حال مدیرعامل شرکت احیاء درمان پیشرفته با بیان اینکه در قالب ۲۷۶ماموریت در۳۰ استان، ۱۲۱ شهر و ۱۷۳مرکز درمانی کار نصب، راه‌اندازی و آموزش یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه ونتیلاتور را از اسفند ۹۸ تاکنون انجام داده‌اند، می‌گوید: از یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه ونتیلاتوری که در کشور نصب، راه‌اندازی و آموزش داده‌ایم، ۹۶۰ دستگاه تعهد احیاء درمان به وزارت بهداشت بود و ۲۴۰ مورد دیگر، دستگاه‌های تولیدی شرکت ما بودند که بیمارستان‌ها در انبارهای خود به‌عنوان رزرو نگهداری می‌کردند.

  افزایش تولید روزانه ونتیلاتور به ۳۰ دستگاه در روز

احمد بهفر مقدم با یادآوری اینکه تا پیش از شیوع بیماری کرونا روزانه پنج دستگاه ونتیلاتور تولید می‌کردند، اظهار می‌کند: با شیوع کرونا و شدت یافتن نیاز کشور به استفاده از این دستگاه، تولید خود را به ۳۰ دستگاه در روز افزایش داده‌ایم. نکته مهم این است که تکنولوژی ساخت این دستگاه در ایران وجود داشت تا بتوانیم نیاز روز کشور را در این شرایط بحرانی پاسخ بدهیم؛ زیرا باتوجه‌به شیوع کرونا در دنیا و اینکه هیچ کشوری حاضر به فروش دستگاه ونتیلاتور به سایر کشورها نیست، باید منتظر فاجعه می‌بودیم. البته بهفر مقدم به سرمایه‌گذاری شرکت احیا‌ء درمان برای تولید ونتیلاتورهای مورد نیاز وزارت بهداشت در بحران کرونا اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد:‌ بااین‌حال با تحویل ونتیلاتورها به وزارت بهداشت متضرر شده‌ایم؛ زیرا ما دستگاه را به وزارت بهداشت کمتر از ۸ هزار دلار فروختیم، درحالی‌که شرکت‌های خارجی در اوج کرونا، ونتیلاتور را برای ایران ۴۰ هزار یورو پیش‌فاکتور کرده بودند، اما دولت‌های آن کشورها از صادرات امتناع کردند.

مدیرعامل شرکت احیا‌ء درمان پیشرفته درعین‌حال تاکید می‌کند: باتوجه ‌به افزایش نرخ ارز قادر نیستیم مواد اولیه مورد نیاز همین تعداد دستگاهی را که به وزارت بهداشت واگذار کرده‌ایم تهیه و ونتیلاتور تولید کنیم.

وی از کوچک‌تر شدن شرکت در دوران کرونا به‌دلیل تمرکز سرمایه‌ها برای تولید ونتیلاتور ناراحت نیست؛ زیرا بر این باور است آبرویی که برای احیاء درمان پیشرفته به‌واسطه نجات جان هم‌وطنان کسب شد و عزتی که ایران را فراگرفت، ارزش بیشتری دارد.

 تقاضای هندوستان برای خرید ۱۰۰ هزار دستگاه ونتیلاتور از ایران

از بین چهار مدل دستگاه ونتیلاتوری که شرکت احیاء درمان پیشرفته تولید می‌کند، فقط یک دستگاه مناسب حال بیماران کرونایی است. این ونتیلاتور پیشرفته به‌نام «EDP ts» از این بابت مناسب بیماران کرونایی است که برای افراد در سنین و وضعیت‌های جسمی مختلف کاربرد دارد. به‌گفته بهفر مقدم، ازآنجا‌ که نمی‌توان برای مبتلایان به کرونا بخش‌های جداگانه‌ای ایجاد کرد، نیازمند دستگاهی هستیم که مولتی باشد که یکی از محصولات احیای درمان پیشرفته به‌واسطه داشتن این قابلیت بسیار مناسب بیماران کرونایی است. قابلیت خاص ونتیلاتور «EDP ts» تولید این شرکت ایرانی موجب شده است که سایر کشورها متقاضی خرید آن شوند. آنگونه که مدیرعامل شرکت احیاء درمان پیشرفته اظهار می‌کند، هندوستان تقاضای خرید ۱۰۰ هزار دستگاه ونتیلاتور از این شرکت داشته است.

وی با بیان اینکه باوجود مذاکرات فراوان و تمایل زیاد این کشور برای خرید این میزان ونتیلاتور، قادر به تامین نیاز آنها نیستند، می‌گوید: تامین این حجم از ونتیلاتور نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی در داخل هندوستان است که به‌دلیل تحریم‌ها ورود به این کار برایمان دشوار خواهد بود.

 افغانستان و عراق خواهان خرید ۱۵۰۰ دستگاه ونتیلاتور هستند

با این‌حال بهفر مقدم با یادآوری سابقه این شرکت در صادرات ونتیلاتور، اهداف صادراتی کنونی احیاء درمان پیشرفته را کشورهای منطقه بیان و تصریح می‌کند: در کشورهای منطقه به‌دلیل نزدیکی به ایران به‌راحتی می‌توانیم محصولات را تحویل و خدمات پس از فروش ارائه بدهیم؛ ضمن اینکه نیاز این کشورها با ظرفیت تولید ما همخوانی دارد.

مدیرعامل شرکت احیاء درمان پیشرفته با اشاره به گذشت یک ماه از زمان اتمام تعهد این شرکت برای تحویل ونتیلاتورها به وزارت بهداشت اظهار می‌کند: اگر وزارت بهداشت اجازه بدهد قصد داریم دوباره صادرات دستگاه ونتیلاتور را از سر بگیریم. به‌تازگی سفارش‌هایی جدید از کشورهای همسایه برای خرید ونتیلاتور دریافت کرده‌ایم  و افغانستان قصد خرید یک‌هزار دستگاه ونتیلاتور و عراق نیز ۵۰۰ دستگاه از این محصول را دارد، اما مساله این است که صادرات این دستگاه‌ها به‌دلیل نیاز داخلی کشور ممنوع است. بهفر مقدم در عین‌حال خبر از پیگیری دریافت مجوز صادرات ونتیلاتور با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری می‌دهد و اضافه می‌کند: پیش از شیوع کرونا تقریبا به همه کشورهای منطقه همچون عراق،‌ افغانستان،

جمهوری آذربایجان،‌ یمن و سوریه و در اروپای غربی نیز به بلژیک صادرات داشته‌ایم حتی در سوریه دفتر نمایندگی داریم. مدیرعامل شرکت احیاء درمان پیشرفته با اظهار اینکه به‌دلیل کرونا صادرات خود را متوقف کرده‌اند، توضیح می‌دهد:‌ پس از کرونا کشورهای منطقه به اندازه کافی نیاز به تجهیزات پزشکی ما دارند که قادر به پوشش آنها هستیم؛ ضمن اینکه از کشورهای بزرگ نیز درخواست‌های متعددی داریم.

 ایجاد پایگاه صادراتی هدف بلندمدت احیاء درمان پیشرفته

وی با تاکید بر اینکه برنامه این شرکت ایجاد پایگاه‌های صادراتی در کشورهای غربی و پیشرفته است، تصریح می‌کند: برای ورود به بازار روسیه نیز برنامه‌هایی داریم و به‌دنبال برقراری ارتباط با یکی از شرکت‌های این کشور برای تولید مشترک هستیم تا بتوانیم در درازمدت در آنجا فعالیت کنیم.

بهفر مقدم با اشاره به وسعت زیاد کشور روسیه تاکید می‌کند: اگر محصولاتمان را به این کشور صادر کنیم، قادر به ارائه خدمات به تمام نقاط این کشور نیستیم؛ بنابراین نیازمند داشتن شریکی لوکال هستیم.

اما این همه برنامه‌های صادراتی شرکت احیاء‌ درمان پیشرفته نیست بلکه از کشورهای دیگری نیز متقاضی مشارکت با این شرکت شده‌اند. آن‌گونه که وی اظهار می‌کند، حتی از آمریکا نیز چند شرکت متقاضی مشارکت با احیاء درمان پیشرفته هستند؛ به‌این ‌ترتیب که تکنولوژی و روش ساخت از احیاء درمان پیشرفته و کارخانه و پلت‌فرم‌ها از آنها باشد و با شراکت ۵۰ درصدی کارخانه‌‌ای با خط تولید ونتیلاتور ایجاد و محصول تولید کنند.

مدیرعامل شرکت احیاء درمان پیشرفته با اظهار اینکه این شرکت‌های آمریکایی تمایل زیادی برای مشارکت دارند، می‌گوید: از آنجا که FDA شرایط سختگیرانه خود درباره ونتیلاتور را منعطف‌تر کرده، فرصت خوبی برای ورود به این عرصه ایجاد شده است، اما ما فرصت چندانی برای پاسخ به همه موقعیت‌های پیش آمده نداریم؛ ضمن اینکه به‌دلیل نبود زیرساخت‌های همکاری با آمریکا، امیدی به پیشروی خوب این‌گونه قراردادهای مشارکتی نداریم.

با این‌حال بهفر مقدم خبر از مطالعات بخش تحقیق و توسعه شرکت روی حوزه‌ها و موقعیت‌های متعدد موجود می‌دهد تا مبادا تعدد این موارد موجب کاهش کیفیت کارشان شود.

 توان احیاء درمان پیشرفته برای صادرات حداقل ۱۰ هزار ونتیلاتور در سال‌جاری

وی با تاکید بر اینکه امسال امکان صادرات حداقل ۱۰ هزار دستگاه ونتیلاتور را دارند، تصریح می‌کند: اگر این تعداد  دستگاه را با قیمت رقابتی ۱۵ هزار یورو بفروشیم، ارزش صادراتی بالقوه ۱۵۰ میلیون یورویی را به دست خواهیم آورد.

بهفر مقدم با بیان اینکه این میزان صادرات، ارزآوری خوبی را به‌دنبال خواهد داشت، ادامه می‌دهد:‌ همچنین باتوجه ‌به اینکه خریداران تا ۱۰ سال نیازمند دریافت خدمات مهندسی مانند تامین قطعه یدکی، تعمیر دستگاه و... و اعزام مهندس برای ارائه خدمات و آموزش هستند، درآمدزایی قابل توجهی را به‌دنبال دارد که چه‌بسا ارزش مالی بیشتری از فروش دستگاه خواهد داشت. مدیرعامل شرکت احیاء درمان پیشرفته همچنین با اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه می‌گوید: یکی از مشکلات ما مربوط به تامین ارز برای تهیه مواداولیه و قطعات موردنیاز است؛ ما مشمول ارز دولتی نمی‌شویم و به‌جای آن ارز مبادله‌ای می‌گیریم که برای دریافت آن نیز دچار مشکل شده‌ بودیم.

آن‌گونه که وی تصریح می‌کند، به‌دلیل نیازی که کشور در مقطع کنونی به ونتیلاتور دارد، مدیرکل تجهیزات پزشکی به همراه معاون ارزی خود چند ‌بار برای حل مشکل ارزی شرکت احیاء درمان پیشرفته به بانک مرکزی مراجعه کردند،‌ با ‌وجود این فرآیند دریافت ارز کند پیش رفت و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرد.

بهفر مقدم همچنین نبود پرواز برای حمل‌ بارها در دوران کرونا و افزایش بی‌رویه هزینه این کار را یکی دیگر از مشکلات در زمینه تامین مواد اولیه بیان و اظهار می‌کند:‌ شرکت‌هایی که خدمات حمل هوایی ارائه می‌دهند به‌دلیل کاهش پروازها، با چند برابر قیمت خدمات ارائه می‌دهند. در همین حال مشکل دیگر در زمینه تامین مواد اولیه ونتیلاتور این است که به‌دلیل افزایش تقاضای جهانی برای این دستگاه، به‌طورکلی مواد اولیه و قطعات خاص تولید آن مانند سنسور اکسیژن در دنیا بسیار کم شده است. تا پیش از شیوع کرونا، سنسور اکسیژن را بعد از دو هفته تا ۲۰ روز از سفارش تحویل می‌گرفتیم،‌ اما اکنون پس از هشت هفته آن را با چندبرابر قیمت دریافت می‌کنیم.