این دومین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با پاندمی کرونا به شمار می‌رود. امضاکنندگان این قطعنامه بر خواسته خود مبنی بر همبستگی با کشورهای فقیرتر برای مقابله با بحران کرونا و برقراری آتش‌بس در مناطق درگیر جنگ و مناقشه تاکید کرده‌اند.

تشویق کشورهای ثروتمند به اهدای واکسن

خبرگزاری فرانسه با استناد به متن این قطعنامه می‌گوید اعضای شورای امنیت، کشورهای ثروتمند را تشویق می‌کنند که واکسن کرونا را به کشورهای با درآمد کم و متوسط اهدا کنند. قطعنامه به‌طور مشخص و به صراحت از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد که از تهیه بیش از نیاز و احتکار واکسن کرونا به‌طور جدی خودداری کنند.

این قطعنامه همچنین خواستار تقویت «تلاش‌های ملی و چندجانبه و همکاری‌های بین‌المللی» به منظور دسترسی عادلانه و قابل پرداخت به واکسن پیشگیری از بیماری کووید-۱۹، به‌خصوص در مناطق درگیر جنگ و مناقشه نظامی و درگیر بحران‌های انسانی شده است. مطابق برآورد سازمان ملل ۱۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان در چنین شرایطی زندگی می‌کنند.

گفته می‌شود کشورهای عضو شورای امنیت حدود یک هفته بر سر متن نهایی قطعنامه بحث و گفت‌وگو کرده‌اند. ظاهرا علت این امر مخالفت دو عضو دائم شورای امنیت، چین و روسیه با متن پیشنهادی بریتانیا بوده است. قطعنامه قبلی سال گذشته پس از ماه‌ها بحث و چالش به تصویب رسید.

ضرورت برداشتن گام‌های مشخص

رئیس سازمان بهداشت جهانی ضمن تقدیر از امضاکنندگان قطعنامه، کشورهای عضو شورای امنیت را فراخوانده که برای افزایش تولید واکسن کرونا و توزیع عادلانه آن «گام‌های مشخصی» بردارند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته خواستار یک برنامه جهانی واکسیناسیون برای جلوگیری از عقب ماندن کشورهای فقیر در مقابله با بحران کرونا شد.  به گفته گوترش تاکنون ۷۵ درصد از تمامی واکسن‌های تولید شده فقط در ۱۰ کشور تزریق شده‌اند. او می‌گوید در ۱۳۰ کشور هنوز برنامه واکسیناسیون کرونا آغاز نشده است.  بر پایه آمار دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز تا ظهر شنبه ۲۷ فوریه نزدیک به ۱۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در ۱۹۲ کشور شناسایی شده و حدود ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند.