رونمایی از«طرح ارزش مالکانه» صندوق ذخیره فرهنگیان

 براساس این طرح مالکیت بخشی از دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت تدریجی به اعضای بازنشسته واگذار می‌شود. حمیدرضا نجف‌پور کردی، مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، در این مراسم با بیان اینکه امروز برای صندوق ذخیره فرهنگیان نقطه‌عطفی رقم زده شده است که حاصل عقلانیت سازمانی است گفت: از دیرباز یکی از مطالبات اول و به‌حق فرهنگیان، تعیین‌تکلیف ارزش مالکانه بود که با تلاش‌های صورت‌گرفته از سنوات گذشته تا به امروز، این امر در نهایت به نتیجه رسید و آنچه امروز شاهد آن هستیم، حاصل تفکر بسیجی و جهادی است.

او با اشاره به اجرای فاز نخست طرح ارزش مالکانه و با تاکید بر اینکه طبق وعده‌های داده‌شده، قرار بود این طرح ظرف مدت یک تا دو سال محقق شود که ما توانستیم فاز نخست را کمتر از ۶ ماه آغاز کنیم، یادآور شد: به این ترتیب امروز، آغاز فرایند اجرایی طرح ارزش مالکانه به معنای تخصیص تدریجی مالکیت اجزایی از دارایی‌های صندوق به اعضای بازنشسته صندوق کلید خورد. نجف‌‌پور کردی ادامه داد: در این راستا در حوزه تعیین ارزش مالکانه، نسبت سهم یک عضو از اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان به کل اعضا مشخص شد و قرار است بعد از رونمایی سوپر‌اپلیکیشن، اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشیم تا اعضا بتوانند از این بستر، صورت وضعیت ارزش مالکانه خود را مشاهده کنند. ضمن اینکه مقرر شده به‌تدریج و با هماهنگی سازمان بورس، به فرهنگیان سهامشان را در فرایند بعد از تخصیص تحویل دهیم.

یوسف نوری، وزیر سابق آموزش‌و‌پرورش، نیز در این مراسم، با بیان اینکه بخشی از حاکمیت شرکتی شفافیت است که این شفافیت هم ناشی از اطلاع‌رسانی، مدیریت اعضا، سهامداران و صاحبان دارایی است و این به این معناست که سهامداران از دارایی‌های خود اطلاع داشته باشند، افزود: با اجرای طرح ارزش مالکانه این مسیر آغاز شده و باید در این فرایند تلاش شود تا حافظ منافع فرهنگیان باشیم. او با اشاره به اهمیت جایگاه معلم و رسیدگی به موضوعات فرهنگیان‌، تاکید کرد: دولت نیز توجه ویژه به دارایی فرهنگیان دارد و با توجه به تجربیات تلخ گذشته که باعث شد صندوق ذخیره فرهنگیان زیان انباشته ده‌ها هزار میلیاردی داشته باشد، امیدواریم که این مهم نیز احیا شود.

همچنین رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش، در این مراسم با بیان اینکه طرح ارزش مالکانه اساسا حاصل تلاش و برنامه‌ریزی‌های آقای نوری بود و به همین دلیل اصرار داشتم که ایشان در مراسم رونمایی حضور پیدا کنند، یادآور شد: در حال حاضر در وزارتخانه‌های مختلف شاهد طرح‌های تحولی هستیم که در دست اجراست و در این راستا تحولاتی در آموزش‌و‌پرورش که محور کار دولت است، اتفاق افتاده که کم‌سابقه است و می‌توان به حوزه تجهیزات، نیروی انسانی و نخبگان اشاره کرد. او با اشاره به طرح ارزش مالکانه، افزود: در فرایند این کار، شاهد اقدامات و کار کارشناسی زیادی بودیم که منجر به این شد که امروز طرح ارزش مالکانه رونمایی شود و برنامه‌ریزی این است که سهام به فرهنگیان بازنشسته تا پایان سال واگذار شود.

سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش اضافه کرد: گفتمان تحول مقدمه بنیادی تثبیت تحول است و در هر کاری که گفتمان‌سازی کردیم حتما موفق بودیم. به این معنا که درک درست مساله به همراهی آنها کمک خواهد کرد. او با تاکید بر اینکه باید اعتماد معلمان را به صندوق برگردانیم، افزود: این صندوق تابع قانون شرکت‌هاست و حاکمیت شرکتی باید اجرا شود و باید شفاف‌سازی صورت گیرد. اگر معلمان در هر امری از آموزش‌و‌پرورش پشتیبانی کنند، موفقیت قطعی است و ارزش مالکانه در راستای طرح شفافیت و ایفای حقوق است. صحرایی اضافه کرد: در تحول اگر بستر فراهم شود و تحولگرایان نیت درست داشته باشند محقق می‌شود که اکنون این فضا فراهم است.