واردات مواد اولیه را تسهیل کنید

قائم‌مقام الباگاز می‌گوید: دولت واردات برخی از مواد اولیه را ممنوع کرده و این موضوع برای تولیدکننده‌های داخلی این مواد اولیه، انحصار و قدرت ایجاد کرده است. جمال‌الدین کشاورزیان به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تزریق نقدینگی از طریق وام به مجموعه‌های تولیدی  یکی از نیازهای اصلی صنعت است و  مشکل تامین نقدینگی مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی محسوب می‌شود، زیرا برگشت پول در این صنف به‌صورت نقدی نیست. بنابراین واحدهای تولیدی برای ادامه حیات خود و تامین مواد اولیه موردنیاز خطوط تولید، نیاز مبرم به تامین نقدینگی دارند. وی درباره فعالیت این شرکت می‌گوید: شرکت الباگاز - آلتون تولیدکننده انواع لوازم‌خانگی (اجاق‌گازهای مبله فردار و طرح فر، اجاق‌گازهای صفحه‌ای، هود آشپزخانه، فر توکار و سینک آشپزخانه) در سال ۱۳۸۳ توسط افشین شعبانی و برادران وی در ناحیه صنعتی آئینه‌ورزان - دماوند تاسیس و راه‌اندازی شد.

شرکت الباگاز در اصل همان کارخانه عادل گاز سابق است که در سال ۱۳۶۷ توسط حسین شعبانی تاسیس شد و در سال ۱۳۸۹ این دو مجموعه با هم ادغام شدند.

این مجموعه ۳۲ ساله، در حال حاضر دارای ۱۸ هزار مترمربع فضای تولیدی است و بیش از ۳۲۰ نفر نیروی انسانی در این مجموعه فعال هستند. محصولات توکار این شرکت با برند آلتون و اجاق‌گازهای مبله آن با دو برند آلتون و لوکاتی تولید و در سطح کشور عرضه می‌شوند.

آن‌طور که قائم‌مقام الباگاز می‌گوید: این شرکت در سه دهه گذشته همواره کیفیت‌محور بوده و مبحث کیفیت و ارتقای روزافزون آن در محصولات، خط‌مشی اصلی شرکت و تک‌تک کارکنان آن است. استاندارد ملی محصولات در بدو طراحی و تولید اخذ می‌شود.

کشاورزیان با بیان مطلب فوق می‌افزاید: نگاه ویژه‌ای به فناوری در تولید و محصولات داریم و سعی کردیم از جدیدترین امکانات و فناوری‌های روز دنیا در تولید محصولات بهره ببریم. دارا بودن  خطوط روباتیک لعاب‌کاری پودری و نقاشی پودری و همچنین به‌روزترین دستگاه‌های لیزر و پانچ و... گواه این ادعاست.

وی در ادامه با بیان اینکه مرکز خدمات پس از فروش الباگاز با ۳۰ اپراتور مستقر در دفتر مرکزی و بیش از ۳۰۰ نمایندگی فعال در سراسر کشور، به مصرف‌کنندگان سرویس می‌دهد در خصوص تضمین کیفیت محصولات این شرکت اظهار می‌کند: تمامی‌ محصولات این شرکت دارای ۲ سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش است. برای حمایت از تولیدکنندگان ایرانی، رسالت ما تهیه مواد اولیه باکیفیت از منابع تولیدکننده داخلی است، به‌جز مواردی که آن قطعه یا ماده اولیه منبع تولیدی داخلی نداشته باشد. قائم‌مقام الباگاز می‌گوید:۷۰ درصد از اقلام موردنیاز خود را از بهترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی تامین می‌کنیم و مابقی اقلام را وارد می‌کنیم. عمده‌ترین اقلام وارداتی برای تولید محصولات الباگاز را ورق‌های استیل، بردهای دیجیتال، المنت‌های برقی و لعاب‌های پودری و... تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه می‌افزاید: عمده‌ترین ماده مصرفی در محصولات الباگاز را ورق‌های آهنی روغنی و ورق‌های استیل تشکیل می‌دهند که متاسفانه دچار نوسانات شدید قیمتی شده‌اند و این موضوع معضلات زیادی را برای همه تولیدکنندگان صنایع فلزی ازجمله ما ایجاد کرده است. به ویژه تهیه ورق استیل به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده و نوسانات نرخ ارز بسیار زمانبر و سخت شده است.

 دولت از دخالت در قیمت‌گذاری خودداری کند

وی می‌گوید: تغییرات شدید نرخ ارز و در ادامه آن تغییر قیمت مواد اولیه باعث شده تولید در این صنعت زیان‌ده شود. متاسفانه این مشکل با تصمیمات ناصحیح دولت برای تولیدکنندگان تشدید شده است.

قائم‌مقام الباگاز با اشاره به اینکه در سال ۹۷ به همت انجمن لوازم‌خانگی ایران سازمان حمایت از دخالت در حوزه قیمت‌گذاری لوازم‌خانگی کنار رفته بود و قیمت‌گذاری لوازم‌خانگی رقابتی شده بود، می‌افزاید: متاسفانه در سال‌جاری سازمان حمایت به عقب برگشت کرده و دوباره بحث کنترل و تایید میزان افزایش قیمت لوازم‌خانگی را مطرح کرده است. این در حالی است که این اتفاق فقط موجب عدم تصمیم‌گیری به‌موقع تولیدکنندگان درباره مشکلات تحمیلی و قطعا موجبات ضرر و زیان این گروه از تولیدکنندگان خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی، رقابت شدیدی در ارتقای کیفیت و فناوری محصولات و از طرفی پایین نگه‌داشتن قیمت مصرف‌کننده محصولات خود دارند. پس دخالت دولت در این مقوله، کاملا بیهوده و بدون فایده است.

 صادرات در دستور کار الباگاز

کشاورزیان در ادامه خاطرنشان می‌کند: محصول برند آلتون تاکنون در دو نمایشگاه سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ گوانگجوی چین و نمایشگاه سال ۲۰۲۰ (کابل) افغانستان به نمایش گذاشته ‌شده که مورد استقبال از سوی بازدیدکنندگان از نقاط مختلف دنیا قرارگرفته است. به گفته وی این شرکت قصد مشارکت در دو نمایشگاه لوازم‌خانگی در سلیمانیه عراق و مسقط عمان را در ماه‌های گذشته داشت که متاسفانه به دلیل محدودیت‌های کرونایی برگزار نشدند؛ همچنین به دلیل شرایط تحریم، مقوله صادرات هم مثل واردات، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است و بسیاری از سیاست‌ها و برنامه‌های صادراتی مجموعه الباگاز را با بن‌بست روبه‌رو کرده است. به گفته قائم‌مقام الباگاز البته واحد بازرگانی الباگاز باوجود همه مشکلات، توسعه صادرات را در دستور کار خود قرار داده و به کار خود ادامه می‌دهد. وی در ادامه اظهار کرد: محصولات آلتون در دو سبد محصولات لوازم‌خانگی و محصولات توکار آشپزخانه تولید و عرضه می‌شوند. لوازم‌خانگی آلتون شامل انواع اجاق‌گازهای مبله فردار چهار شعله و پنج شعله و اجاق‌گازهای طرح فر پنج شعله محصولات توکار آلتون هم شامل انواع اجاق‌گازهای صفحه‌ای توکار، هودهای آشپزخانه، فرهای توکار و سینک‌های ظرفشویی است. کشاورزیان در ادامه خاطرنشان کرد: در کارخانه الباگاز روزانه حدود ۷۰۰ دستگاه محصول تولید می‌شود که از نیمه دوم سال ۹۹ و با شروع رسمی‌تولید سینک‌های ظرفشویی، به حداقل ۹۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید. فرهای توکار آلتون در دو سایز ۶۰ سانتی‌متر (۷۲ لیتری) و ۹۰ سانتی‌متر (۹۵ لیتری) از پرطرفدارترین محصولات شرکت الباگاز محسوب می‌شوند که با استقبال خوب فروشگاه‌ها در سطح کشور، جایگزین فرهای توکار وارداتی شده است.

p28 (1)