سبحانیان افزود: به همین جهت با پیشنهادی که دولت محترم به مجلس ارائه کرد و با مصوبه اخیر مجلس، قانون تسهیل تکالیف مودیان به تصویب رسید. لذا الزام کسب‌وکارها و اشخاص حقوقی برای صدور صورت‌حساب برای مودیان شخص حقوقی از ۱/ ۷/ ۱۴۰۲ و برای مودیان شخص حقیقی از ۱۰/ ۱/ ۱۴۰۲ رقم خورد؛ بنابراین یک بازه زمانی چندماهه برای مودیان در نظر گرفته شد تا با مراجعه به سامانه مودیان تکالیف خود را انجام دهند. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه اظهار کرد: البته یک دوره گذار از سوی قانون‌گذار در نظر گرفته شده است که مرحله آموزش و تبیین لازم برای تکالیف مودیان انجام گیرد.

او افزود: عزم ما هم در وزارت امور اقتصادی و دارایی و هم در سازمان امور مالیاتی برای گذار به نظام مالیاتی هوشمند جدی است و شعار محوری ما نیز تکریم ارباب‌رجوع و تعظیم همکاران ما در سازمان امور مالیاتی است. یکی از مولفه‌های اصلی تکریم ارباب‌رجوع این است که مودیان زمان کمتری در ادارات امور مالیاتی کشور صرف کنند؛ به همین خاطر اگر این بزرگواران تکالیف خود را از طریق سامانه‌ها انجام دهند، ممیزین مالیاتی ما حق ورود به پرونده‌ها را نخواهند داشت.

سبحانیان این تحول را تغییر پارادایم در نظام مالیاتی کشور دانست و در ادامه گفت: اگر مودیان تکالیف خود را به‌درستی انجام دهند، ما به عنوان سازمان امور مالیاتی کشور نمی‌توانیم ورود پیدا کنیم و اصل بر صحت ادعا و مواردی است که مودیان در پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان خود ثبت کرده‌اند. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابراز امیدواری کرد که با همراهی همه ارکان حاکمیت و همه اصناف و مشاغل و فعالان اقتصادی، این تکلیف قانونی با موفقیت در کشور اجرا شود. او در پاسخ به پرسشی در خصوص اعلام اسامی شرکت‌هایی که به این سامانه متصل شده‌اند یا شرکت‌هایی که هنوز متصل نشده‌اند نیز گفت: تاکنون در حدود ۲۶هزار شرکت به این سامانه ملحق شده‌اند. بر اساس یکی از دستور‌کارهایی که داریم قرار است به‌زودی اسامی شرکت‌هایی که متصل شده‌اند و در سامانه مودیان تکالیف قانونی را خود انجام می‌دهند اعلام عمومی کنیم. او در پایان تصریح کرد: به موجب قانونی که اخیرا به تصویب رسید، در‌حال‌حاضر هیچ شرکت متخلفی نداریم که از مبادی قانونی خود تخلف کرده باشد.