جهانی‌سازی یا جهانی شدن : جهانی شدن و البته جهانی بودن مفهومی است که قدمتی تاریخی دارد اما در علوم ارتباطات با طرح دهکده جهانی (Global Village) مارشال مک‌لوهان در توصیف آینده جهان، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. مک‌لوهان با طرح این اصطلاح نشان می‌دهد که چگونه جهان توسط فناوری الکتریکی کوچک می‌شود. به‌هر‌حال این مفهوم یعنی جهانی شدن یک ابرتحول است و برای روابط‌عمومی‌ها به این معناست که جهانی اندیشیدن یک الزام و اجبار است.

برجسته شدن نقش عموم:  واژه روابط‌عمومی از دو کلمه روابط و عموم تشکیل شده است (Public Relations)؛ به این معنا که عموم مرکز و محور روابط‌عمومی است. سیر تاریخی رابطه روابط‌عمومی و عامه مردم نشان می‌دهد سهم و نقش عموم با رشد فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌های اجتماعی از ارتباط بیشتر و بیشتر شده است؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت سازمان‌ها مخاطب عموم (افکار عمومی) شده‌اند نه اینکه عامه مخاطب سازمان‌ها، زیرا مخاطب بالغ شده است و مدیریت محتوا را در دست گرفته است. در اینجا باید اشاره شود که روابط‌عمومی‌ها لازم است اهمیت افکار عمومی را در پیشبرد و پیشرفت سازمان برای مدیران تبیین کنند.

انقلاب تولید محتوا (Content Creation): پیش‌بینی مک‌لوهان به وقوع پیوسته است: «پیام همان رسانه است». حجم تولید محتوای صوتی و تصویری و نوشتاری به حد انفجار رسیده است. تکنولوژی‌های نوین هم به این موضوع بیشتر کمک کرده است. اینجا باید بلوغ ارتباطات (یا جامعیت کانال‌های ارتباطی) را در شرایط فعلی یادآور شد و بیان کرد تولید اخبار و اطلاعات بی‌هدف و تنها حجمی و انبوه دیگر کارساز نیست، بلکه راهبرد روابط‌عمومی‌ها باید تولید محتوای جریان‌ساز باشد.

ارتباطات بحران و رسانه‌های اجتماعی (Social Media): ابرتحول دیگری که دامنگیر روابط‌عمومی‌هاست قرار گرفتن سازمان‌ها روی گسل بحران‌ها یا روی قله آتش‌فشان است. گسلی که هر لحظه ممکن است شهرت و اعتبار سازمان‌ها را به چالش می‌کشد، زیرا رسانه‌های اجتماعی گسترش یافته‌اند و مهار آنها امکان‌پذیر نیست.

شفافیت سازمانی (Organizational transparency): موضوع شفافیت سازمانی امروز در جهان پیشرفته موضوعی پذیرفته‌شده و یکی از عوامل مدیریت بحران است؛ مشکلی که سازمان‌های ایرانی و روابط‌عمومی سازمان‌های ما نسبت به آن بی‌توجه هستند. هنوز تا الکترونیکی شدن خدمات سازمان‌های ایرانی فرسنگ‌ها راه داریم. خدمات آنلاین به‌خصوص در ارگان‌های دولتی ضعیف است و حتی ساده‌ترین اطلاعات موردنیاز مردم در وبسایت‌های بیشتر سازمان قرار نمی‌گیرد و مردم سرگردان در خیابان‌ها و طبقات ادارات هستند. شفافیت سازمانی یک عمل اخلاقی محسوب می‌شود و یک تاکتیک پیشگیرانه برای بحران‌ها، زیرا مشارکت عمومی را تقویت می‌کند و اعتماد به سازمان را افزایش می‌دهد. روابط‌عمومی‌ها باید کانال‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی و پاسخگویی با مردم را ترویج و تسهیل و تقویت کنند.

مسوولیت اجتماعی جهانی: زمین با ابرچالش انرژی، آلودگی و خشکسالی روبه‌رو شده است. سازمان ملل کشورها را متعهد کرده است که به کمک یکدیگر یک تریلیون اصله درخت در زمین‌های غیرکشاورزی برای نجات زمین کشت کنند. در واقع مسوولیت اجتماعی در قبال محیط‌زیست پررنگ‌تر شده است و لازم است روابط‌عمومی‌ها در ترویج گفتمان مسوولیت اجتماعی جهانی نقش‌آفرین باشند و سازمان‌ها و کارکنان را برای پیوستن به جریان نجات زمین بسیج کنند. البته باید اشاره کرد که این مهم در شرکت‌های صنعتی اهمیت بیشتری پیدا کرده است و روابط‌عمومی‌های بخش صنعت در این زمینه (انرژی پاک و انرژی‌های تجدید‌پذیر و اقتصاد سبز) مسوولیت بیشتری دارند.

روابط انسان و ربات: از جمله ابرتحولاتی که بشر، سازمان‌ها و روابط‌عمومی‌ها به‌زودی با آنها روبه‌رو می‌شوند هم‌زیستی انسان با ربات‌های انسان نماست. این موضوع برای روابط‌عمومی از آن جهت مهم است که روابط‌عمومی بهبودبخش روابط انسانی سازمان است و در آینده با این مسوولیت با چالش جدیدی در روابط سازمانی کارکنان روبه‌رو خواهیم شد. آیا لازم است کارکنان پیشاپیش آگاهی کسب کنند؟ و آیاهای دیگر....  

هوش مصنوعی AI) Artificial intelligence): هوش مصنوعی یک ابرتحول برای جهان و یک پیشرفت حتمی برای روابط‌عمومی است در حوزه:

نظرسنجی، افکارسنجی و سنجش عواطف مشتریان و افکار عمومی.

پاسخگویی آنلاین، سریع و دقیق به مشتریان

شناخت علاقه‌های رهبران فکری و اینفلوئنسرها و....

در پایان باید یادآوری شود که درک و فهم ابرتحولات نیاز به تفکر بلندمدت و بلندپروازانه در روابط‌عمومی دارد و نمی‌توان با غرق شدن در اقدامات دست‌وپاگیر روزمره و همچنین بر مبنای تفکرات و دانش و تجارب گذشته درک درستی از ابرتحولات داشت و البته که نمی‌توان به آینده سازمان کمک کرد.