رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست هم‌اندیشی با شرکت‌‌های دانش‌بنیان و متخصصان حوزه هوشمندسازی نظام مالیاتی گفت: نظام مالیاتی تکالیف بسیار سنگینی دارد و در دوره تحولی خود است. نظام مالیاتی یک نظام سنتی بوده که به همین جهت چالش‌های زیادی داشته است. لذا گذر از این نظام به یک نظام هوشمند و داده‌مبنا نکته‌‌ای است که در سیاست‌های بالادستی و قوانین جدید بر آن تاکید شده‌ است. سبحانیان با تاکید بر این نکته که باید این مسیر را با سرعت بیشتری ادامه دهیم، بیان کرد: علاوه بر اینکه باید در مسیر هوشمندسازی نظام مالیاتی قدم برداریم تا عدالت مالیاتی محقق شود، این مسیر کمک می‌‌کند روابطی را که بین ممیز و مؤدی به وجود می‌‌آمد کاهش دهیم. مشخصا اجرای دقیق پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان قدم موثری در این مسیر است. او افزود: نکته دیگری که به آن اعتقاد داریم، بحث برون‌سپاری خدماتی است که طبق قانون می‌‌توانیم به بخش خصوصی و دانش‌‌بنیان‌ها واگذار کنیم.

سازمان امور مالیاتی باید چابک باشد و نباید خدماتی را که بخش‌های دیگر با هزینه کمتر و کیفیت بیشتر می‌‌توانند ارائه کنند بر عهده بگیرد. او با تاکید بر اینکه ظرفیت خوبی در شرکت‌های دانش‌‌بنیان وجود دارد، گفت: این ظرفیت می‌‌تواند به اجرای بهتر وظایف سازمان کمک کند. ظرفیت‌های قانونی همانند معافیت‌های مالیاتی امکان حمایت از شرکت‌های دانش‌‌بنیان را به وجود آورده و امیدواریم با کمک بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌‌بنیان این مسیر را دنبال کنیم. سبحانیان با اشاره به فرصت ۱۵ماهه تعیین‌شده برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی گفت: البته در گذشته باید جدیت بیشتری برای اجرای این قانون به خرج داده می‌شد اما این قانون به‌شدت مترقی است و اجرای آن نیز کار سنگینی است.

در حوزه اجرای این قانون، لازم است یک بسته فرهنگی در جامعه داشته باشیم. در این مسیر باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم تا اجرای قانون تسهیل شود. او با بیان اینکه در حال حاضر یک لایحه مالیاتی به منظور تسریع اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی در مجلس قرار دارد که خواستار تسریع در تصویب آن هستیم، تصریح کرد: اطلاعات حساب‌های بانکی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است؛ در نتیجه کنار گذاشتن پوز‌ها (کارت‌خوان‌‌ها) از جانب برخی اشخاص تغییری ایجاد نخواهد کرد. در حال حاضر اطلاعات حساب‌های شخصی که رفتار تجاری دارند نیز در اختیار این سازمان قرار دارد. سبحانیان در ادامه به فصل ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی هم اشاره کرد و گفت: هم‌اینک تلاش داریم از طریق تعامل با اصناف، جلوی برخی چانه‌زنی‌ها را بگیریم.