محصولی برای رژیم‌های سخت

پودر پروتئین تغلیظ شده شیر پگاه  یا همان MPC با کاهش چشمگیر رطوبت، لاکتوز و چربی‌شیر به دست می‌آید و شرکت پگاه تهران با استفاده از روش‌های نوین تکنولوژی صنعت لبنیات از جمله اولترافیلتراسیون اقدام به تولید این محصول کرده است که به مراتب کیفیتی بالاتر از محصولات مشابه چینی دارد و حاوی ۷۰درصد پروتئین است.

ترکیبات MPC به گونه‌ای است که ۵۶ درصد از این پروتئین از نوع کازئین و ۱۴درصد آن از نوع پروتئین وی است؛ با توجه به ترکیبات MPC که عمده‌ آن کازئین است، هضم آن در معده بین ۵/ ۱ تا ۵/ ۲ ساعت زمان می‌برد و به سرعت در خون آزاد می‌شود و کازئین آن تا ۸ ساعت پروتئین بدن را تامین می‌کند.

با توجه به این ویژگی بهترین زمان مصرف ۲ ساعت قبل از باشگاه به عنوان میان وعده و ۲ ساعت بعد از شام به عنوان آخرین وعده قبل از خواب است.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین محصول تولیدی پگاه تهران با نمونه‌های خارجی داشته باشیم باید گفت: درصد پروتئین MPC بسیار بیشتر از نمونه‌های خارجی موجود در بازار است و قیمت MPC یک سوم نمونه خارجی آن است، اما به اعتقاد برخی بدون طعم بودن MPC جزو معایب آن محسوب می‌شود.

توصیه واحد تحقیق و توسعه پگاه این است که به دلیل اینکه مکمل MPC پگاه مزه خوشایندی در آب ندارد، ترکیب آن با شیر یا محصولات لبنی دیگر آن را تبدیل به یک مکمل خوش طعم می‌کند. بهترین حالت مصرف هر وعده ترکیب یک لیوان شیر کم چرب (۲۰۰mL) یک فنجان پودر پروتئین (۳۰ تا۴۰گرم)  دو قاشق عسل یا تعدادی خرما است که علاوه بر نداشتن ساکارز، فیبر موردنیاز را برای هضم نیز تامین می‌کند؛ ترکیبی که ساختید علاوه بر پروتئین MPC ، حاوی پروتئین شیر (حدود۷g) نیز است. مصرف MPC  برای افرادی که در تغذیه خود پروتئین مورد نیازشان تامین نمی‌شود، مانند ورزشکاران مخصوصا بدن‌سازان، افرادی که محدودیت کالری در رژیم خود دارند، کودکان و افراد سالخورده که تغذیه مناسبی ندارند بسیار مناسب است. این در حالی است که به دلیل مشابه بودن ترکیبات MPC با شیر، تنها منع مصرف برای کسانی است که مشکل هضم لاکتوز (قند شیر) را دارند، است.