تلاش حداکثری دولت برای تخصیص کامل بودجه عمرانی

سید‌علی روحانی، معاون وزیر اقتصاد، در نشست تخصصی که در حاشیه نمایشگاه روایت پیشرفت برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم این نمایشگاه و روشنگری‌هایی که انجام می‌شود، در ذهنیت‌سازی برای مردم اثربخش باشد. او با اشاره به اینکه اطلاع و آگاهی‌بخشی نسبت به پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های پیشرفت منجر به امیدآفرینی نسبت به آینده خواهد شد، یادآوری کرد: در دهه ۹۰ میانگین رشد اقتصادی حدود ۰.۷درصد بود و البته وضعیت سرمایه‌گذاری نیز مطلوب نبود، اما رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۲ به ۷.۹درصد رسیده است. او با اشاره به اینکه روند خروج از رکود را طی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در فصل بهار و تابستان سال ۱۴۰۲ شاهد همزمانی کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت بوده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه این اتفاق هیچ‌گاه در دهه ۹۰ رخ نداد، تصریح کرد: عملکرد دولت در حوزه رشد و نرخ بیکاری قابل‌دفاع بوده است. او با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ به جهت نرخ رشد در بخش‌های مختلف، وضعیت بهتری نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم، یادآور شد: همچنین در سال ۱۴۰۱ وضعیت بهتری نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم. معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در صنایع شاهد رشد نامتوازن بوده‌ایم، ابراز کرد: در مجموع صنایع اصلی رشدهای قابل‌قبولی را مشاهده کردیم. او با اشاره به اینکه روند مجوزهای صادرشده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایشی بوده است، بیان کرد: بخشی از این روند افزایشی به دلیل ارتقای زیرساخت سایت صدور مجوزها بوده است. روحانی با بیان اینکه در عرصه واردات نیز افزایش داشته‌ایم، اظهار کرد: این واردات به‌گونه‌ای نبوده است که مشکلی در عرصه تولیدات داخل به وجود بیاورد، بلکه بیش‌تر کالاهای وارداتی جزو محصولات سرمایه‌ای و واسطه‌ای بوده‌اند و در عین حال واردات کالاهای اساسی در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است و این نشان از حمایت از تولید داخل دارد.

معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی اضافه کرد: تسهیلات پرداخت‌شده در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵درصد رشد داشته است. او با بیان اینکه تورم یکی از دغدغه‌های جدی مردم است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ تورم بالای ۶۰ درصد بوده است ولی توانستیم روند کاهشی را در تورم نقطه‌به‌نقطه داشته باشیم، به گونه‌ای که در مهرماه سال جاری به ۳۲درصد رسیده است. روحانی افزود: اگر این روند ثابت بماند انتظار داریم در عرصه نرخ تورم در سال‌های آینده به اتفاقات خوبی برسیم. وی با اشاره به اینکه حوزه مسکن بیش‌ترین ضریب را در تورم کل دارد، خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال انتظار ما این است در حوزه مسکن روند کاهشی و کنترل‌شده را داشته باشیم.

او با بیان اینکه شرکت‌های دولتی سهم بالایی در سرمایه‌گذاری‌ها دارند، تصریح کرد: این موضوع در تمام کشورهای دنیا صدق می‌کند. او با اشاره به اینکه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در نیمه دوم دهه ۹۰ روند نزولی داشته است، یادآور شد: خوشبختانه از سال ۱۴۰۱ توانسته‌ایم از این روند خارج شویم. روحانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در ساختمان و ماشین‌آلات پیام‌های مهم اقتصادی دارد، ابراز کرد: طی دو سال اخیر روند سرمایه‌گذاری منفی دهه ۹۰ اصلاح شد و این موضوع به سرمایه‌گذاری توسعه‌ای بنگاه‌ها کمک می‌کند. او با اشاره به اینکه درحوزه سرمایه‌گذاری بخش دولتی شاهد کوچک شدن دولت در حوزه اقتصاد هستیم، بیان کرد: این روند باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود. او با بیان اینکه عرصه عمرانی مورد توجه دولت است، اظهار کرد: پرداخت بودجه‌های عمرانی در ۶ ماه نخست سال توجیه ندارد، چراکه مجموعه‌ها از بودجه سال گذشته می‌توانند در این مدت استفاده کنند ولی تلاش حداکثری برای تخصیص کامل بودجه عمرانی است./ شادا