تولید ۴۰۰ دستگاه «آنتی کرونا گیت» در ماه

 نخستین فاز اجرایی ارتقای کیفیت خدمات مراکز درمانی و بیمارستانی از سال ۹۳ و همزمان با دیگر برنامه‌های تحول نظام سلامت آغاز شد.  براین‌اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آیین‌نامه استانداردسازی خدمات هتلینگ بیمارستان‌های دولتی کشور و درجه‌بندی براساس خدمات هتلینگ را برای یکپارچه‌سازی کمی و کیفی خدمات هتلینگ تدوین کرده است. در این آیین‌نامه هفت محور اصلی برای هتلینگ بیمارستانی تعیین شده است که بر مبنای آنها سطح‌ خدمات‌رسانی بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شود. این محورها شامل ساختمان و تاسیسات، تجهیزات و امکانات، خدمات رفاهی، خدمات نظافت، بهداشت و ایمنی، تغذیه بیمار، امور اداری و گردش کار و مدیریت منابع انسانی و آموزش بیمار و کارکنان است. «راد طب نقش جهان» یکی از شرکت‌های فعال در زمینه هتلینگ بیمارستانی است که در محور تجهیزات و امکانات پزشکی فعالیت می‌کند. تولیدات این شرکت شامل بیش از ۱۸۶ نوع تجهیزات استیل بیمارستانی شامل انواع ترالی بخش‌های مختلف درمان، سینک‌ها و اسکراپ سینک‌ها، قفسه، پایه سرم، تخت معاینه، میز، کابینت و هولدر مخصوص نگهداری نمونه‌های پزشکی می‌شود.

 تجهیز همزمان پنج بیمارستان ۳۰۰ تخت‌خوابی

مدیرعامل شرکت رادطب نقش جهان درباره توان تولیدی این شرکت با بیان اینکه همزمان قادر به تجهیز همزمان پنج بیمارستان ۳۰۰ تخت‌خوابی است، می‌گوید: سابقه تجهیز همزمان ۶ بیمارستان را در دهه فجر ۹۴ در کارنامه خود داریم که عمدتا متعلق به استان فارس بوده‌اند. واحد R&D از بخش‌های بسیار مهم و استراتژیک هر شرکت تولیدی و صنعتی به‌شمار می‌رود که نقش اساسی در طراحی محصولات جدید دارد. به‌گفته دکتر مهدی قنادنیا، شرکت راد طب نقش جهان در واحد تحقیق و توسعه خود از دانش‌آموختگان گرایش‌های مختلف رشته‌های‌ مهندسی پزشکی، مهندسی مکانیک، طراحی صنعتی و گرایش ساخت و توسعه رشته مهندسی صنایع بهره گرفته است.

وی با بیان اینکه تقریبا هر ماه یک محصول جدید برای عرضه به بازار دارند، تصریح می‌کند: بسیاری از محصولاتی که در شرکت راد‌طب نقش جهان به‌عنوان محصولی نوآورانه طراحی و تولید شده است، امروز در سبد کالای بسیاری از شرکت‌ها به‌عنوان محصولی استراتژیک به فروش می‌رسد.

وی سینک سه مرحله‌ای شست‌وشوی ابزار جراحی را یکی از محصولات نوآورانه این شرکت اعلام و تاکید می‌کند: ازآنجا‌که این محصول رابطه مستقیمی با بحث کنترل عفونت بیمارستانی دارد، صنعت تجهیزات پزشکی و فضای درمانی کشور به‌شدت نیازمند آن است. درصورتی‌که این محصول استانداردهای لازم را برای رفع نیاز CSSD بیمارستان‌ها داشته باشد، به کاهش عفونت‌های بیمارستانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دغدغه‌های حوزه درمان کشور کمک خواهد کرد؛ زیرا قسمت CSSD به‌نوعی قلب تپنده بیمارستان‌ها به‌شمار می‌رود که در آن فرآیند شست‌وشو،‌ ضدعفونی،‌ استریل و آماده‌سازی دوباره ابزار و تجهیزات پزشکی انجام می‌شود. بخش عمده و مهم محصولات ما در این بخش استفاده می‌شود.

 تشکیل کارگروه نیازسنجی مشترک

مدیرعامل شرکت راد طب نقش جهان در توضیح فرآیند طراحی تجهیزات هتلینگ بیمارستانی نیز با اظهار تاسف از اینکه طراحی تجهیزات استیل و هتلینگ بیمارستانی در دنیا استاندارد مشخصی ندارد، می‌گوید: باتوجه‌به اینکه بیشتر طراحی‌ها سلیقه‌ای انجام می‌شود، محصولات استفاده‌شده در فضای درمانی دنیا دارای طرح‌های متفاوتی هستند؛ البته یکسری از محصولات مانند انواع اسکراپ سینک‌ها،‌ ترالی‌های اورژانس،  طرحی روتین دارند. یکی از اقداماتی که در شرکت راد طب نقش جهان برای طراحی و همچنین نیازسنجی بازار انجام می‌شود، مشاوره با مصرف‌کنندگان نهایی است. دکتر قنادنیا دراین‌باره توضیح می‌دهد:‌ در کارگروهی که هر دو ماه یک‌بار با حضور کادر اتاق عمل بیمارستان‌ها و کاربران تجهیزات هتلینگ تشکیل می‌دهیم، از نظرات آنها برای طراحی محصول مطابق با رفع نیاز و بهبود فرآیند کارشان بهره می‌گیریم.

وی در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند:‌ علاوه‌بر بهره‌گیری از نتایج این کارگروه در راستای شناخت نیاز بازار، با شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی تجهیزات پزشکی مطرح دنیا و بازدید از آخرین دستاوردهای تجهیزات هتلینگ، اقدام به طراحی‌های به‌روزتر و کاربردی‌تر می‌کنیم.

 کاربرد آنتی کرونا گیت برای مبارزه با انتقال کرونا

با شیوع بیماری کرونا در ایران، واحد R&D شرکت راد طب نقش جهان از ابتدای اسفند ماه اقدام به برگزاری جلسه اضطراری گذاشت که خروجی آن طراحی و ساخت نمونه اولیه این دستگاه‌ها در ایام نوروز شد. یکی از کاربردی‌ترین این تجهیزات، دستگاه «آنتی کرونا گیت» است. سه مدل از این دستگاه را با توجه به شلوغی مکان استفاده و زمان ویروس‌کشی آن تولید کرده‌ایم که ۲۴ خرداد ماه در نمایشگاه تجهیزات پزشکی «جهش تولید و دستاورد‌های مقابله با کرونا» نیز عرضه شد.

به‌گفته دکتر قنادنیا، این دستگاه که در ورودی‌ سازمان‌ها،‌ مجتمع‌ها و مراکز عمومی بزرگ نصب و راه‌اندازی می‌شود، کار ویروس‌کشی را انجام می‌دهد و می‌تواند به از بین بردن یکی از حلقه‌های انتقال ویروس کمک کند.

 وی با تاکید بر اینکه استفاده از این دستگاه به‌معنی از بین رفتن کامل خطر ابتلا به بیماری نیست، تصریح می‌کند:‌ تهیه این دستگاه شاید هزینه اضافه‌ای را به سازمان‌ها تحمیل کند؛‌ اما باتوجه ‌به شدت تهدیدآمیزی بیماری کرونا، ارزش سرمایه‌گذاری برای قطع کردن یکی از حلقه‌های انتقال ویروس حتی با درصد اثربخشی کم را دارد.

مدیرعامل شرکت راد طب نقش جهان با اظهار اینکه توان تولید ۴۰۰ دستگاه آنتی کرونا گیت را در ماه دارند، می‌گوید: باتوجه ‌به اینکه‌ نیاز بازار به این محصول درحال افزایش است، از سایر تولیدکنندگانی که توانمندی تولید این دستگاه را دارند با در اختیار گذاشتن تکنولوژی و دانش فنی محصول حمایت خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت راد طب نقش جهان با بیان اینکه استفاده از محلول‌های بر پایه الکل با نسبت ۷۰ درصد و همچنین کلر مناسب این دستگاه نیست، توضیح می‌دهد: استفاده از الکل ۷۰ درصد نه‌تنها گران است بلکه خطر انفجار و همچنین ایجاد اگزمای پوستی را در پی دارد و اگر آن را رقیق کنیم اثر ندارد؛ همچنین محلول بر پایه کلر که با غلظت دو درصد خاصیت گندزدایی و ویروس‌کشی دارد نیز علاوه‌بر داشتن خاصیت رنگ‌بری، می‌تواند برای ریه خطرناک باشد. براساس توضیحات دکتر قنادنیا محلول مناسب برای این دستگاه‌ها محلول‌های خاص بر پایه آب است که شرکت‌های ایرانی نیز اقدام به تولید آن می‌کنند.

 پاسخگویی به مشتریان در هر نقطه از کشور ظرف ۱۲ ساعت

دکتر قنادنیا با اشاره به اینکه از سال ۸۵ استراتژی توسعه بازار و تولید محصول را در شرکت راد طب نقش جهان در پیش گرفته‌اند، تصریح می‌کند:‌ ابتدا کارمان را از بازارهای محلی و استان‌های اطراف اصفهان همچون یزد و چهارمحال و بختیاری شروع کردیم، اما به‌مرور با افزایش ظرفیت تولید، بازارهایمان را گسترش دادیم؛ در این راستا ابتدا در بازارهای منطقه جنوبی مانند خوزستان، ‌هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و تا حدودی سیستان و بلوچستان حضور یافتیم و به‌مرور به‌سمت مرکز کشور آمدیم.

وی با اشاره به کسب تجربه‌ای ارزشمند از نخستین حضور این شرکت در نمایشگاه ایران هلث سال ۹۲، توضیح می‌دهد: استقبال مناسب از محصولاتمان در این نمایشگاه و افزایش شدید تقاضا برای محصولات هتلینگ بیمارستانی با مطرح شدن بحث تحول نظام سلامت و بهسازی و بازسازی فضاهای درمانی کشور از اوایل دهه ۹۰، موجب شد زیرساخت‌ها را برای افزایش توان تولید شرکت و پاسخ به تقاضای موجود تقویت کنیم. به‌گفته دکتر قنادنیا، برای پوشش بهتر کشور، نیازسنجی بازار، پاسخگویی سریع به مشتریان و ارائه مناسب‌تر خدمات پس از فروش، در کنار دفتر مرکزی مستقر در اصفهان، اقدام به ایجاد دو دفتر نمایندگی در شهرهای شیراز و تهران کردند. به این ترتیب موفق شدند زمان پاسخگویی به مشتریان در هر نقطه از کشور را به ۱۲ ساعت برسانند.

 ورود به بازار اروپا تا دو سال آینده

این شرکت صادرات خود را سال ۹۱ به عراق شروع کرد و سال ۹۲ موفق به تجهیز تجهیزات هتلینگ بیمارستان سیدالشهدا در کربلا شد. دکتر مهدی قنادنیا با بیان اینکه تاکنون چند پروژه بیمارستانی را در شهرهای کربلا و نجف انجام داده‌اند، اضافه می‌کند:‌ سپس وارد بازارهای پاکستان، عمان و کشورهای حوزه CiS شدیم و در شهر ایروان در ارمنستان دفتر نمایندگی داریم؛ همچنین هم‌اکنون درحال مذاکره با افغانستان برای شروع صادرات به این کشور هستیم.

دکتر قنادنیا با اشاره به اینکه موفق به دریافت گواهی CE اروپا و چند گواهی و استاندارد بین‌المللی دیگر برای صادارت شده‌اند، اظهار می‌کند: تا یکی، دو سال آینده نیز صادرات خود را به اروپا آغاز خواهند کرد.