به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از خبرگزاری فرانسه «ای‌اف‌پی»، شرکت ژاپنی سانریو که دفتر مرکزی آن در توکیو مستقر است، در سال ۱۹۷۴ شخصیت پرمخاطب هلو کیتی را خلق کرد. این شرکت اعلام کرد شینتارو تسوجی از سمت ریاست این شرکت بازنشسته می‌شود و سکان هدایت امور را از تاریخ یکم جولای به توموکنی، نوه جوان خود، می‌سپارد.

به طور تصادفی، تاریخ تولد رئیس جدید این شرکت با تاریخ تولد هلو کیتی در یک روز یعنی اول نوامبر مصادف شده است؛ با این تفاوت که توموکنی ۱۴ سال جوان‌تر از این شخصیت پرمخاطب است. وی پس از انتخاب شدن به این سمت به جوان‌ترین مدیرعامل یک شرکت حاضر در فهرست تاپیکس، شاخص قیمتی بورس توکیو، تبدیل می‌شود.

پسر شینتارو، کنی‌هیکو در سال ۲۰۱۳ بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.

طبق تاریخ رسمی این شرکت، شینتارو تسوجی در سال ۱۹۶۰ شرکت سانریو را با نام یامانشی سیلک سنتر در توکیو تاسیس کرد. در آن زمان این شرکت در زمینه ابریشم فعالیت می‌کرد. دو سال بعد یعنی ۱۹۶۲ زمینه فعالیت خود را تغییر داد و به تولید صندل‌های لاستیکی پرداخت. وی در سال ۱۹۷۳ نام شرکت خود را به سانریو تغییر داد و یک سال بعد، یعنی در سال ۱۹۷۴میلادی نخستین کالاهای شخصیتی خود به نام‌های هلو کیتی و جفت دوتایی جیمی و پتی را  معرفی کرد.

نخستین حضور هلو کیتی روی یک کیف پول بود که در ژاپن در سال ۱۹۷۴ میلادی و در آمریکا در سال ۱۹۷۶ میلادی به بازار عرضه شد. از آن زمان تصویر این شخصیت روی همه چیز، از قطارهای پرسرعت ژاپن گرفته تا کیف‌های دستی، نقش بسته، حتی دو پارک موضوعی هلو کیتی نیز در ژاپن ساخته شده است که هر دو بسیار محبوبیت دارند.

هلو کیتی یک شخصیت تخیلی است که در قالب یک گربه‌ نژاد باب‌تی‌ل ژاپنی طراحی شده ‌است؛ اما در کمال تعجب طرفدارانش، سانریو در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد این شخصیت الهام گرفته از گربه در واقع یک گربه نبود، بلکه یک «دختر کوچولوی خوشحال» بود. این موضوع باعث ناراحتی بسیاری از کاربران اینترنت شد.

تغییر مدیریت این شرکت در شرایط بسیار دشواری انجام می‌شود. سال‌ها است که کسب و کار این شرکت رو به افول است و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا نیز ضربات مهلکی بر آن وارد کرده است.

براساس گزارش مالی سود خالص سالانه این شرکت در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به میزان ۹۵ درصد افت کرده است. فروش این شرکت نیز با کاهش ۵/ ۶ درصدی به ۲/ ۵۵ میلیارد ین معادل ۵۱۴ میلیون دلار رسید.

محصولات هلو کیتی با تنوع بسیار زیاد در ۱۳۰ کشور در سراسر جهان به فروش می‌رسد.