مهارت‌هایی که هر فرد برای اشتغال نیاز دارد در سه بخش انسانی، ادراکی و فنی دسته‌بندی می‌شوند. مهرداد عظیمی، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای، با اشاره به تاثیر بسزای نیروی انسانی توانمند در مسیر توسعه همه‌جانبه کشورها، بر شاخص‌هایی همچون رشد اقتصادی، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، کاهش فقر و توزیع عادلانه درآمد، گفت: بر اساس تحقیقات، ‌اصلاح نظام‌های آموزشی به‌طوری‌که مهارت‌های کافی را برای همه شهروندان فراهم کند، می‌تواند شاخص رشد اقتصادی را در درازمدت تا ده‌درصد افزایش دهد. او با بیان اینکه سطح مهارت شهروندان دغدغه کلیدی سازمان است اما اطمینان از داشتن مهارت‌های مناسب که بتواند قابلیت اشتغال افراد را افزایش دهد و به ایجاد شغل در زمان حال و آینده کمک نماید نیز مهم است، افزود: از مجموع ۲میلیون و ۸۶۱هزار نفر مهارت‌آموخته در دولت سیزدهم، یک‌میلیون و ۳۹۸هزار نفر در بخش دولتی و یک‌میلیون و ۴۶۳هزار نفر در بخش غیردولتی آموزش‌های مهارت را کسب کردند.

معاون وزیر کار گواهینامه‌های مهارت را معتبرترین و تنهاترین مدرک مهارتی در سراسر کشور و در سطح بین‌المللی عنوان و اظهار کرد: گواهینامه‌های مذکور برای تمامی افراد، پس از کسب آموزش‌های مهارتی آموزش و شرکت در آزمون‌های سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای برای متقاضیان صادر خواهد شد. او با اشاره به کاهش زمان فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارت از ۴۵ روز کاری به ۷ روز کاری، افزود: در دولت سیزدهم ۲میلیون و ۴۱۶هزار و ۷۸۵ نفر مورد سنجش صلاحیت حرفه‌ای قرار گرفتند که برای یک‌میلیون و ۹۳۳هزار و ۲۲۹ نفر گواهینامه مهارت صادر شد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از رشد ۹۴درصدی صدور مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در این دولت نسبت به دوره‌های قبل خبر داد و اذعان کرد: ۲۳هزار و ۱۱۹ مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در پنجره واحد خدمات الکترونیک و ۲هزار و ۵۳۲ مجوز مرکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین‌کارگاهی صادر شده است. او با تاکید بر آینده‌پژوهی در تدوین استانداردهای آموزش مهارت، اظهار کرد: تعداد ۲هزار و ۶۰۰ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چارچوب صلاحیت حرفه‌ای و یک‌هزار و ۴۴۶ استاندارد مهارتی دانش‌بنیان در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تدوین شده است.

عظیمی تصریح کرد: برگزاری مسابقات ملی و جهانی مهارت، مسابقات مددجویان زندان‌ها، کارگران، نوجوانان و آزاد، مشارکت خیرین، طرح خادمان مهارتی، تولیدات رسانه‌ای، فصلنامه مهارت و... از فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گفتمان‌سازی الگوهای صحیح مهارت سرمایه انسانی بوده است. او استقرار دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، تصویب قانون و آیین‌نامه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و موافقت حداکثری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب اساسنامه از مسیر اصل ۸۵ قانون اساسی را از فعالیت‌های سازمان در تقویت نظام تنظیم‌گری مهارت در سطح ملی عنوان کرد.