استقبال  از بیمه‌نامه عمر« اندوخته‌دار امید»

آخرین طرح ویژه این شرکت به نام «بیمه‌نامه عمر اندوخته دارامید» از اسفند ۱۳۹۷ وارد بازار شده که در این مدت کوتاه (طبق عملکرد سال ۱۳۹۸)  توانسته از اقبال بسیارخوبی برخوردار شود. بیمه اندوخته‌دار امید شرکت بیمه کارآفرین با تمرکز بر نیازهای واقعی خانوار، در کنار پوشش متداول فوت، ضمن تمرکز بر نحوه ارائه پوشش امراض خاص، ازکارافتادگی، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی، نگاه تازه‌ای به حقوق بیمه‌گذاران عمر داشته است.

 هدفمان پاسخگویی مناسب به مشتری است

عباس اسلامی، معاون فنی بیمه‌های زندگی  شرکت بیمه کارآفرین در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد: بیمه کارآفرین یکی از رویکردهای اصلی شرکت را توسعه خدمات و پاسخگویی مناسب به نیاز مشتریان قرار داده و در این مسیر تلاش کرده با ارائه طرح‌ها و محصولات جدید بیمه‌ای، گامی‌در راستای توسعه صنعت بیمه بردارد. وی افزود:  این اولویت باعث شد ایده طراحی و ارائه یک خدمت جدید از بهمن ۱۳۹۶ با ورود اینجانب به خانواده کارآفرین در این شرکت کلید بخورد تا بتوانیم از این طریق به نیاز‌های مردم پاسخ مناسبی دهیم و در عین حال فروش بیمه‌های عمر را در این شرکت که در سال‌های گذشته با روند نزولی مواجه شده بود افزایش دهیم.

اسلامی‌ تصریح کرد: محصول جدید  «عمر اندوخته‌دار امید» بیمه‌کارآفرین از اسفند ۹۷ وارد بازار شد و به دلیل تفاوت‌هایی که در پوشش این بیمه‌نامه با سایر بیمه‌نامه‌های متداول عمر و سرمایه‌گذاری وجود داشت مورد اقبال قرار گرفت و جای خود را درمیان مردم باز کرد؛  از آنجا که پوشش امراض در «بیمه‌نامه اندوخته‌دار امید»کارآفرین از لحاظ تعداد بیماری‌های تحت پوشش (۲۱ مورد امراض خاص)  و از لحاظ سرمایه تحت پوشش (تا ۲۰۰درصد سرمایه فوت) توسعه قابل‌توجهی داشته است، طرح ویژ‌ه‌ای به شمار می‌آید. همین اصلاح رویکرد در طراحی محصول جدید و اولویت به خطرات در طول زندگی افراد (قبل از فوت) سبب شد تا با اقبال بازار مواجه شود.

وی با بیان اینکه بیمه‌نامه عمر اندوخته‌دار امید کارآفرین ریسک‌های فوت، امراض خاص و ازکارفتادگی بیمه شده را تا سقف سرمایه ۵۰۰ میلیون تومان پوشش می‌دهد، افزود:  افزایش سرمایه فوت در این طرح از سوی بیمه کارآفرین برای حمایت بیشتر از بیمه‌گذاران بیمه‌نامه‌های عمر و داشتن اطمینان و آرامش خاطر در خانواده بیمه شده متوفی بوده است.

 بسته تکمیلی امراض در اندوخته‌دار امید

معاون فنی مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین معتقد است: از تفاوت‌هایی که این بیمه‌نامه با سایر بیمه‌نامه‌های عمر دارد، در خطرات تحت پوشش آن است که در این بیمه‌نامه خطرات تحت پوشش امراض خاص از پنج بیماری به ۲۱ مورد همچون پارکینسون، هپاتیت B و C، آلزایمر، ایدز و ام‌اس، به‌عنوان خطرات جدی تهدید‌کننده زندگی امروزی اشخاص افزایش یافته است.

اسلامی ‌با بیان اینکه بیماری‌های تحت پوشش در این بیمه‌نامه علاوه بر انواع سکته و سرطان، عمل قلب باز و پیوند اعضا به  صورت یک بسته تکمیلی امراض ارائه می‌شود، افزود: بیشتر بیمه شده‌های عمر، تقریبا در همه شرکت‌های بیمه برای استفاده از پوشش امراض دارای محدودیت سنی هستند و گاهی در برخی از شرکت‌ها از ۱۵ سالگی امکان استفاده از این پوشش ارائه می‌شود، اما در طرح «بیمه عمر اندوخته‌دار امید» کارآفرین فرد بیمه‌شده می‌تواند از بدو تولد تا ۶۵ سالگی از پوشش امراض بیمه‌نامه عمر خود استفاده کند.

 توسعه پوشش نقص عضو و ازکارافتادگی

اسلامی ‌با بیان اینکه به‌طور متداول این پوشش ناشی از حادثه ارائه می‌شود و تا یک برابر سرمایه فوت  و از سوی دیگر با توجه به تعاریفی که به‌طور سنتی از عبارت ازکارافتادگی داشتیم غالبا برای برخی از اقشار مانند خانه‌دار، دانش‌آموز، سرباز، دانشجو، بازنشسته این پوشش ارائه نمی‌شد، بنابراین در طراحی محصول جدید «عمر اندوخته‌دار امید»  برای تغییر رویکرد شرکت به توسعه خدمت‌رسانی تعریف این پوشش را به نحوی انجام دادیم تا در صورت ازکارافتادگی کودک خردسال، یک نفر بازنشسته یا خانم خانه‌دار در کنار خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد و نقش بیمه‌گری خود را به نحو احسن ایفا کنیم.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر چارچوب از کارافتادگی به طور متداول منوط به حادثه بود که این محدودیت نیاز به بازنگری داشت.در حال حاضر در «عمر اندوخته‌دار امید» تا چهار برابر سرمایه فوت و به هر علت (حادثه/ بیماری) و تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان پوشش ازکارافتادگی ارائه می‌شود. توصیه ما به کارگاه‌های کوچک، رستوران‌ها، هتل‌ها و بنگاه‌های تولیدی و... این است که با پرداخت حق بیمه متداول سالانه مثلا  یک میلیون تومان برای کارکنان خودشان تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پوشش نقص عضو یا ازکارافتادگی و تا سقف ۵۰ میلیون تومان پوشش امراض خاص  هپاتیت B , C، پارکینسون، ایدز، ام‌اس، نابینایی و ناشنوایی کامل، نارسایی حاد کلیوی/ دیالیز، مننژیت، عروق کرونری (بالن/ استنت/ پیس میکر (باتری قلب)  تهیه کنند.  وی با اشاره به این موضوع که در این محصول جدید تلاش کردیم تا بخش زیادی از ریسک موجود در جامعه را که در دوران زندگی فرد بسیار مهم بوده و دغدغه برای سرپرست خانواده یا کارفرما  محسوب می‌شود پوشش دهیم افزود: در این راستا  سقف تعهدات پوشش امراض در طرح «بیمه اندوخته‌دار امید»کارآفرین را به‌شرط ابتلا و تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز افزایش دادیم که این مبلغ در مقایسه با پوشش امراض سایر بیمه‌های متداول عمر و سرمایه‌گذاری بسیار قابل توجه است و امیدواریم از گذر این محصول جدید بهتر از قبل در کنار خانواده‌ها و اقشار مختلف ایرانی نقش بیمه‌گری خودمان را ایفا کنیم.

 تغییر در پرداخت میزان سرمایه فوت

اسلامی‌ در ادامه با اشاره به روند افزایشی نرخ تورم در کشور به عنوان یک عامل بازدارنده برای خرید بیمه‌نامه‌های عمر اظهار کرد: بیمه کارآفرین تلاش کرده تا برای پوشش این تورم در بیمه‌نامه‌های عمر و زندگی رویکرد خود  را در پرداخت میزان سرمایه فوت تغییر دهد و با  افزایش مبلغ تعهدات امراض خاص تا دوبرابر سرمایه فوت بیمه شده تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان این دغدغه را در بیمه‌گذاران کم کند؛ موضوعی که یکی از مزیت‌های این بیمه‌نامه  به شمار می‌آید و وجه تمایز آن با سایر بیمه‌نامه‌های عمرو سرمایه‌گذاری قلمداد می‌شود. وی با بیان اینکه ذخایر بیمه عمر بیمه کارآفرین به طور میانگین در هر بیمه‌نامه چیزی در حدود ۵ میلیون تومان سرمایه در بازه زمانی ۱۵ سال است گفت: ذخایر بیمه‌ای ما تا پایان سال ۹۸ حدود ۳هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که  شامل ۶۵۰ هزار بیمه‌نامه معتبر است که به طور میانگین هر بیمه‌نامه چیزی در حدود ۵ میلیون تومان اندوخته دارد. معاون بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری شرکت بیمه کارآفرین با اعلام این خبر که تعداد بیمه‌نامه‌های عمر صادره جدید این شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ از نظر حق بیمه حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته و از لحاظ تعداد رشد حدود ۹۰ درصد را تجربه کرده است گفت: از آنجا که در رشد فروش بیمه‌نامه‌ها نقش کارگزاری‌ها و نمایندگی‌های فروش بسیار مهم و حائز اهمیت است، ازاین رو بیمه کارآفرین با تکیه بر شبکه فروش حرفه‌ای که در اختیار دارد، توانست در این مدت این بیمه‌نامه را به شکل درست به مردم معرفی و زمینه رشد فروش این بیمه‌نامه را در شرکت فراهم کند.

 افزایش صدور بیمه‌نامه‌های عمر

وی با تاکید بر اینکه موضوع مزایای این بیمه‌نامه از یکسو و معرفی درست این خدمت بیمه کارآفرین به جامعه از سوی دیگر سبب شد تا شرکت بیمه کارآفرین  در سال ۱۳۹۸ بتواند در صدور و فروش بیمه‌های عمر روند خوبی را طی کند، یادآور شد:  میزان بیمه‌نامه‌های صادره شرکت از ۱۰۰ هزار بیمه‌نامه عمر در سال ۹۳ به  ۴۴ هزار بیمه‌نامه در سال ۹۷ رسیده بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته و طراحی این محصول بیمه‌ای  توانست این روند را تغییر دهد و صدور بیمه‌نامه‌های عمر را به ۸۸ هزار بیمه‌نامه برساند. البته به باور من ظرفیت شبکه فروش شرکت به مراتب بیشتر از این است و یقینا در سال‌های بعد این روند رشد، محسوس‌تر خواهد بود.

وی در عین حال تاکید کرد: سهم بیمه کارآفرین در فروش بیمه‌نامه، در بین شرکت‌های غیردولتی، از لحاظ حجم فروش سالانه  بعد از شرکت بیمه  پاسارگاد، چیزی حدود ۶۵۰میلیارد تومان  است که در رتبه دوم قرار دارد؛ دراین بین سهم بیمه‌های عمر در پرتفوی شرکت بیمه کارآفرین بالای ۵۰ درصد است. این موضوع درعین حال که نشان می‌دهد در فروش بیمه‌نامه عمر موفق بوده‌ایم، نشانگر آن است که سیاست‌های کلی شرکت در بیمه‌نامه‌های غیر زندگی همچون بیمه شخص ثالث و درمان با احتیاط  و موفقیت انتخاب شده است.

اسلامی ‌ادامه داد: اگرچه توسعه عملیات بیمه‌گری را از ماموریت‌های اصلی شرکت قرار داده‌ایم، اما توسعه شبکه فروش و توسعه خدمات‌رسانی مناسب را به عنوان یکی از برنامه‌ها و اهداف اصلی شرکت گذاشتیم تا بتوانیم به اهدافی که مدنظر است برسیم؛ در همین راستا با برنامه‌ریزی‌هایی که در شرکت انجام گرفت، توانستیم در سال گذشته چیزی حدود ۹۰ «مرکز تخصصی بیمه زندگی»  را افتتاح کنیم که نشان از اراده جدی و سیاست‌های کلان شرکت دارد که امیدواریم شاهد نتایج قابل قبولی در سال‌های آینده باشیم. به گفته وی با ارائه خدمات تخصصی از سوی این مراکز، انتظار می‌رود که بیمه‌گذاران  به طور ملموس و مشخص کیفیت سرویس‌دهی و ارائه خدمات را احساس کنند. این می‌تواند بهترین تبلیغ برای یک خدمت جدید یا محصول جدید باشد.

 ارائه محصول متناسب با نیاز جامعه

اسلامی ‌در همین راستا با توجه به اولویت شرکت بیمه کارآفرین در توسعه هر چه بیشتر بیمه‌های عمر در کشور، نقش شرکت‌های بیمه‌ای را در تحقق این هدف بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: برای توسعه بیمه‌های عمر در کشور، شرکت‌های بیمه‌ای ابتدا باید به این سوال پاسخ دهند که به مردم چه محصولی را می‌خواهند بفروشند و آیا این محصول در نهایت می‌تواند نیاز امروز جامعه را به شکل درست پاسخ دهد؟ (سوال اول چه بفروشیم؟)  بی‌تردید اگر شرکت‌های بیمه بتوانند به این سوال پاسخ مناسبی دهند و متناسب با نیاز جامعه محصول ارائه کنند، بخش زیادی از مسیر رشد بیمه‌های عمر در کشور طی شده است. به گفته این فعال صنعت بیمه، در کنار طراحی و ارائه محصول مناسب، نیاز است که به نحوه معرفی و فروش این بیمه‌نامه اختیاری در کشور توجه ویژه‌ای شود که در این راستا  نقش شبکه فروش و نمایندگی‌های بیمه بسیار حائز اهمیت است. (سوال دوم: چگونه بفروشیم؟)

اسلامی ‌معتقد است: توسعه شبکه فروش حرفه‌ای در صنعت بیمه، از واجبات رشد بیمه‌نامه‌ها از جمله بیمه‌نامه‌های عمر و زندگی به‌عنوان بازارهای خرد/ انفرادی  است و در این راستا لازم است همزمان با رشد کمیت در پیاده نظام فروش به کیفیت این شبکه فروش هم پرداخته شود.

p29 (2)