از ظرفیت شرکای کشورهای همسایه برای انتقال ارز استفاده شد

خاندوزی تصریح کرد: یکی از دستور کارهای دو سال اخیر استفاده از ظرفیت اقتصادی ارتباط با کشورهای همسایه و همسو و شرکای راهبردی است تا بتوانیم بخشی از اثرات تحریمی انتقال ارز و تسهیلات در شبکه بین‌المللی بانکی را حل کنیم. او افزود: در بسیاری از موارد توانستیم به ارزهایی که در کشورهای همسایه بلوکه شده بود، دسترسی داشته باشیم و در برخی موارد این امر اجرایی شده است. او به همکاری با بانک توسعه اسلامی در جده اشاره کرد و گفت: این اقدام کمک می‌کند افراد سرمایه‌گذار و تجار دو کشور با یکدیگر همکاری کنند. وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: در عربستان نیز تعاملات برای تسریع در ارز حجاج بهبود یافته تا حجاج و سرمایه‌گذاران نسبت به مسائل ارزی اقدام کرده و مشکلی در این حوزه نداشته باشند.

خاندوزی از کاهش ۵۵درصدی تعداد بخشنامه‌های حوزه گمرک و تجارت خارجی خبر داد و گفت: متوسط زمان استعلامات گمرکی از ۱۲روز به ۶ روز کاهش یافت و آن را به ۳ روز هم خواهیم رساند. او یادآور شد: در حوزه استعلامات گمرکی متوسط زمانی به ۶ روز کاهش یافت. این مسیر را ادامه خواهیم داد و این اقدامات ادامه می‌یابد تا رکورد کاهش مقررات در حوزه تجارت خارجی کشور شکسته شود.

وزیر اقتصاد درباره پرداخت تسهیلات خرد گفت: اگرچه عدد پرداختی امسال در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به شکل معناداری بیشتر است اما با توجه به سیاست‌های کنترل سقف ترازنامه بانک‌ها همچنان بسیاری از مردم در صف دریافت تسهیلات خرد باقی مانده‌اند که نیازمند اتخاذ تصمیمی در چهار ماه پایانی سال است که در شورای پول و اعتبار چاره‌اندیشی خواهد شد. خاندوزی گفت: ۳۵هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در سال گذشته و ۵۰هزار میلیارد تومان افزایش اعتبار بانک‌های دولتی در سال جاری دو گام مهم دولت سیزدهم برای توانمند شدن بانک‌هاست.

او بیان کرد: ما برای سال ۱۴۰۳ در ارتباط با بازپرداخت بخشی از بدهی‌های دولت که از دولت‌های قبل روی دوش شبکه بانکی باقی مانده بود برنامه‌ریزی کردیم و مجلس نیز حکمی را در لایحه برنامه هفتم توسعه مصوب کرده است. به محض اینکه عدد آن بعد از تصویب شورای نگهبان نهایی شود اجرایی خواهد شد.وزیر اقتصاد یادآور شد: اوراقی که سال آینده برای کاهش بدهی‌های دولت در شبکه بانکی باید منتشر شود اقدام تقریبا بی‌سابقه در ۲۰ سال گذشته است و می‌تواند به توانمند کردن تامین مالی تولید از طریق شبکه بانکی کمک کند.