او افزود: امروز ۶۳ صندوق پژوهش و فناوری در کشور داریم و در همه استان‌‌‌ها یک صندوق وجود دارد که در کنار دانشگاه‌‌‌های مادر و اصلی کشور و حوزه‌‌‌های تخصصی فعالیت می‌کنند. این صندوق‌ها مشغول ارائه خدمات تامین مالی، تسهیلات، ضمانت‌‌‌نامه و سرمایه‌گذاری‌‌‌های خطرپذیر به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان نوپا هستند. وحدت همچنین بیان کرد: صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی هستند و حداکثر ۴۹‌درصد از سهام آنها مربوط به دانشگاه و پارک‌‌‌های علم و فناوری است، بنابراین سهامدار اصلی این صندوق‌ها بخش غیردولتی است. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌‌‌بنیان نقطه عطفی در تاریخ نوآوری در کشور است. بعد از ۱۱ سال که اولین قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در کشور تصویب شد، که با بازنگری جدی و به همت کمیسیون‌‌‌های تخصصی مجلس، قانون جهش تولید دانش‌‌‌‎بنیان تصویب شده است. امیدواریم در سالی که مزین به نام اقتصاد دانش‌‌‌بنیان است جهش خوبی برای زیست‌‌‌بوم نوآوری در کشور اتفاق بیفتد.

او درباره قانون جهش تولید دانش‌‌‌بنیان هم گفت: ظرفیت بسیار مهمی در قانون لحاظ و ایرادات آن پس از ۱۰ سال اجرا دیده شده است. قانون جدید در حوزه‌‌‌های مختلفی گشایش‌‌‌ها و امکانات مهمی به زیست بوم دانش‌‌‌بنیان می‌دهد. در حوزه تسهیلات مالی نیز حمایت خوبی از صندوق نوآوری شده است. وحدت ادامه داد: همین‌طور در قانون جدید، حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری دیده می‌شود. از سوی دیگر امکان استفاده از ظرفیت آنها در بخش‌‌‌های مختلف از جمله بازار سرمایه، بانک‌ها و نهاد‌‌‌های مالی برای هدایت نقدینگی به بخش نوآوری کشور در قانون دیده شده است. دبیر کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور با اشاره به اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری عمدتا نوپا هستند، گفت: این صندوق‌ها اکثرا در سه سال اخیر شکل گرفته‌‌‌اند، با این وجود بیش از ۵‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان نوپا و استارت‌آپ‌‌‌های مستقر در پارک‌‌‌های علم و فناوری در سراسر کشور ارائه کرده‌‌‌اند. همچنین بیش از ۸‌هزار میلیارد تومان خدمات ضمانت‌‌‌نامه‌‌‌ای صادر کرده‌‌‌اند و این نشان می‌دهد که به‌رغم سن کم توانسته‌‌‌اند خدمات خوبی به زیست‌‌‌بوم نوآوری کشور ارائه دهند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان خاطرنشان کرد: منشأ قانونی تشکیل صندوق‌های پژوهش و فناوری به برنامه سوم توسعه بازمی‌گردد و اولین صندوق پژوهشی که در کشور آغاز به کار کرد، صندوق پژوهش و فناوری یزد بود که امروز سالگرد آغاز فعالیت آن است. صندوق یزد یکی از صندوق‌های پژوهش و فناوری شاخص در کل کشور است. همچنین در دومین روز هفدهمین نشست مدیران عامل صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور در یزد، محسن دهنوی در سخنانی که به صورت مجازی ایراد کرد، گفت: تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان آغازگر فصلی جدید در زیست بوم دانش‌‌‌بنیان کشور و ریل‌‌‌گذاری جدی در امر دانش‌بنیان است. رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس با تاکید بر ضرورت نقش‌‌‌آفرینی بیشتر صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور گفت: متاسفانه این صندوق‌ها در اقتصاد کلان کشور و در بین سیاستگذاران و مردم بسیار ناشناخته بوده و بیش از ۶۰‌درصد افراد نمی‌‌‌دانند صندوق‌های پژوهش و فناوری و خدمات آن از جمله سرمایه‌گذاری خطرپذیر چیست.

او در ادامه با اشاره به نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در تقویت صندوق‌های پژوهش و فناوری گفت: صندوق نوآوری به مثابه بانک مرکزی برای تامین مالی حوزه دانش‌بنیان فعالیت می‌کند. عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر در جایی از کشور اقدام نادرستی در سرمایه‌گذاری صندوق‌ها انجام شود، تصویر نامناسبی در ذهن مسوولان ایجاد می‌شود، گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری باید سازوکار نظارتی جدی تدوین و نظارت بر عملکرد و فعالیت‌‌‌های صندوق توسط خود اعضای آنها انجام شود. او افزود: نکته مهم این است که قانون برنامه هفتم که از ماه‌‌‌های آینده درگیر آن خواهیم شد، با قانون برنامه و بودجه دولت متفاوت بوده و دولت موظف است مکانیزم‌‌‌هایی را که ما در مجلس تعیین می‌‌‌کنیم با اعتبار و در زمان مشخص اجرا کند. دهنوی ادامه داد: ما از شما در صندوق‌های پژوهش و فناوری انتظار داریم سازوکار قانونی لازم برای صندوق‌ها را ارائه دهید و پیشنهاد کنید که دولت با چه اعتباری در حوزه‌‌‌های دانش‌بنیان و صندوق‌های پژوهش‌‌‌ و فناوری موظف به سرمایه‌گذاری شود.

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس با بیان اینکه در بسیاری از موارد انجمن‌‌‌های صنفی در بخش‌‌‌های مختلف برای جلب اعتبارات با تصویب یک قانون اقدام می‌کنند، گفت: شما نیز در صندوق‌های پژوهش فعال‌‌‌تر عمل کنید و ما آماده هستیم کمک کنیم تا قوانین لازم برای این حوزه همچون قانون جهش تولید تصویب شود. او با ابراز تاسف از عدم‌افزایش بودجه صندوق‌های پژوهش و فناوری در ۱۰ سال اخیر، گفت: اکنون باید این عقب‌ماندگی‌‌‌ها و اعتبارات جبران شود. صندوق‌های پژوهش و فناوری ستون فقرات زیست‌‌‌بوم فناوری کشور هستند.  این نماینده مجلس تصریح کرد: ما در قانون جهش تولید دانش‌بنیان تا جای ممکن کار انجام دادیم، اما امکان دریافت پیشنهاد و اصلاح برای آن نیز وجود دارد. دهنوی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌تر از تصویب قانون، اجرای آن است و با پیگیری، مطالبه و همراهی برای اجرای قانون می‌توان به اثرگذاری بیشتر اکوسیستم نوآوری در کشور امیدوار بود.