دستگاه ازن ساز هم قابلیت ضدعفونی کردن هوای محیط را دارد و هم می‌توان با استفاده از آن محلول‌های ضدعفونی‌کننده قوی ساخت. در صورتی که دمنده دستگاه در ظرف آب گذاشته شود، قدرت ضدعفونی‌کنندگی محلول ایجاد شده ۶۰ برابر شده و به جای الکل و دیگر مواد ضدعفونی‌کننده می‌توان از این محلول برای گندزدایی انواع سطوح و البسه استفاده کرد. 

این دستگاه، جز هوا، نیاز به هیچ ماده مصرفی دیگر، شارژ کردن یا استفاده از کپسول ندارد و تنها یکبار برای خرید دستگاه هزینه می‌شود. شرکت نواندیشان ارینا تجهیز، از 5 سال پیش تولید این دستگاه‌های ازن ساز را آغاز کرده است و این دستگاه را با یک دهم قیمت مشابه خارجی و با همان کیفیت و بازده به بازار عرضه کرده است.  به گفته مدیران این شرکت، دستگاه‌های خانگی ازن ساز، توان تولید 10 گرم گاز در ساعت را دارا هستند که این میزان گاز برای ضدعفونی شدن فضایی 70 متری کفایت می‌کند. برای فضاهای بزرگ‌تر مانند ادارات، کارگاه ها، کارخانه‌ها و پاساژها می‌توان دستگاه‌هایی با ابعاد و گرماژ بالاتر تهیه کرد. با استفاده از این دستگاه می‌توان ظرف مدت 4 دقیقه، یک و نیم لیتر آب را به ماده ضدعفونی‌کننده تبدیل کرد. 

اثرگذاری این روش توسط پژوهشکده میکروب و ویروس ایران، مورد تایید قرار گرفته است و با رعایت دوز استاندارد تعریف شده توسط سازمان بهداشت جهانی، هیچ عوارضی برای افراد و محیط‌زیست ایجاد نمی‌کند.