تعویض پارکینگ پول صندوق توسعه از بانک مرکزی به بانک مسکن

او ادامه داد: در این مدل در اولین قرارداد صندوق توسعه ملی ٢میلیارد دلار در بانک مسکن با نرخ سود ٢درصدی سپرده‌گذاری می‌کند. البته باید توجه شود که نرخ سود صندوق از ٨ درصد به بالاتر است. مدیرعامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه مدت این قرارداد ٣ساله است، گفت: بانک مسکن از طریق فعالیت اقتصادی و مابه‌التفاوت سود می‌تواند از این منابع برای پوشش مابه‌التفاوت نرخ سودِ تسهیلاتی که به مردم می‌پردازد، استفاده کند و سپس سود را به صندوق بازگرداند. بنابراین قرارداد اول ٢ میلیارد دلاری در جهت کاهش نرخ سود است.

غضنفری با اشاره به قرارداد دوم ٢ میلیارد دلاری با بانک مسکن ادامه داد: در قرارداد دوم ۲ میلیارد دلار دیگر به نهضت ملی مسکن کمک می‌شود. به این شکل که ارز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌دهیم و در قبال آن حواله نفتی می‌گیریم و البته وزارت راه اختیار دارد هر گونه که صلاح می‌داند از این منابع استفاده کند. او تاکید کرد: در واقع در قرارداد دوم ما از وزارت نفت حواله نفتی خریداری می‌کنیم و منابع وزارت نفت در اختیار این طرح قرار می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه در واقع پارکینگ پول صندوق از بانک مرکزی به بانک مسکن تغییر پیدا کرده‌است، گفت: بخشی از پول صندوق در بانک مرکزی با سود ۵.۱درصد پارک بود اما با این قرارداد محل پارکینگ ٢میلیارد دلار با سود ٢درصد تغییر کرده و در بانک مسکن پارک می‌شود. غضنفری تاکید کرد: قرار بر این است که بانک مسکن از محل این دومیلیارد دلار به بخش خصوصی فعال در حوزه حمل‌و‌نقل تسهیلات ارائه دهد و از محل مابه‌التفاوت سود منابع به‌دست‌آمده را در مسیر ساخت مسکن هدایت کند. البته ارائه این وام به بخش حمل‌و‌نقل یک فرصت عالی برای سرمایه در گردش بخش خصوصی این حوزه محسوب می‌شود.

 او با بیان اینکه بانک مسکن فرصت دارد این وام را در مدت زمان سه سال به صندوق برگرداند، اظهار کرد: بانک مسکن از طریق ارائه تسهیلات به بخش خصوصی می‌تواند سود ایجاد کند و این سود را صرف اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در بخش مسکن کند. مدیرعامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: در سپرده‌گذاران دو‌میلیارد دلاری در بانک مسکن هیچ استثنا و برتری بین بانک‌ها وجود ندارد و این فرصت برای تمام بانک‌ها وجود دارد و اخیرا هم در سه بانک سپرده‌گذاری انجام شد اما شرایط صندوق برای سپرده‌گذاری ارزی سخت است. شرط قاطع صندوق این بوده که وام را ارزی می‌دهیم و ارزی هم دریافت می‌کنیم و از این شرط هم کوتاه نمی‌آییم به همین دلیل بانک‌‌ها برای این همکاری با صندوق دست به دست می‌کنند. او درباره ارائه تسهیلات به بخش خصوصی حوزه حمل‌و‌نقل از این محل گفت: از قبل هم ارائه تسهیلات به بخش حمل‌ونقل برای خرید هواپیما در اولویت تسهیلات‌دهی صندوق قرار داشت و این تسهیلات برای اولین بار نیست./ایلنا