روز گذشته، بانک مرکزی رویه چندساله خود در عدم انتشار آمار مربوط به تورم را کنار گذاشت و اطلاعات مربوط به تورم سال ۹۷ به بعد را منتشر ساخت. پیش از این بانک مرکزی انتشار اطلاعات شاخص‌بهای مصرف‌کننده را متوقف ساخته بود و مرکز آمار ایران تنها نهاد منتشرکننده تورم به حساب می‌آمد. بر اساس اطلاعات منتشر‌شده از سوی بانک مرکزی، تورم نقطه‌به‌نقطه بهمن‌ماه در سطح ۶/ ۵۴درصد ایستاد؛ این عدد افزایشی ۴درصدی را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد. از سوی دیگر، تورم ماهانه در میانه بهمن با افزایش ۴/ ۴درصدی مواجه شد. این عدد در مقایسه با تورم ۹/ ۴درصدی دی‌ماه شاهد کاهش ۵/ ۰واحد درصدی بوده است. بر اساس دیگر اطلاعات منتشر‌شده در این گزارش، تورم میانگین بهمن‌ماه عدد ۶/ ۴۳درصدی را نشان می‌دهد.

نکته جالب در میان اطلاعات منتشر‌شده از سوی بانک مرکزی، عبور سطح تورم از کانال ۵۰درصدی و ورود آن به سطح ۶۰درصدی است. بر این اساس اقتصاد ایران در اردیبهشت سال ۹۸ تورم ۲/ ۶۰درصدی را به ثبت رساند. از سوی دیگر در دی‌ماه سال ۹۹، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به سطح ۹/ ۶۱درصدی رسید. این روند تا ماه بعدی نیز ادامه یافت تا اقتصاد ایران قله تورمی ۳/ ۶۵درصدی را در بهمن‌ماه ۹۹ تجربه کند. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه برای دو ماه دیگر نیز در کانال ۶۰درصدی باقی ماند تا در مجموع اقتصاد ایران در بهار ۹۸، زمستان سال ۹۹ و آغاز سال ۱۴۰۰، به مدت پنج ماه، با سطح تورم بالاتر از ۶۰درصد دست‌و‌پنجه نرم کند. از سوی دیگر بررسی دقیق‌تر آمار تورم در سال‌های اخیر نشان می‌دهد بنابر آمارهای بانک مرکزی، اقتصاد ایران از سال ۹۷ تا به امروز، به مدت ۱۵ ماه تورم نقطه‌به‌نقطه بالاتر از ۵۰ و کمتر از ۶۰درصد را تجربه کرده است.

جزئیات بیشتر حاکی از آن است که یک‌ماه از ماه‌ها مربوط به سال ۹۷، ۳ ماه مربوط به سال ۹۸، ۳ ماه مربوط به سال ۹۹، ۵ ماه مربوط به سال ۱۴۰۰ و ۲ ماه در سال ۱۴۰۱ به وقوع پیوسته است. بانک مرکزی به شاخص بهای مصرف‌کننده اکتفا نکرد و روز گذشته، شاخص بهای تولیدکننده مربوط به بهمن‌ماه ۱۴۰۱ را نیز منتشر ساخت. بر این اساس، تورم نقطه‌به‌نقطه تولید‌کننده در بهمن‌ماه یه سطح ۹/ ۳۷درصد رسیده است. از سوی دیگر نرخ تورم تولیدکننده ماهانه در بهمن‌ماه به سطح ۷/ ۳درصد دست یافت. در انتها نرخ تورم میانگین نیز عدد ۱/ ۳۶درصد را به ثبت رساند. هتل و رستوران با تجربه تورم ۴/ ۸۰درصدی در صدر گروه‌های متاثر از نرخ تورم قرار گرفت.

کمترین تورم نیز با ۳/ ۳۰درصد به گروه حمل‌ونقل و انبارداری اختصاص دارد. وجود اختلافات آماری میان دو مرجع انتشار داده‌های تورم و رشد اقتصاد ایران، یک روال قدیمی است. در سال‌های اخیر و با توجه به توقف انتشار اطلاعات مربوط به تورم از سوی بانک مرکزی، این اختلافات در زمینه تورم تا حد زیادی مطرح نشد؛ اما با انتشار اطلاعات تورم در روز گذشته بار دیگر این اختلاف آماری مورد توجه قرار گرفت. برای مثال در‌حالی‌که نرخ تورم مرکز آمار از نزدیک شدن سطح تورم نقطه‌به‌نقطه به کانال ۵۰درصد در سال جاری و ورود به این کانال به مدت چند ماه حکایت دارد، اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد اقتصاد ایران حتی تورم ۶۰درصدی را نیز تجربه کرده است.