سیدابوالقاسم موسوی‌انزهایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا گفت: برنامه آموزش همگانی محیط‌زیست هرساله به‌طور منظم توسط سازمان مرکزی و اداره کل‌های حفاظت محیط‌زیست استان‌ها در سراسر کشور انجام می‌شد. این برنامه‌ها تا قبل از پاندمی کرونا به‌صورت حضوری و در قالب کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شد که طی یکی دو سال اخیر و متاثر از این پاندمی بخش قابل‌توجهی از آموزش‌ها به‌صورت مجازی انجام‌ شده است.

موسوی به درس گرفتن از دوران کرونا برای ایام پساکرونا اشاره کرد و گفت: شاید بتوان گفت در دوران کرونا برنامه دولت الکترونیک را تمرین کردیم. موضوع دورکاری را اجرا کردیم و نتایج خوبی هم برایمان داشته است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد در دوران پساکرونا باید به نحو مطلوبی از این تجارب که تمام آنها به نفع محیط‌زیست کشور است استفاده کنیم و کرونا را به فرصتی برای حفاظت مطلوب از محیط‌زیست کشورمان تبدیل کنیم.

او ادامه داد: هرچند بهره‌گیری از فضای سایبری مزایای فراوان در حوزه اقتصادی و محیط‌زیستی دارد و با کاهش سفر و کاهش مصرف انرژی و... شاخص‌های محیط‌زیستی نیز ارتقا خواهند یافت، اما در حوزه مشارکت‌های مردمی آنجا که نیاز است تا یک فعالیت میدانی و عملیاتی انجام شود، نیاز به حضور مخاطبان و اجرای کارگاه‌های آموزشی است که این بخش از فعالیت‌ها بسیار تحت‌تاثیر کرونا قرار گرفته است.

  آموزش‌های محیط‌زیست در کرونا تعطیل نشد

 این مقام مسوول با اشاره به تعداد وبینارهای آموزشی، محورهای آنان را یادآور شد و بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ که مقارن با پاندمی کرونا بود، تعداد ۵۱۷ دوره آموزشی در قالب وبینارهای آموزشی انجام‌شده است که این آموزش‌ها در محورهای مختلف حوزه‌های محیط‌زیستی انسان‌ساخت، طبیعی، دریایی، آب‌وتالاب، پسماند و آموزش‌های عمومی بوده که برای مخاطبان عام و مخاطبان خاص برگزارشده است.

موسوی توضیح داد: علاوه بر عموم مردم با توجه به اهمیت برخی فعالیت‌ها و متولیان، آموزش‌های اختصاصی به جوامع محلی حاشیه مناطق تحت مدیریت سازمان، کشاورزان، صیادان، معلمان، دانش آموزان، دهیاران و... ارائه‌شده است. در بخش آموزش عمومی نیز موضوعاتی نظیر آب، تالاب، آلودگی هوا، حیات‌وحش، پوشش گیاهی، خاک و پسماند مورد تاکید قرار گرفته است.

موسوی نکته حائز اهمیت در حوزه آموزش و مشارکت‌های مردمی را حضور سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی می‌داند که در انجام این آموزش‌ها نقش مهم و موثری داشته‌اند. او دراین‌باره توضیح داد: برای هماهنگی با تشکل‌های مذکور، جلسات و نشست‌هایی به‌صورت ماهانه در سراسر کشور میان مدیران کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد برگزار می‌شود که فقط در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۱۳ نشست به‌صورت وبیناری برگزارشده و ۹۷۰ موضوع محیط‌زیست مورد بررسی قرارگرفته است.