عادت‌های جدید در دنیای خرده‌فروشی

هال لاوتون، مدیرعامل شرکت زنجیره‌ای خرده‌فروشی ترکتورساپلای، با اشاره به این عادت‌های جدید خریداران پیش‌بینی می‌کند که مشتریان در آینده نیز به عادت‌های خرید خود در دوران پاندمی، ادامه خواهند داد.  

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی، لاوتون بر اساس تجربیات کشورهایی که زودتر به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شدند، بر این باور است که مشتریان هنوز با گذشت ماه‌ها از شروع پاندمی، به روش‌های خریدی همچون سفارش اینترنتی محصولات یا انتخاب کالاهایی که تاریخ انقضای آنها ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر سر می‌رسد، تمایل دارند.

شرکت زنجیره‌ای خرده‌فروشی ترکتورساپلای که در آمریکا فعالیت می‌کند، در سال ۱۹۳۸ میلادی تاسیس شد و نخستین فروشگاه آن در ایالت داکوتای‌شمالی در سال ۱۹۳۹ پا گرفت. در سال ۲۰۰۴ وقتی که این شرکت اعلام کرد میزان درآمدش از ۷/ ۱ میلیارد دلار متجاوز شده است، نشریه فورچون نام آن را در فهرست ۱۰۰ کسب و کار جهان آورد که سریع‌ترین رشد را رقم زده‌اند. این سرعت رشد تا به جایی رسید که تا ۲۹ دسامبر سال ۲۰۱۹ شرکت خرده‌فروشی ترکتورساپلای بالغ بر هزار و ۸۴۴ فروشگاه در ۴۹ ایالت آمریکا در اختیار داشت.

حالا مدیرعامل این شرکت در ویدئو‌کنفرانسی که با متیوشای، رئیس فدراسیون ملی خرده‌فروشان آمریکا داشت چنین خبر داد: «بسیاری از رفتارهای جدید مشتریان در ذهن آنها حک شده است.» وی که در ماه ژانویه به عنوان مدیرعامل این شرکت شروع به‌کار کرد، افزود: «ترجیح مصرف‌کنندگان برای پرداخت پول به روش‌های بدون تماس فیزیکی همچنان ادامه خواهد داشت و آنها از استفاده از پول نقد امتناع خواهند کرد. مشتریان همچنین از این پس زمانی در فروشگاه‌های خرده‌فروشی حضور می‌یابند که فهرست اقلام موردنیازشان طولانی باشد و در واقع تعداد دفعات حضورشان در این فروشگاه‌ها را کاهش خواهند داد.» وی گفت: «مشتریان دیگر تمایلی ندارند که وقتی فقط به یک طیف محصولات نیاز دارند، وارد فروشگاه شوند.»

این شرکت خرده‌فروشی آمریکایی در پایان ماه مه پیش‌بینی خود از وضعیت فروش تا پایان فصل دوم را با اعدادی بسیار مثبت منتشر و برآورد کرد که فروش خالص آن رشدی ۲۴ تا ۲۹ درصدی را شاهد خواهد بود. این خرده‌فروش حتی قصد دارد در سال‌جاری میلادی ۸۵ فروشگاه جدید بسازد و بر تعداد ۱۹۰۰ فروشگاهی که در حال‌حاضر در ۴۹ ایالت آمریکا در اختیار دارد، بیفزاید. لاوتون در این رابطه گفت: «ما نسبت به الگوی کسب و کارمان و برنامه‌هایی که برای آینده طرح‌ریزی کردیم احساس خیلی خوبی داریم.» از آغاز سال‌جاری میلادی تاکنون ارزش سهام این شرکت در حدود ۲۸ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. این در شرایطی است که شاخص خرده‌فروشی استاندارد اند پورز در همین زمان ۱۱ درصد افت داشته است.