برای صادرات حمایت نشدیم

 فروش مواد اولیه با قیمت جهانی به تولیدکننده

فرهاد جلالی‌پور، مدیرعامل شرکت «پنجره‌ساز صنعت» و دبیر انجمن تولیدکنندگان در و پنجره به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: به‌رغم اینکه رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان باید در تمام ساختمان‌ها الزامی ‌شود اما این موضوع بسیار حیاتی از سوی دولت پیگیری نمی‌شود. امروز تولیدکنندگان با سخت‌ترین شرایط تولید پنجره‌های یوپی‌وی‌سی را پیش می‌برند، چراکه قیمت مواد اولیه روز‌به‌روز افزایش می‌یابد و همین امر شرکت‌ها را برای انجام تعهدات‌شان دچار سردرگمی ‌کرده است.

وی می‌افزاید: با وجود اینکه مواد اولیه صنعت در و پنجره توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود و ارتباطی به واردات ندارد، اما به نرخ فوب خلیج‌فارس تحویل تولیدکننده داخلی می‌شود. این در حالی است که شرکت‌های پتروشیمی ‌هزینه‌های خود را بر مبنای قیمت داخل پرداخت می‌کنند و از طرفی انرژی را با نرخ داخلی و با سوبسید دولتی دریافت می‌کنند. به طور مثال پودر پی‌وی‌سی که تا ابتدای امسال ۱۰ هزار تومان خریداری می‌شد، ظرف چند ماه به ۲۳ هزار تومان رسیده است. پودر آلومینیوم هم در همین بازه زمانی از حدود ۳۲ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان تغییر قیمت داده است. مساله وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید شرکت‌های داخلی تولیدکننده در و پنجره در صورت اجازه دولت می‌توانند همین مواد اولیه را با کیفیت بالاتر از شرکت‌های اروپایی خریداری کنند و حتی پول آن را ۶ ماه بعد پرداخت کنند.  

مدیرعامل شرکت پنجره‌ساز صنعت ادامه می‌دهد: بخش زیادی از گرانی مسکن به خاطر گران‌شدن مصالح ساختمانی است که از صفر تا صد فرآیند تولید را در ایران سپری می‌کنند و هیچ‌گونه وابستگی به کشورهای دیگر ندارند. به‌طور مثال تولیدکنندگان در و پنجره زمانی که برای خرید شیشه اقدام می‌کنند، همان ابتدا تمام پول را می‌پردازند، اما زمانی که اجناس را تحویل می‌گیرند باید مجددا افزایش هزینه آن را پرداخت کنند، اما همین تولیدکننده به‌خاطر اینکه مشتری‌های قدیمی‌ خودش را از دست ندهد، ترجیح می‌دهد با همان قیمتی که یک ماه پیش با مشتری قرارداد بسته، در و پنجره را تحویل دهد.

 تحریم مساله اصلی نیست

جلالی‌پور با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها دست به کاهش کیفیت محصولات خود زده‌اند، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه تمامی‌ بخش‌هایی که مواد اولیه ما را تامین می‌کنند، در گران کردن اجناس از هم سبقت می‌گیرند. به طور مثال ورق گالوانیزه کارخانه‌های فولاد هم از ۱۳ هزار تومان به ۲۳ هزار تومان رسیده است.  در چنین شرایطی زمانی که بنیه مالی کارخانه‌ها افت می‌کند و از طرفی بازار کشش خرید با قیمت‌های جدید را ندارد، برخی ناخواسته به سمت افت کیفیت می‌روند.  دبیر انجمن در و پنجره می‌افزاید: با توجه به افت ارزش ریال در برابر دلار شرایط حاضر برای صادرات فرصت بسیار خوبی بود، اما عدم حمایت دولت باعث شده تا حتی به عراق و افغانستان هم نتوانیم صادرات داشته باشیم. من اعتقاد دارم مساله اصلی تحریم نیست و بیش از ۹۰ درصد مشکلات ما حتی در بخش صادرات ناشی از مشکلات داخلی است. این در حالی است که ما تولیدکننده‌ها تجربه دور زدن تحریم‌ها را داریم اما واقعیت این است که تحریم داخلی را نمی‌توانیم دور بزنیم.

 عدم حمایت دولت از تولید در شرایط کرونا

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های تولیدی در شرایط کرونا هم با جان و دل برای جلوگیری از کاهش اشتغال تلاش می‌کنند، ادامه می‌دهد: در وضعیتی که شیوع کرونا ادامه فعالیت را سخت کرده است، دولت هیچ‌گونه تسهیلاتی برای تولیدکننده قائل نمی‌شود و انواع و اقسام مالیات را از بخش تولید می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پنجره‌ساز صنعت تصریح می‌کند: با یک تحقیق میدانی در سراسر کشور مشخص شد که صرفا با استفاده از پنجره‌های دوجداره می‌توانیم ۲۳ تا ۳۰ درصد در میزان مصرف انرژی ساختمان‌ها صرفه‌جویی داشته باشیم و اگر این میزان انرژی توسط دولت صادر شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور مرتفع خواهد شد. در سال ۸۷ مقرر شد از درآمد نفت برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هزینه شود؛ این رقم در همان سال ۱۳۵۲ میلیارد تومان بود، اما اقدامی ‌به‌جز در برخی واحد‌های مسکن مهر صورت نگرفت. در حال‌حاضر هم ادارات آب، برق و گاز و ... دنبال اجرای طرح و گرفتن این پول هستند تا تخفیفی را که به مالکان دارای شرایط می‌دهند از این محل احصا کنند. در واقع پول نقد می‌گیرند تا کار نسیه انجام دهند. در حالی که بیشتر مردم در تمامی ‌ساختمان‌های نوساز به دنبال استفاده از پنجره دو جداره هستند و نیازی به ورود این نهادها نیست و  دولت همین منابع را می‌تواند برای تولید هزینه کند. به این صورت که به ازای تولید و فروش در و پنجره دو جداره به تولیدکننده یارانه پرداخت کند یا از مالیات آنها بکاهد. در این صورت تولید و اشتغال‌زایی هم رشد می‌کند.

وی عنوان می‌کند: مردم به‌خوبی از مزیت‌های پنجره‌های دو جداره آگاهی دارند و روند استقبال آنها هم صعودی است، اما مشکلات معیشتی باعث شده مالکان ساختمان‌ها برای تعویض در و پنجره‌ها اقدام نکنند و در عوض هزینه انرژی بالاتری را در گذر زمان پرداخت کنند. قطعا حمایت دولت در سال جهش تولید از تولیدکنندگان در و پنجره علاوه بر افزایش تولید و اشتغال به ارزان‌تر شدن و به‌صرفه بودن این پنجره‌ها برای تمامی ‌اقشار جامعه کمک می‌کند.