«کارچین»؛ پلت‌فرم حمل‎ونقل مبتنی بر بلاک‎چین

در واقع بنابر اثر شبکه‎ای با رشد این پلت‌فرم‎ها عملا فرصتی برای ورود بازیگر دیگری وجود ندارد و در نهایت، انحصاری پدید می‎آید که پیامدهای منفی اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی دارد. اما در این میان تیم استارت‌آپ «کارچین» یک پلت‌فرم حمل‎ونقل مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین ایجاد کرده که در بستر آن شرکت‎های حمل‌ونقل محلی در شهرهای مختلف داخلی و خارجی بتوانند وارد فضای رقابت با شرکت‌های بزرگ شوند. در واقع «کارچین» علاوه بر امکان مشارکت و سهامداری تمام بازیگران در پلت‌فرم و کسب منفعت از افزایش ارزش آن طی زمان، بستری ضدانحصاری بین سرویس‌دهندگان و رانندگان ایجاد خواهد کرد. در ادامه در گفت‎وگو با امیرعباس امامی، مدیر اجرایی «کارچین»، با این استارت‎آپی که تا دو ماه آینده وارد مرحله تست عملیاتی خود خواهد شد، بیشتر آشنا شوید:

  خدمات استارت‌آپ «کارچین» چیست؟

«کارچین» یک پلت‌فرم حمل‎ونقل مبتنی بر تکنولوژی بلاک‎چین است که شرکت‎های حمل‎ونقل اعم از تاکسی‌های اینترنتی و سازمان‌های تاکسیرانی و آژانس‌های حمل و نقل به‌عنوان ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند در بستر آن وارد یک فضای رقابتی شوند. آنها می‌توانند در این پلت‌فرم شبکه سفر خود را به اشتراک بگذارند. برای نمونه، ممکن است تاکسی اینترنتی‌های محلی‌ای در شهرهای مختلف مثل مشهد یا تبریز یا حتی یک شهر خارجی وجود داشته باشد که شما برای استفاده از آنها در هر شهر مجبور هستید اپلیکیشن مربوط به آنها را نصب کنید. در حالی که اگر همه این شرکت‌ها از یک پلت‌فرم مشترک استفاده کنند امکان استفاده از شبکه سفر یکدیگر و افزایش قدرت آنها در مقابل بازیگران بزرگ برای آنها فراهم می‌شود. مسافران نیز در این بین تجربه کاربری بهتر و سهولت دسترسی بالاتری به سرویس‌های حمل و نقل محلی خواهند داشت.

  کاربر چگونه از «کارچین» استفاده می‌کند؟ 

اگر کاربری برحسب نیاز «کارچین» را برای استفاده از تاکسی‌یاب محلی مشهد نصب کرده باشد به راحتی می‌تواند از آن در تبریز برای تاکسی‌یاب‎های تبریزی‌ای که به شبکه کارچین پیوسته باشند هم استفاده کند و همان‌طور که پیش‌تر عرض شد نیازی به نصب چند اپلیکیشن نیست. به علاوه چون پلت‌فرم متن باز و مبتنی بر بلاک‎چین است عملا بدون مرز بوده و با توسعه آن، کاربران می‎توانند از خدمات شرکت‌های حمل و نقلی که به این شبکه پیوسته باشند در هر شهر یا کشور دیگر هم استفاده کنند. 

  همکاری شرکت‌های حمل و نقل مثل تاکسی‌ اینترنتی‌ها با «کارچین» چگونه است؟

این شرکت‌ها برای پیوست به کارچین نیاز به مجوز از هیچ‌کسی حتی توسعه‌دهندگان پلت‌فرم ندارند و فقط کافی است پروتکل و فرآیند اتصال به پلت‌فرم را تکمیل کنند. در این خصوص هیچ محدودیت جغرافیایی و حتی محدودیت نوع سرویس هم وجود ندارد. به عبارت دیگر یک شرکت حمل و نقل که مجوزهای لازم را از رگولاتور محلی خود اخذ کرده است می‌تواند به راحتی به شبکه کارچین ملحق و از مزیت‌های آن بدون پرداخت هیچ هزینه و کارمزدی استفاده کند.

  آیا ممکن است «کارچین» در آینده انحصار ایجاد کند؟

«کارچین» پلت‌فرمی اپن سورس و مبتنی بر بلاک‎چین عمومی اتریوم است و تمامی قواعد و قوانین آن به‌صورت کد شده در قراردادهای هوشمند به‌صورت شفاف ثبت شده است. هر گونه تغییر قواعدی در این پلت‌فرم، مشابه بسیاری از پلت‌فرم‌های اکوسیستم بلاک‌چینی نیازمند اجماع و توافق ذی‌نفعان یا به نوعی سهامداران پلت‌فرم است. 

  سهامداران «کارچین» چه کسانی هستند؟

هر کدام از بازیگران در کارچین متناسب با میزان مالکیت بر توکن‌های کارچین حق رای دارند. توکن کارچین در واقع رمزارز درون پلت‌فرمی کارچین است. به عبارت دیگر علاوه بر تبادلات مالی بین بازیگران کارچین، اعم از مسافران، رانندگان، ارائه‌دهندگان سرویس و نودهای اتصالگر، یکی دیگر از کارکرد این رمزارز (توکن)، حق رای است، یعنی هر سهامدار به اندازه توکن حق رأی دارد و می‎تواند در تصمیمات پلت‌فرم مشارکت کنند. این توکن در یک فرآیند زمانی مشخص و بر اساس روش‌های متعارف این حوزه بین مسافران، رانندگان، سرمایه‌گذاران و شرکت‎های ارائه دهنده سرویس نظیر تاکسی‌های اینترنتی توزیع خواهد شد. 

  اپلیکیشن «کارچین» چه زمانی رونمایی می‌شود؟

توسعه پلت‌فرم «کارچین» به دلیل پیچیدگی‌های فنی و عدم امکان کپی‌برداری از نمونه‌های موفق خارجی کار ساده‌ای نبود با این حال طبق برنامه زمان‌بندی شده، پلت‌فرم تا دو ماه دیگر برای انجام تست‌های فنی و عملیاتی تکمیل و نسخه اولیه (MVP) آن آماده کار خواهد شد.

  جذب سرمایه در «کارچین» به چه صورت بوده است؟

«کارچین» در یک سال گذشته در حال توسعه نسخه اولیه محصول خود بوده و اعلام کرد با پیوستن چند سرمایه‌گذار فرشته (Angel Investor) در ابتدای سال 99 موفق شده است بخش دیگری از سرمایه موردنیاز برای رونمایی از محصول اولیه خود را تامین کند. خوشبختانه منابع حاصل در این مرحله کفایت لازم را برای تکمیل نسخه اولیه خواهند کرد، با این حال برای مراحل بعد و ورود به بازار برنامه‌های جذب منابع در دستور کار قرار دارد.

  چشم‎انداز شما از استقبال شرکت‌های حمل و نقل نظیر تاکسی‌های اینترنتی از کارچین چیست؟

به هر حال، طبیعی است شرکت‌های حمل و نقل بزرگ که از قدرت انحصاری در قیمت‎گذاری و تعیین کارمزد برخوردارند، حداقل در ابتدا از این قبیل راهکارها استقبالی نخواهند کرد. در مقابل «کارچین» برای تاکسی اینترنتی‌های محلی که بازار کوچک‌تری دارند بسیار جذاب است. زیرا بازار آنها محدود است و در پلت‌فرم «کارچین» همه آنها می‎توانند قدرت رقابتی خود را یکی کنند و با اتحاد هم بتوانند سهمی بزرگ‌تر از این بازار داشته باشند.