد رسید؛ درحالی‌که تورم در دولت آقای روحانی روند کاهنده داشت و به ۲/ ۱۱ کاهش یافت. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: این دستاوردها در شرایطی اتفاق افتاد که فقط مدیریت دولت جابه‌جا شد. کسانی که می‌گویند مدیران دولت دچار ضعف هستند، خوب است این دو مقطع زمانی را که شرایط کشور از لحاظ تحریم‌های بین‌المللی یکسان بوده است، مقایسه کنند و ببینند چه اتفاقاتی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور رخ داد. وی با تبیین برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای مقاوم کردن اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های خارجی گفت: اجرای برنامه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی شرایط کشور را روزبه‌روز بهتر کرد. به‌طوری‌که در شروع کار دولت تدبیر و امید به ناگهان قیمت نفت به بشکه‌ای ۳۰ دلار کاهش یافت؛ اما برای هیچ کدام از شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر تورم، صادرات و میزان تولید مشکلی پیش نیامد و تغییری ایجاد نشد. جهانگیری اظهار کرد: در دوره جدید تحریم‌ها که باید به واقع از آن به‌عنوان جنگ اقتصادی یاد کرد، آمریکایی‌ها به دنبال فروپاشی ایران بودند و حتی تا آنجا رفتند که جنگ نظامی را نیز چاشنی کار خود کنند، ترور سردار شهید سلیمانی و برخی اتفاقات دیگر در منطقه خلیج فارس نشانه‌های تصمیمات آنها بود؛ البته برخی اتفاقات را نمی‌توان در مقطع کنونی بیان کرد و شاید در شرایط دیگر بتوانیم برای مردم تبیین کنیم که دشمنان چه برنامه‌ریزی‌هایی برای کشور انجام داده بودند. قطعا هیچ‌کس نمی‌تواند انفجار در یک نفتکش ایرانی را موضوعی اقتصادی قلمداد کند، دولت اجازه نداد در این شرایط سخت، اقتصاد کشور فرو بپاشد.