خدمات بانکی با دستبند هوشمند

سال گذشته سیمرغ تجارت از سوی کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان به عنوان یک شرکت دانش بنیان معرفی شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» فناوری ابزار پرداخت پوشیدنی یکی از جذاب ترین فناوری‌های صنعت مالی و پرداخت است که توجه علاقه مندان بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. برای نخستین بار شرکت  Loop pay کارت کیس‌هایی را طراحی کرد که ضمن ذخیره اطلاعات به یک منبع الکتریکی هم مجهز بودند. این کارت کیس‌ها فرآیند کارت کشیدن روی دستگاه کارت‌خوان را شبیه‌سازی می‌کردند و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کردند تا بدون تماس مشتری با دستگاه کارت‌خوان با نزدیک کردن کارت کیس به دستگاه، تراکنش صورت گیرد. پس از چندی  شرکت سامسونگ حق امتیاز این کارت کیس‌ها را از «لو پی» به قیمت ۲۰۰میلیون دلار خریداری کرد و این کارت کیس‌ها روی سامسونگ پی پیاده‌سازی شد.این اقدام موجب ایجاد مزیت رقابتی برای سامسونگ شد. پس از آن شرکت ال‌جی هم دقیقا از این فناوری بهره برد. اکنون برای نخستین بار شرکت سیمرغ تجارت به عنوان یک شرکت دانش بنیان در ایران توانسته است با استفاده از این فناوری، اقدام به ساخت دستبندهای هوشمند مغناطیسی کند تا علاقه‌مندان به این روش پرداخت بتوانند از مزایای این فناوری بومی‌‌شده بهره‌مند شوند.

محمد آجدانی، مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت در این مورد می‌گوید: با استفاده از این دستبند هوشمند دیگر نیازی به کارت کشیدن در دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی نیست.ضمن این که هیچ‌گونه تغییر سخت افزاری و نرم‌افزاری هم در دستگاه‌های کارت‌خوان صورت نمی‌گیرد، زیرا در واقع با شبیه‌سازی این فرآیند، کارت‌خوان متوجه این موضوع نخواهد شد که به جای کارت از دستبند برای پرداخت استفاده شده است. همچنین می‌توان اطلاعات تعداد زیادی کارت بانکی را در درون این دستبندهای هوشمند مغناطیسی ذخیره کرد تا هر زمان که نیاز بود از یکی از آنها برای انجام تراکنش  بهره برد. آجدانی از دیگر مزایای این ابزار پرداخت را پیاده‌سازی امضای دیجیتال روی آن می‌داند، زیرا پلت‌فرم آنها سخت‌افزاری است و این امکان را فراهم می‌کند که روی آن اطلاعاتی را ذخیره کرد که نمونه آن توکن امضای دیجیتال کاربر است.  مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت در رابطه با چگونگی کارکرد ابزارهای پوشیدنی پرداخت می‌گوید: «این ابزارها عموما با NFC  کار می‌کنند. NFC یک فناوری برای ارتباط وسایل در فاصله کوتاه است. بنابراین در دستبندهای NFC  صرفا از  چیپ و آنتن، بدون منبع تغذیه استفاده می‌شود که مدار الکترونیکی آنها فعال نیست. یکی از مهم‌ترین چالش‌های تکنولوژی NFC مربوط به مجهز بودن ترمینال پذیرنده به زیرساخت‌های آن است. این درحالی است که در ایران آمار دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز به NFC به ۲۰ درصد نیز نمی‌رسد. در دنیا نیز این مساله نه به اندازه ایران، اما کم‌ و بیش وجود دارد.» آجدانی در مورد این پرسش که چرا سیمرغ تجارت به سمت طراحی و پیاده‌سازی دستبندهای هوشمند مغناطیسی رفته می‌گوید: شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت به دنبال این بود که محصول MST (انتقال مغناطیسی ایمن) را پیاده‌سازی کند. در واقع ما قصد داشتیم فرآیند کارت کشیدن را شبیه‌سازی کنیم. محقق کردن این امر روی موبایل امکان‌پذیر نبود، زیرا ما توسعه‌دهنده موبایل نیستیم که بتوانیم در مدارهای داخلی این ابزار تغییراتی ایجاد کنیم. بنابراین به سراغ دستبندهای هوشمند مغناطیسی رفتیم  و قرار شد مدار کوچک الکترونیکی بسازیم که منبع تغذیه داشته باشد، سایز آن متناسب با اندازه دستبندهای هوشمند سلامت باشد و از طریق بلوتوث امکان مدیریت روی موبایل را داشته باشد تا شخص بتواند اطلاعات کارت بانکی (هدیه، نقدی، خرید و اعتباری) را روی آن ذخیره کند و با نزدیک‌کردن دستبند به پایانه‌های فروشگاهی، تراکنش را به صورت غیرتماسی انجام دهد. آجدانی  در پاسخ به این پرسش که با وجود مزایای یاد شده چرا تاکنون این شرکت اقدام به تجاری‌سازی این محصول نکرده است، می‌گوید: این محصول برای نخستین بار در یازدهمین رویداد فیناپ در اسفند ماه سال گذشته رونمایی شد، اما تاکنون به این دلیل به سراغ تجاری‌سازی آن نرفته‌ایم چون قصد داریم چند قابلیت دیگر را به آن اضافه کنیم از جمله مدیریت از طریق موبایل و امضای دیجیتال و افزودن اطلاعات چند کارت بانکی به آن، همچنین قصد داریم ابتدا نمونه‌هایی از این دستبند هوشمند را در اختیار تعدادی از کارشناسان حوزه پرداخت الکترونیک و مردم عادی قرار دهیم تا از تجربه کاربری آنها برای ارتقا و تجاری‌سازی محصول بهره ببریم و بتوانیم با موفقیت به طور عملی به حوزه پرداخت‌های پوشیدنی وارد شویم.

به گفته مدیرعامل سیمرغ تجارت، تجاری‌سازی این محصول می‌تواند بازار مناسبی را برای این شرکت فراهم کند، اما به نظر می‌رسد استفاده از دستبندهای هوشمند مغناطیسی راهکاری نیست که بتواند به حذف کامل کارت‌های بانکی منجر شود، اما به عنوان یک محصول نوین می‌تواند برای اشخاصی که علاقه‌مند به حوزه فناوری پیشرفته  (high-Tech) هستند مفید باشد، زیرا این فناوری این امکان را فراهم می‌کند تا اطلاعات چندین کارت بانکی به یک پلت‌فرم اضافه شود و از این طریق تراکنش انجام شود و این مزیت برای آنها جذاب خواهد بود و آنان را به استفاده از محصول موردنظر ترغیب خواهد کرد. اگرچه به نظر می‌رسد تا تجاری‌سازی کامل این محصول و استفاده همگانی از آن فاصله زیادی وجود دارد، اما اقدام یک شرکت دانش بنیان در ایران که برای نخستین بار اقدام به ارائه این روش پرداخت کرده است گامی‌ مهم در صنعت پرداخت کشور محسوب می‌شود. در حال حاضر به جز شرکت عظیم سامسونگ و همچنین شرکت لو پی تاکنون شرکت دیگری به صورت حرفه‌ای  به سراغ طراحی چنین محصولی نرفته است اگرچه شرکت ال‌جی اعلام کرده قصد دارد از این راهکاردر گوشی‌های هوشمند خود استفاده کند. همچنین یک شرکت اسپانیایی هم اخیرا به صورت آزمایشی به  ارائه دستبندهای مجهز به NFC برای پرداخت کرایه در این کشور اقدام کرده است.

این دستبندهای مجهز به NFC برای پرداخت کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی ‌به ‌صورت آزمایشی در شهر والنسیا ارائه شده‌اند و قرار است به‌زودی ۱۰۰ نفر از شهروندان شهر ساحلی والنسیا در اسپانیا از دستبندهای مجهز به NFC برای پرداخت کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی ‌از جمله در ایستگاه‌های اتوبوس، ایستگاه‌های مترو و ایستگاه‌های کرایه دوچرخه استفاده کنند. این طرح آزمایشی قرار است توسط شرکت‌های حمل‌ونقلی «ای‌اِم‌تی والنسیا»، «مترو والنسیا» و «والِن‌بی‌سی» و با همکاری شرکت نرم‌افزاری ای‌آی‌جی‌ای  ارائه شود. در هر حال ورود یک شرکت ایرانی در صنعت پرداخت به این حوزه می‌تواند تراز صنعت پرداخت در ایران را که در حال حاضر نیز در بین کشورهای منطقه از موقعیت مناسبی برخوردار است ارتقا دهد اگرچه نبود زیر ساخت‌های مناسب مانند مجهز نبودن ترمینال پذیرنده دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی به فناوری NFC می‌تواند چالش بازدارنده توسعه این‌گونه محصولات در شرکت‌های نوپای صنعت پرداخت کشور باشد.