شرکت گروو واقع در سان‌فرانسیسکو، یک پلت‌فرم پیشتاز در امور فروش است که ابزارهایی ساده در اختیار تیم‌های فروش شرکت‌های دیگر قرار می‌دهد تا خودشان مشتریان خود را پشتیبانی کنند. به‌عنوان مثال، ابزار دیجیتال گروو می‌تواند ضمیمه Gmail شود و سپس از هوش مصنوعی استفاده کند تا دیدگاه‌هایی در مورد اینکه کدام عبارت موجود در ایمیل هنگام انعقاد قراردادها مفید است و کدام کارآیی ندارد، ارائه شود.

در واقع این استارت‌آپ در حوزه «درگیری فروش» (تعاملات بین خریدار و فروشنده؛ از جمله تعداد بازدیدهای یک خریدار از وبینار یا تعداد کلیک‌های او روی یک ایمیل) فعالیت می‌کند. پلت‌فرم‌های درگیری فروش (SEP) به اجرای سیستمی و مداوم تاکتیک‌های فروش یک سازمان کمک می‌کنند و جریان کاری موجود آن سازمان را در کل ابزارهای فروش توسعه می‌دهند تا سریع‌تر و اثربخش‌تر باشد؛ ابزارهایی مثل مدیریت ارتباط با مشتری، Inbox ایمیل، تلفن، سیستم مدیریت محتوا و... محصولاتی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، عمدتا مورد استفاده نیروهای فروش هستند و هرچه می‌گذرد در میان تیم‌های توسعه فروش محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند.گروو تنها پلت‌فرم درگیری فروش است که به‌طور خاص برای مدیران مشتری ساخته شده و تمرکز آن بر سهولت استفاده و همکاری میان‌تیمی است.ماری شی، تحلیلگر شرکت تحقیقات بازار فارستر (Forrester) که به مشتریان خود در مورد اثرات فعلی و بالقوه تکنولوژی مشاوره می‌دهد و شرکت گروو هم جزو مشتریان آن است، می‌گوید: «ویروس کرونا قطعا برای دنیا وحشتناک است. اما برای توانمندسازی و عملیاتی کردن فروش واقعا خوب بوده است.»

گروو که در سال ۲۰۱۴ به دست دو تن از نیروهای فروش موفق شرکت گوگل تاسیس شده، پیش از این ۸/ ۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. یکی از آنها کریس راتستین، مدیرعامل فعلی شرکت است که همیشه از ادامه‌دار بودن تامین مالی از سرمایه‌گذاران بیزار بوده و می‌گوید: «ما باید اثبات می‌کردیم که کسب‌وکارمان به اندازه کافی ارزشمند هست تا مردم بخواهند پول بپردازند. این یک کسب‌وکار واقعی است و ما نمی‌خواهیم پول زیادی صرف بازاریابی یا خریدن رشد جعلی کنیم.»

راتستین می‌گوید شرکتش حالا بر رشد متمرکز شده و فعلا سودآور نیست، به‌طوری که سالانه اندازه آن دو برابر می‌شود و ۶۰ نیروی جدید استخدام می‌کند. این شرکت با تیم‌های فروش نزدیک به ۴۵۰ بنگاه اقتصادی از جمله اوبر، گوگل، اطلسیان و BBVA همکاری کرده و ۵۰ هزار کاربر فردی از پلت‌فرم آن استفاده می‌کنند.راتستین انتظار دارد تا پایان امسال مشتریان بنگاهی گروو به ۶۰۰ عدد برسند. راتستین می‌گوید که مذاکره با سرمایه‌گذاران برای مراحل احتمالی بعدی تامین سرمایه، از نیمه نخست ۲۰۱۹ شروع شد که یکی از آنها شرکت کپیتال‌وان بود.

استارت‌آپ‌های درگیر‌کننده فروش، جزو آن دسته از شرکت‌های نرم‌افزاری هستند که برخلاف شرکت‌های تکنولوژی مثل اوبر و Airbnb که در دوران کرونا از افزایش ضرردهی و تعدیل نیروهای گسترده خبر می‌دهند، با افزایش سریع تقاضا از طرف مشتریان روبه‌رو شده‌اند. شرکت نوشن (Notion) که یک اپلیکیشن توسعه همکاری در محیط کار و رقیب اسلک (Slack) است، در ماه مارس ۵۰ میلیون دلار سرمایه جدید جذب کرد. همچنین ماه گذشته، شرکت نرم‌افزار طراحی فیگما، توانست همین مبلغ تامین سرمایه داشته باشد.راتستین می‌گوید کووید ۱۹ بر تقاضای آنها تاثیر گذاشته است. در حالی که گروو مشتری‌های شرکتی بیشتری را جذب می‌کند، رشد کاربران فردی آنها کند شده و این نشان‌دهنده بحران کسب‌وکارها در شرایط فعلی و تعدیل گسترده تیم‌های فروش است.شی می‌گوید: «رکود اقتصادی فعلی باعث شده شاهد تعدیل نیروهای گسترده در بخش فروش باشیم. از نیروهای فروش خواسته می‌شود قلمروهای بیشتری را تحت‌پوشش قرار دهند و با امکانات کمتر کارهای بیشتری انجام دهند. ابزارهای درگیری فروش، کارآیی و اثربخشی آنها را افزایش می‌دهند.»