به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از خبرگزاری رویترز، این خودروساز آلمانی پیش‌بینی کرده است که درآمد قبل از بهره و مالیات این شرکت برای سال‌جاری از صفر تا سه‌درصد باشد. این در حالی است که پیش از آنکه بحران کووید-۱۹ به تقاضا برای خودرو آسیب بزند انتظار می‌رفت این درآمد بین دو تا چهار‌درصد باشد.این شرکت روز چهارشنبه اعلام کرد، «گروه بی‌ام‌دبلیو هنوز انتظار دارد گسترش ویروس کرونا و راهکارهای مبارزه با شیوع این ویروس موجب کاهش جدی تقاضا در تمام بازارهای مهم در طول سال بشود.»این شرکت خودروسازی که در شهر مونیخ آلمان مستقر است، افزایش ۱۳۳ درصدی در سود فصل نخست سال‌جاری و رسیدن آن به ۳۸/ ۱ میلیارد یورو معادل ۵۰/ ۱ میلیارد دلار را اعلام کرد.

این موضوع نشان می‌دهد در این فصل حاشیه سود این خودروساز به ۳/ ۱ درصد رسیده است.فیلیپ هوچوا یکی از تحلیلگران صنعت خودرو در موسسه جفریس، با توجه به فروش خوب و سود بالاتر خودروهای شاسی‌بلند این حاشیه سود کلی را بسیار ناامید کننده توصیف کرد. شرکت بی‌ام‌دبلیو پیش‌بینی می‌کند با ادامه روند تعطیلی‌ها در بازارهای بزرگی مانند آمریکا و انگلیس به‌خاطر ویروس کرونا، در سه ماهه دوم سال متحمل ضرر عملیاتی شود.

شرکت بی‌ام‌دبلیو مانند رقبایش برای حفظ نقدینگی، سرمایه‌گذاری‌‌ها را کنترل و محدود خواهد کرد و با تمدید برنامه کارآیی و راندمان بیشتر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها  مبلغ ۱۲ میلیارد یورو به نفع شرکت خواهد شد و در این زمینه توضیح بیشتری ارائه نکرد. نیکولاس پیتر، مدیر ارشد مالی شرکت اعلام کرد با توجه به شرایط فعلی، ما تعدادی از پروژه‌ها را به تعویق انداختیم. به‌طور مثال پروژه مجارستان برای یک سال به تعویق افتاد. دیگر پروژه‌ها نیز دقیق‌تر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.گردش نقدی آزاد در مشاغل خودرویی منفی ۲/ ۲ میلیارد یورو در سه ماه اول بود و شرکت بی‌ام‌دبلیو اعلام کرد که با وجود کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، دیگر انتظار نمی‌رود که در سال ۲۰۲۰ به جریان آزاد نقدی مثبت برسد.

پیش‌بینی‌های شرکت بی‌ام‌دبلیو حاکی از آن است که سودآوری خودروسازان سنتی در حال از بین رفتن است، زیرا با توجه به افزایش مقررات سختگیرانه در مورد حذف آلایندگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین افزایش رقابت از سوی شرکت خودروهای برقی تسلا، شرکت‌های خودروسازی سنتی مجبور هستند مبالغ هنگفتی را برای تمیز کردن موتورهای احتراقی خرج کنند. هفته گذشته، شرکت تسلا اعلام کرد که درآمد ناخالص این شرکت در سه ماه نخست سال ۵/ ۲۵ درصد افزایش یافت در صورتی‌که درآمد ناخالص این شرکت در سه ماه نخست سال گذشته ۲/ ۲۰ درصد بود. این رشد درآمد به‌دلیل رشد تقاضا برای خودروی کراس اوور این شرکت بوده است که توانسته است تعداد دستگاه‌های تحویل داده شده آنها را ۴۰  درصد افزایش دهد.

در مقابل شرکت بی‌ام‌دبلیو به دلیل شیوع ویروس کرونا، توانست تعداد۴۷۷ هزار و ۱۱۱ دستگاه خودروهای مسافری تحویل دهد که این تعداد در فصل شیوع کرونا با افت ۶/ ۲۰ درصدی مواجه شد.   این شرکت همچنین گفت بودجه‌ای چند میلیون یورویی برای وام و لیزینگ مشتریان احتمالی تخصیص داده است. شرکت بی‌ام‌دبلیو همچنین مجبور شده است برای رعایت قوانین آب و هوایی و حذف آلایندگی‌ها و جبران اتکا به فروش خودروهای بنزینی شاسی بلند، بودجه بیشتری به خودروهای هیبریدی و الکتریکی اختصاص دهد.فروش مدل‌های سری ایکس و شاسی بلند این خودروساز آلمانی در سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافت و۴۴ درصد از کل بازار جهانی بی‌ام‌دبلیو را تشکیل داد.بنابر قوانین آب و هوایی وضع شده، انتشار دی‌اکسیدکربن در وسایل نقلیه جدیدی که در اتحادیه اروپا فروخته می‌شوند باید در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۰۷ به میزان ۴۰ درصد و در سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ به میزان ۵/ ۳۷ درصد کاهش داشته باشند در غیر این صورت با جریمه عدم رعایت و پیروی از قوانین آب و هوایی مواجه خواهند شد.