تغییر مسیر از «زودشور»   به «داروخانه آنلاین»

 در ادامه، در گفت‌وگو وی با «دنیای اقتصاد» بیشتر درباره این تغییر استراتژی باخبر می‎شویم:

 «زودشور» کی شکل گرفت؟

من و همسرم به دلیل مشغله کاری همیشه برای رفتن به خشکشویی مشکل داشتیم و در این میان، دنبال نمونه آنلاین بودیم که متوجه شدیم در بازار وجود ندارد. در واقع، ایده ایجاد «زودشور» در سال 95 کلید خورد و در سال 96 شکل گرفت. 

 سرمایه اولیه تشکیل «زودشور» چقدر بود؟

از آنجا‌که من برنامه‎نویس کامپیوتر بودم، راه‎اندازی و ایجاد سایت «زودشور» بدون هزینه بود. با این حال، در سال 96 با حمایت مالی یک سرمایه‎گذار فرشته راه‎اندازی شد که در نهایت بالغ بر 50 میلیون تومان بود.

 از سرمایه‎گذار عمانی «زودشور» چه خبر؟

با سرمایه‎گذار عمانی قرارداد بسته و حتی فاز نخست سرمایه نیز دریافت شد. اما این قرارداد با مسائلی که برای برجام اتفاق افتاد لغو شد و سرمایه گذار عمانی تمایلی به ادامه همکاری به این شکل نداشت. در نهایت، تصمیم بر این شد که اپلیکیشن «زودشور» را به آنها بفروشیم تا با نام دیگری در عمان فعالیت کند.

 آیا تیم «زودشور» همچنان با سرمایه‎گذار عمانی در ارتباط است؟

بله. در حال حاضر خدمات پشتیبانی این نرم افزار در عمان با تیم «زودشور» در ایران است.

 چه میزان از سفارش‎های خشکشویی‎ها آنلاین است؟

آمار دقیقی از این سفارش‎ها وجود ندارد. با این حال، برآورد می‎شود که 1600 خشکشویی فعال در تهران وجود دارد که 10 مورد آن به‌صورت آنلاین کار می‎کنند. به این ترتیب، سهم بخش آنلاین کمتر از 10 درصد است.

 «زودشور» روزانه چه تعداد سفارش‌ دارد؟

در زمان پیش از کرونا، «زودشور» 50 سفارش داشت که با شیوع کرونا این رقم در بهترین حالت از 15 مورد فراتر نرفت.

 استراتژی «زودشور» در روزهای کرونایی چه بود؟

زمانی‌که ما با افت تقاضا برای «زودشور» مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم برای در امان ماندن از آسیب کرونا، کسب‎وکار مشابهی با «زودشور» باعنوان «داروخانه آنلاین» راه‎اندازی کنیم. 

 «داروخانه آنلاین» چه خدماتی را ارائه می‎دهد؟

در «داروخانه آنلاین» آن دسته از اقلام داروخانه به فروش می‎رسد که نیاز به نسخه ندارد. مانند انواع ویتامین‎ها، مکمل‎های دارویی، داروی تقویت سیستم بدن و در نهایت الکل، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده که این روزها تقاضای بالایی دارد.

 «داروخانه آنلاین» روزانه چه تعداد سفارش دارد؟

«داروخانه آنلاین» روزانه 250 سفارش دارد.

 آیا برای «داروخانه آنلاین» تیم جدید تشکیل شد؟

تیم «داروخانه آنلاین» در واقع همان تیم «زودشور» است که در هر دو استارت‎آپ همزمان فعالیت می‎کنند. با این حال، این روزها «داروخانه آنلاین» پرکارتر است.

 ارزیابی شما از چشم‎انداز «زودشور» چیست؟

خدمات خشکشویی یک نیاز اساسی برای افراد به شمار نمی‎رود و در واقع، بیشتر به ارتقای سطح کیفی زندگی مردم کمک می‎کند بنابراین، نمی‎توان انتظار داشت همیشه از سوی تمام اقشار جامعه برای آن تقاضا وجود داشته باشد. به ویژه در حال حاضر که مردم با چالش‎های اقتصادی مواجه هستند و دستمزد آنهامتناسب با قیمت‌ها رشد نمی‌کند. پس تیم ما نیاز داشت در این شرایط تغییر استراتژی دهد و به کسب و کاری روی آورد که متقاضی بیشتری دارد. کرونا باعث این اتفاق شد و ما به سمت «داروخانه آنلاین» رفتیم. خدمتی که انتظار می‎رود با حرکت جمعیت به سوی بزرگسالی و سالمندی تقاضای بیشتری در سال‎های آتی داشته باشد.