در همین راستا شرکت دانش‌بنیان «علم گستران صنعت آرتا جاوید آسیا» که در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های پیشرفته آب‌شیرین‌کن و همچنین مهندسی خلأ فعال است توانست با کمک محققان خود به دانش تولید سیستم‌های آب‌شیرین‌کن خورشیدی نسل جدید دست پیدا کند. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در مورد این شیوه از سیستم‌های آب‌شیرین‌کن گفت: در روش حرارتی با استفاده از کلکتورهای خورشیدی از حرارت خورشید برای تبخیر و سپس تقطیر آب به منظور شیرین‌سازی آب استفاده می‌شود. این سیستم‌ ترکیبی در داخل کشور وجود ندارد و در دنیا نیز غیر از چند شرکت در کشورهای آلمان و آمریکا تولیدکننده دیگری ندارد.

محسن نظری با بیان اینکه مناطق گرمسیر و همچنین مناطقی که درگیر بحران آب شیرین هستند معمولا دارای پتانسیل بسیار بالایی برای انرژی خورشیدی هستند، گفت: در این مناطق می‌توان با استفاده از شیوه ترکیبی هیبریدی خورشیدی به تصفیه آب شور و تولید آب قابل شرب اقدام کرد.  نظری در رابطه با سیستم ترکیبی تولیدی این شرکت خاطرنشان کرد: این فناوری از تبخیرکننده و کریستالایزر برای جدا کردن املاح استفاده می‌کند، در این سیستم  سه تکنولوژی با یکدیگر ترکیب شده که در ابتدا آب شور به تبخیرکننده وارد می‌شود و پس از عمل تغلیظ وارد کریستالایزر شده و ذرات جامد به صورت کریستال در آب غوطه‌ور می‌شوند، پساب خروجی از کریستالایزر، وارد سانتریفیوژ شده و پس از آن، نمک خشک با رطوبت بسیار پایین تولید می‌شود.

وی درباره صادرات این تجهیزات گفت: تولید دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن‌ حرارتی کار درحال انجام است و امیدواریم  بتوانیم تا پایان سال آینده، نخستین محموله خود را به کشورهای امارات متحده عربی، کنیا و آفریقای جنوبی صادر کنیم.