آمازون

یکی از شرکت‌هایی که نسبت به مرگ فلوید واکنش نشان داده، آمازون است. این شرکت در سوم ژوئن در وبلاگ خود نوشت: «ما معتقدیم که زندگی سیاهان مهم است.» و از اعطای ۱۰ میلیون دلار کمک مالی به سازمان‌هایی خبر داد که در راستای برقراری عدالت نژادی فعالیت می‌کنند. آنها همچنین قصد دارند از طریق «شبکه کارکنان سیاه‌پوست» خود به سازمان‌های محلی در سراسر آمریکا که برای آموزش و مبارزه با نابرابری نژادی تلاش می‌کنند، کمک مالی برسانند. «جف بزوس»، مدیر ارشد آمازون در اینستاگرامش، فالوورها را تشویق کرد که مقاله‌ای را بخوانند با این مضمون که «در دوران مرگ سیاهان، حرفه‌ای بودن، کار بزرگی است.» چند ساعت پس از انتشار از این مقاله، بزوس در پاسخ به ایمیل یکی از مشتریان عصبانی، پستی منتشر کرد با عنوان «زندگی سیاهان مهم است.»

   اپل

اپل نیز از این قافله عقب نبوده. «تیم کوک»، مدیر ارشد این شرکت در نامه‌ای سرگشاده که در وب‌سایت شرکت منتشر شد اعتراض خود را نسبت به نژادپرستی اعلام کرد. او گفت: «ما تعهد می‌دهیم که مثل همیشه، تکنولوژی‌ها و منابع مهم را به سیستم‌های آموزشی محروم برسانیم. تعهد می‌دهیم که کماکان به مبارزه با نابرابری زیست محیطی که به جامعه سیاهان و سایر رنگین‌پوستان بیشتر ضربه می‌زند، ادامه دهیم و تعهد می‌دهیم که در راستای سهیم‌سازی و متنوع‌سازی کارکنان، گام‌های بلندتری برداریم تا هر کسی که ایده خوبی دارد، صدایش شنیده شود.»

این شرکت نیز از کمک به سازمان‌هایی خبر داد که با تبعیض نژادی مبارزه می‌کنند. «مارک زاکربرگ» نیز به جمع آنها پیوست و در پست فیس‌بوکش، از اعطای ۱۰ میلیون دلار دیگر به فعالیت‌های ضد نژادپرستی خبر داد. او همچنین اشاره کرد که موسسه خیریه‌اش به نام بنیاد «چان زاکربرگ» نیز چند سال است که سالانه ۴۰ میلیون دلار صرف مبارزه با نابرابری نژادی می‌کند. ساعاتی پس از انتشار این پست، او در یادداشتی، حمایتش از جنبش BLM را اعلام کرد و گفت: «جامعه سیاهان ما، من در کنار شما هستم. زندگی شما مهم است. زندگی سیاهان مهم است.»

   گوگل

گوگل نیز مثل سایر همتایانش، از این جنبش حمایت کرد و ایمیلی را که «ساندار پیچای»، مدیر ارشد شرکت در تاریخ سوم ژوئن به کارکنانش فرستاده بود منتشر کرد. در این ایمیل که عنوانش «حمایت از جامعه سیاهان» است گوگل تعهد داده که ۱۲ میلیون دلار به سازمان‌های فعال در این زمینه کمک مالی کند و پشتیبانی فنی خود را نیز در اختیار آنها قرار دهد. این شرکت تاکید کرده که پنج سال است به سازمان‌ها برای مبارزه با نژادپرستی کمک می‌کند. آنها همچنین از اختصاص ۲۵ میلیون دلار به این سازمان‌ها خبر داده تا بتوانند از تبلیغات گوگل به‌صورت رایگان استفاده کنند و اطلاعات مهم را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

او در پایان اعلام کرد: «برای یافتن راه‌حل‌های جدید و ایده‌های جدید با جامعه سیاهان همکاری نزدیک خواهیم داشت و از ایده‌های شما برای تولید محصولاتی که دسترسی و فرصت را در اختیار همه قرار دهند، استقبال خواهیم کرد.»

   مایکروسافت

مایکروسافت نیز ساکت ننشست. «ساتیا نادلا»، مدیر ارشد این شرکت در رابطه با تظاهرات‌ها در مینیاپولیس اظهارنظری کرد که در لینکدین منتشر شد. بخشی از این اظهارات، مربوط به طرحی موسوم به «اصلاحات حقوق کیفری» بود که در سال ۲۰۱۹ توسط این شرکت به اجرا در آمد. هدف این طرح، کاهش نابرابری‌ها از طریق اصلاحات در اجرای قوانین و جلوگیری از جرائم توسط پلیس و ایجاد رابطه مثبت میان جامعه و پلیس بود. تیم‌های مایکروسافت از سال ۲۰۱۴ برای بهبود حقوق کیفری با سازمان‌هایی در سراسر ایالات‌متحده همکاری می‌کنند. نادلا نیز در توییتی، حمایت خود را از «جامعه سیاهان» اعلام کرد و صحبت‌های بسیاری از کارکنان سیاه‌پوست شرکتش را که در حساب رسمی مایکروسافت در توییتر منتشر شده، بازنشر کرد. اما «جک دورسی»، مدیر توییتر چطور؟ او نیز در اول ژوئن در توییتی نوشت: «سیاست‌های پلیس باید اصلاح شوند، همین حالا!». او نیز از اعطای کمک‌های مالی برای کمک به اقلیت‌ها خبر داد. اما رفتار نژادپرستانه در آمریکا اتفاق جدیدی نیست. هنوز شش سال از مرگ «اریک گارنر» و «مایکل براون» نگذشته که به اعتراضاتی موسوم به «ناآرامی‌های فرگوسن» منجر شد. از میان این شرکت‌ها، آمازون، هیچ واکنشی نسبت به مرگ این دو شهروند آمریکایی نشان نداده بود. مدیر ارشد اپل، تنها به انتشار نقل قولی از پاپ فرانسیس در تقبیح خشونت، بسنده کرده بود. در سال ۲۰۱۴ در گیرودار تظاهرات فرگوسن علیه خشونت پلیس، در نشستی از زاکربرگ درباره نقش رسانه‌ها در توانمندسازی جوامع سوال کردند.

 او در پاسخ، ویدئویی از خودش منتشر کرد و گفت: «کار ما دو چیز است، دادن آزادی بیان به همه و ایجاد تنوع در دیدگاه‌ها.» گوگل و مایکروسافت هیچ اظهارنظر علنی‌ای در این رابطه نداشتند. «جک دورسی» اندکی پس از مرگ براون به فرگوسن رفت تا در تظاهرات شرکت کند و وقتی آنجا بود، تمام اخبار را در توییت‌هایش پوشش می‌داد. در آن زمان، او مدیر اجرایی توییتر بود نه مدیر ارشد. خود شرکت توییتر نیز هیچ واکنشی نسبت به ناآرامی‌های فرگوسن نداشت. این در حالی است که در همان زمان، بسیاری از مدیران ارشد این شرکت‌ها در چالش سطل یخ شرکت کرده بودند. با توجه به اینکه این شرکت‌ها، غول‌های عرصه تکنولوژی هستند، واکنش و اقدامات آنها در رابطه با مرگ فلوید، می‌تواند گام مهمی در مقابله با نژادپرستی باشد، به شرطی که به وعده‌های خود، عمل کنند.