«طاقچه» مردم را با کتاب آشتی داد

  «طاقچه» چه‌کار می‌کند؟

«طاقچه» یک کتابفروشی آنلاین و کتابخوان دیجیتالی است که کتاب و مجلات و روزنامه را به‌صورت آنلاین می‎فروشد. در واقع، این استارت‌آپ با ناشران قرارداد می‌بندد تا کتاب را به‌صورت قانونی از ناشر تحویل گرفته و آن را به فرمت استاندارد (ایپاب و در برخی موارد PDF) تبدیل کرده و روی پلت‌فرم «طاقچه» قرار دهد تا کاربران آن را خریداری و همانجا هم مطالعه کنند.

  آیا نشر دیجیتالی، همزمان با انتشار فیزیکی آن است؟

بله، البته این بستگی به مذاکرات «طاقچه» با ناشران و تمایل آنها برای عرضه نسخه الکترونیکی کتاب جدیدشان دارد. در این میان برخی ناشران مایلند هرچه سریع‌تر نسخه الکترونیکی کتاب هم به بازار بیاید. به این ترتیب، فایل کتاب را زودتر در اختیار ما قرار می‌دهند. در واقع ما در صدد هستیم همزمان با اینکه کتاب به بازار عرضه شده، نسخه الکترونیکی آن به دست مردم برسد.

  قیمت نسخه‎های کتاب الکترونیکی چه فرقی با نسخه چاپی آن دارد؟

قیمت نسخه الکترونیکی کتاب‌ها حدودا  ۳۰ درصد قیمت نمونه چاپی آنها  است.

  آیا کتاب‎های «طاقچه» فقط در بخش عمومی هستند؟

بیشتر کتاب‌ها از دسته‌بندی عمومی هستند ولی کتاب‌های دانشگاهی و تخصصی در «طاقچه» وجود دارد. البته ناشران کتاب‌های عمومی بیشتر تمایل به همکاری دارند، با این حال ما محدودیتی برای مذاکره با ناشران نداریم.

  آیا شما کتاب به زبان اصلی دارید؟

به خاطر رعایت بحث کپی‌رایت، در حال‌حاضر کتاب‎های خارجی عمومی (پابلیک) شده روی پلت‌فرم «طاقچه» وجود دارد. اما آماده مذاکره با ناشران خارجی هم هستیم تا بتوانیم کتاب‎های آنها را نیز روی «طاقچه» قرار داهیم.

  آیا «طاقچه» تاثیری در رشد سرانه مطالعه کتاب داشته است؟

بحث سرانه پایین مطالعه کتاب در کشور تا بخشی به عدم دسترسی شهروندان به کتابفروشی‎های بزرگ شهرها برمی‎گردد. در این میان، قیمت کتاب‌ها نیز بی‌تاثیر نبوده و مزیت‌های کتاب الکترونیک راه‌حل این مشکلات است. با این حال، «طاقچه» در صدد ایجاد بازار الکترونیکی جدید و افزودن افراد جدید به جامعه کتابخوان‌ها است. برای نمونه، در همین ایام کرونا، در نیمه نخست فروردین ۳۰ میلیون دقیقه روی پلت‌فرم «طاقچه» مطالعه انجام شد.

  در حال‌حاضر گردش مالی بازار کتاب الکترونیکی و صوتی کشور چقدر است؟

در سال گذشته پلت‌فرم‌های کتاب الکترونیکی و صوتی مانند طاقچه، فیدیبو، نوار و کتابراه در مجموع ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان فروش داشت.که نسبت به دو سال گذشته رشد سه برابری را نشان می‌دهد و نشاندهنده پتانسیل رشد این بازار است. البته در مقایسه با بازار ۲ تا سه هزار میلیارد تومانی کتاب چاپی فاصله زیادی وجود دارد.

  چشم‌انداز این بازار را در سال‌جاری چطور ارزیابی می‎کنید؟

امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و زمان‌های ماندن در خانه انتظار می‎رود بازار کتاب الکترونیکی رشد بیشتری داشته باشد. بازار کتاب الکترونیکی در سال‎های گذشته سالانه دو تا سه برابر شده ولی امسال انتظار می‎رود رشد ۵ برابری را تجربه کند، ممکن است عدد ۲۰ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد تومان هم برسد. البته بخشی از این رشد به ماهیت خود کتاب‎های الکترونیکی و بخشی از آن به مساله کرونا مرتبط است.