رشد ‌هایپراستار آهن کشور  با مالیات ارزش افزوده

مزیت آهن آنلاین نسبت به سایر سامانه‌های فروش آنلاین چیست؟

تفاوت اصلی که بین ما و سایر رقبا وجود دارد، رعایت تعهد و شفافیت در آهن آنلاین است. به ویژه در شرایطی که در بازار نوسان و تنش وجود دارد، بابت رعایت تعهد هزینه هم پرداخت کرده‌ایم، ولی تعهد و شفافیت را حق مشتری می‌دانیم.

آهن‌آنلاین چون در زمینه فروش اینترنتی محصولات فولادی اولین و پیشرو بوده سعی دارد تا در همه زمینه‌ها بهترین باشد تا سایر سامانه‌های مشابه نیز به سمت بهتر شدن گام بردارند، زیرا بهتر شدن رقبا موجب پویایی ما و پویایی باعث ایجاد ارزش افزوده خواهد شد.

 این تعهد و شفافیت را با چه ساز و کاری به‌وجود آورده‌اید؟

یک‌سری سازوکارهای اتوماسیون داریم که از زمانی‌که مشتری وارد وب‌سایت آهن‌آنلاین شده تا آخرین لحظه خرید، صدور فاکتور رسمی‌ و تسویه نهایی، لحظه به لحظه مشتری توسط سیستم فروش و کانال‌های موازی که بازاریابی را به عهده دارند، به‌صورت موازی دنبال می‌شود تا در جایگاه‌های فروش، حمل کالا، دریافت و پرداخت و موضوع مالیات توسط واحدهای متفاوتی که در نظر گرفته شده، رسیدگی شود. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که تمامی ‌مشتریان آهن‌آنلاین مصرف‌کننده نهایی هستند و واسطه‌ها به هیچ وجه جزو مشتریان ما نیستند، زیرا خرید و فروش ما کاملا رسمی ‌بوده و بابت فروش‌ها، فاکتور رسمی ‌صادر می‌شود و همه واریزی‌ها به حساب رسمی ‌شرکت واریز می‌شود.

 آیا به‌صورت غیرسیستمی‌ هم سازوکاری برای رفع نواقص سیستم تعریف شده است؟

خدمات به مشتری هم در درگاه وب‌سایت و هم توسط تلفن گویا تعبیه شده است و با گرفتن یک شماره داخلی هم امکان شکایت به هپی‌کال و هم به سیستم اتوماتیک گویا وجود دارد و تمامی ‌سیستم‌های مرتبط اعم از حسابداری، بازرگانی، انفورماتیک و ... ملزم به پاسخگویی هستند. مثلا اگر مشتری با سیستم حسابداری مشکل پیدا کند، بسیار سریع می‌تواند به مدیر حسابداری سیستم متصل شود و مدیر حسابداری موظف است پاسخگو باشد، زیرا تماس به‌صورت اتوماتیک به مدیر حسابداری متصل و ملزم به پاسخگویی می‌شود.

 محصولاتی که در آهن آنلاین به فروش می‌رسد، مشتمل بر چه مواردی است؟

مشتریان ما  شرکت‌های فعال در زمینه صنایع نفت، گاز پتروشیمی، صنایع خودرو و سیویل (عمرانی و ساختمانی) هستند. در همین حال دامنه فروش محصولات ما بسیار گسترده بوده و ۲ هزار قلم کالا را شامل می‌شود. تمام مقاطع فولادی را بعد از عمل‌آوری در کوره‌های قوس،  به فروش می‌رسانیم که شامل اسلب تا ورق گالوانیزه و قلع اندود است. در حجم کمتر، آلومینیوم و مس را نیز به فروش می‌رسانیم.

 آیا محدویتی در تناژ سفارش مشتریان قائل هستید؟

توانایی پوشش دادن سفارش مشتریان از یک تا ۱۰ هزار تن را داریم و تنها محدویت ما در مصرف‌کننده بودن مشتری است؛ اگر یک مشتری، واسطه باشد در عمل نمی‌تواند از ما خرید کند، زیرا راه‌های فرار مالیاتی کاملا بسته‌ شده و فاکتور رسمی ‌را براساس اطلاعات مشتریان صادر می‌کنیم.

 برای تامین کالا به چه صورت عمل می‌کنید؟

به‌طور مستقیم با تولیدکنندگان فولاد و بازرگانان در ارتباط بوده و براساس نیاز مشتری از نظر تناژ سفارش و وضعیت بازار از یکی از این دو مورد کالاها را تامین می‌کنیم. ما سبد کالا به مشتری ارائه می‌کنیم، زیرا معمولا مشتریان ما محصولات متنوعی را می‌خواهند که ترکیبی از محصولات مختلف بوده و یک بازرگان نمی‌تواند تمامی ‌این سبد کالا را برای مشتری تامین کند. با تامین حدود ۲ هزار قلم کالای فولادی،‌ هایپرآهن در کشور هستیم.  

 از ابتدای امسال تا کنون میزان مراجعه‌کنندگان به سامانه آهن‌آنلاین دستخوش چه تغییراتی شده است؟

اقتصاد  تحریمی‌ و کرونا به طور همزمان تاثیر منفی روی بازار آهن داشته است. وقتی سهم ما از بازار کم می‌شود باید سرعت خودمان را بالاتر ببریم. امسال با وقت و انرژی چند برابر سال‌های قبل مشغول فعالیت هستیم تا همچنان پیشرو باشیم. با افزایش تعداد خدمات به مشتریان توانستیم حتی نسبت به قبل از دوره کرونا هم رشد داشته باشیم.

 تحلیل شما از روند قیمت بازار آهن چیست؟

قیمت آهن در ایران از بازار جهانی بالاتر است. نوسان شدید قیمت دلار باعث می‌شود واسطه‌ها به بازار هجوم بیاورند که این موضوع باعث افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت می‌شود. از طرف دیگر با توجه به مسدود بودن واردات فولاد امکان دامپینگ و ارائه قیمت رقابتی در بازار وجود ندارد؛ در نتیجه بازار انحصاری شده و قیمت افزایش یافته و در بعضی از کالاها تا ۱۵ درصد نسبت به قیمت جهانی بالاتر است. راه‌حل این موضوع ثبات بازار ارز است. اختلاف قیمت بین بورس کالا و بازار نیز مزید بر علت است. اگر قیمت بورس کالا را به قیمت بازار نزدیک می‌کردند دست دلالان کوتاه می‌شد و سود آن نیز به جیب تولیدکننده می‌رفت.

 موانع و مشکلات فروشندگان اینترنتی فرآورده‌های فولادی چیست؟

دولت هم نقش کمک‌کننده و هم بازدارنده روی فعالیت ما دارد؛ دولت با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اتصال به اینترنت و مخابراتی از طریق وزارت ارتباطات و اتصال آحاد مردم به اینترنت فراگیر، ‌بیشترین حمایت را از کسب‌وکارهایی مشابه ما می‌کند. همچنین کمک دیگر را از طریق اداره مالیات به ما خواهد داشت؛ اداره مالیات با مباحث ارزش افزوده باعث شده که همه کسب‌وکارها مجبور به رعایت شفافیت شوند. وقتی محیط کسب‌وکارها شفاف شود هر شرکتی که بهتر و خلاقانه‌تر کار کند،‌ قوی‌تر خواهد شد، زیرا دیگر رانتی وجود دارد. مثلا با اجباری شدن موضوع مالیات ارزش افزوده،‌ فضا برای دلالان و واسطه‌های بازار آهن قابل تحمل نیست، زیرا همگی مجبور به رعایت شفافیت هستند.

با این حال مباحث مربوط به بیمه تامین اجتماعی و مالیات برای ما مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ قوانین تامین اجتماعی نیاز به اصلاح دارد و  در کنار این شیوه عمل تامین اجتماعی نیز باید بازنگری شود. تامین اجتماعی به دنبال کشف ایرادات جزئی برای اخذ جریمه از شرکت‌ها بوده و بعضا از قوانین متضادی که وجود دارد برای این منظور استفاده می‌کنند.

اداره مالیات به عنوان یک شریک برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود که خدمات زیرساختی ارائه می‌کند و در مجموع در  ۲۵ درصد درآمد بنگاه‌ها به عنوان مالیات بر عملکرد شریک است. این موضوع که از همه کسب‌وکارها این مالیات بر عملکرد اخذ می‌شود موضوع خوبی بوده و در حق بقیه اجحاف نمی‌شود، ولی یکسری از کارکنان اداره مالیات به‌صورت قانونی عمل کرده و یک عده به‌صورت یک‌طرفه و ناعادلانه فقط به منافع اداره مالیات فکر می‌کنند که این روش باعث متضرر شدن کسب‌وکارها و بعضا بسته شدن آنها می‌شود. در اداره مالیات قوانین کامل و بدون نقص بوده، اما این افراد با استفاده منفی از قوانین و با مسدود کردن حساب شرکت‌ها آنها را به ورطه نابودی کشانده و به بهای افزایش درآمد اداره مالیات به اقتصاد لطمه وارد می‌کنند. این مسدود کردن حساب  با تفسیر غلط از یک ماده قانونی انجام می‌گیرد که اگر این موضوع ادامه پیدا کند باعث می‌شود شرکت‌ها خلاقیت و تولید ارزش را از دست بدهند. این در حالی است که نقطه قوت کشورهای پیشرفته این است که جلوی سوء‌استفاده از قانون به‌طور کامل گرفته شده است. یکی دیگر از مشکلات این است که تعدادی از افراد با استفاده از نام آهن‌آنلاین و جعل مهر و فاکتور ما مبادرت به فروش آهن کرده‌اند؛ در زمستان سال گذشته با حدود ۵/ ۱ میلیارد تومان فاکتور به این صورت مواجه شدیم. زمانی که چند ماه بعد برای ارائه ارزش‌افزوده و مغایرت‌گیری مراجعه کردیم با یکسری فاکتور مواجه شدیم که مربوط به فروش‌های ما نبود؛ ولی به نام ما صادر شده بود. تاکنون ۷ پرونده در این مورد داریم که از این افراد شکایت کرده‌ایم. مشکل دیگر، سوء‌استفاده از برند ما در شبکه‌های اجتماعی و جلب مشتری با استفاده از برند ما بوده است.