مقامات صندوق بین‌المللی پول عقیده دارند با این طرح ۹ تریلیون دلار تا ۲۰۲۵ به خاطر از سرگیری سریع‌تر فعالیت‌های اقتصادی به اقتصاد جهان تزریق می‌شود. کشورهای ثروتمند بیش از دیگران از این طرح سود می‌برند.  بحران کرونا جان بیش از ۵/ ۳ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته و طبق گفته صندوق بین‌المللی پول، دورنمای بسیار نابرابری برای سلامت مردم در ۲۰۲۲ پیش روست که مخاطرات شدیدی برای جهان دارد.  کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، در اجلاسی به میزبانی کمیسیون اروپا و اقتصادهای بزرگ گروه ۲۰ گفت به نفع کشورهای ثروتمند است که کمک‌های خود را برای اطمینان از روند سریع‌تر پایان کرونا افزایش دهند. او اظهار کرد: «کشورهای پیشرفته‌ای که از آنها خواسته شده بیشترین مشارکت را در این راه داشته باشند، مسلما بالاترین سود را از سرمایه‌گذاری عمومی در تاریخ مدرن می‌برند و ۴۰ درصد رشد تولید ناخالص داخلی و یک تریلیون دلار درآمد مالیاتی خواهند داشت».

اجرای این طرح صندوق بین‌المللی پول ۵۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که ۳۵ میلیارد دلار آن کمک‌های کشورهای ثروتمند و اهدا‌کنندگان خصوصی خواهد بود و ۱۵ میلیارد دلار بعدی توسط دولت‌های ملی با استفاده از وام‌های کم‌بهره یا بدون بهره از طرف بانک‌های توسعه چندجانبه تامین می‌شود.  

این طرح شامل تامین مالی مستقیم، اهدای واکسن و اطمینان از جریان آزاد مواد اولیه و واکسن‌های ساخته شده از مرزها و همچنین ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای متنوع کردن و افزایش ظرفیت تولید جهانی واکسن می‌شود.