شرکت بیسکویت گرجی با توجه به خطوط مستقردر آن و قدمت تولید، در حوزه بیسکویت کرم‌دار و ساده بیش از ۲۰ نوع محصول تولید می‌کند؛ همچنین در حوزه کوکی، رنگینک، کیک، ویفر و... نیز محصولات متنوعی را تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار می‌دهد. این شرکت اکنون حدود ۳۰۰ نیروی شاغل در اختیار دارد و برخی محصولات را نیز از طریق برون‌سپاری تولید می‌کند.

شرکت بیسکویت گرجی سابقه صادرات به کشورهای منطقه را دارد و چند نسل در کشورهای منطقه با محصولات گرجی آشنا هستند و اکنون این شرکت برنامه دارد تا در منطقه حضور جدی‌تری داشته باشد و در حوزه اروپای شمالی، استرالیا و... هم  محصولات بیسکویت گرجی را صادر کند.

 کرونا مانع جدید صادرات

محمدفاضل عابدینی، مدیرعامل شرکت بیسکویت گرجی با اشاره به اینکه در حوزه صادرات ورای بحث تحریم و مشکلات تراکنش‌های ارزی شاهد پدیده نادری در حوزه بهداشت جهانی با شیوع بیماری کووید-۱۹ بوده‌ایم، افزود: این موضوع باعث شد مشکلات برنامه‌ریزی نشده‌ای را در صنعت غذا و همچنین محصولات آردی و بالطبع محصولات شرکت گرجی شاهد باشیم که در مقطعی با توقف کامل صادرات روبه‌رو شد، زیرا کلیه مرزها بسته شدند. برای فائق آمدن به این مشکل حمایت‌های دولت اهمیت بیشتری داشت؛ با رایزنی‌های وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی و... مدت زمان توقف صادرات کوتاه شد و با چالش‌های کمتری مواجه شدیم؛ اما بر مسافرت‌های خارجی تاثیر منفی بسیاری گذاشت که  منجر به طولانی شدن در بخش‌های پروژه ای و تعامل با تامین‌کنندگان شده است.

 چالش واردات ماشین‌آلات

بخش دیگر فعالیت‌های تجاری در بحث واردات ماشین‌آلات و مواداولیه مربوط است. این شرکت آن‌طور که عابدینی می‌گوید در بخش ماشین‌آلات از آنجا که یک شرکت قدیمی‌است و عمده خطوط تولید آن وارداتی از برند‌های معتبر بوده هم‌اکنون با استفاده از توان سازندگان داخلی آنها را به‌روزرسانی می‌کند. در کنار استفاده از توان تکنیکال صنعتگران داخلی، در برخی زمینه‌ها نیاز به واردات خطوط تولید است تا به‌واسطه آن بتوان از دانش روز این صنعت بهره برد.

مدیرعامل گرجی در ادامه با اشاره به اینکه بحث واردات و تامین از داخل با ثبات اقتصادی و ارزش ریال مدیریت می‌شود، افزود: شاهد افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ریال بوده‌ایم که این موضوع هزینه‌های تامین تجهیزات، ملزومات و مواد اولیه را سخت و دستخوش نارسایی‌های قابل توجه کرده است.  بنابراین نگاه حمایت از تولید دولت می‌تواند با تامین ارز یا حمایت خاص برای صنایع غذایی و آردی همراه باشد تا بخشی از نارسایی‌های سنگین ناشی از ارزش دلار جبران شود؛ وگرنه با بضاعت موجود، بخش خصوصی باید برای تامین این مایحتاج اقدام کند که این موضوع می‌تواند عامل کاستی در رشدی باشد که برای توسعه صنعت متصور بودیم، در نتیجه احتمالا شاهد توقف یا گستردگی زمان اجرای پروژه‌ها و رشد این صنعت باشیم.

 مواد اولیه وارداتی در محاق

به گفته وی عمده مواد اولیه در این صنعت آرد، شکر و روغن است که سهم‌های متفاوتی را در حوزه وارداتی دارند؛ به عنوان مثال روغن حدود ۹۰ درصد وارداتی است. تامین شکر نیز از طریق کشت و صنعت داخلی کافی نیست و بخش زیادی از آن وارداتی است. بنابراین حدود ۳۰درصد مواد اولیه فرمولاسیون‌ها به واردات این دو قلم ماده اولیه بستگی دارد که این میزان متناسب با نوسانات دلاری در حوزه‌هایی مانند ثبات تامین و همچنین ثبات کیفیت تولید دستخوش مشکلات بزرگی می‌شود. در واقع مدیریت هزینه‌های تمام شده محصول در چنین شرایطی سخت می‌شود.

در حوزه تامین مواداولیه از جمله آرد که استراتژیک‌ترین ماده اولیه محصولات این صنعت است، افزایش قیمت آرد  که سهم  بالای حدود ۵۰  تا ۶۰ درصد در فرمولاسیون دارد روی قیمت تمام شده محصول اثر می‌گذارد.

قطع به یقین افزایش قیمت گندم در حوزه صنعت تاثیر منفی بر جای گذاشته و باعث شده به سرعت قیمت آرد افزایش یابد، بنابراین دامنه انعطاف‌پذیری قیمتی محصولات در حوزه فروش کاهش یافته است. عابدینی معتقد است: در این شرایط حمایت از صنعت تنها به این معنی نیست که از دولت بخواهیم در این حوزه سوبسید خاصی را برای ما در نظر بگیرد، اما ثبات نسبی در قیمت کالاهای استراتژیک می‌تواند برنامه‌ریزی و مدیریت هزینه‌ها را در بازه منطقی از سال در صنعت رقم بزند تا بتوانیم از عهده هزینه‌های افزایشی بربیاییم.

  حمایت‌های دولتی ضرورت دارد

این موضوعات به خصوص اکنون که بیماری کرونا در کشور و در بازارهای صادراتی باعث شده مشکلاتی ایجاد شود اهمیت بیشتری دارد. این پدیده هنوز در جامعه، صنعت و اقتصاد دنیا و ایران آثار ناشناخته‌ای دارد و شاهد افول در بخشی از خدمات و محصولات و صنایع بوده‌ایم. در حوزه صادرات در مقطعی چه در کشورهای منطقه و چه در بازارهای دیگر حمل و نقل بسیار کند و صادرات متوقف شد . شاید در ماه‌های اول این پدیده توانست آثار منفی زیادی به همراه داشته باشد اما اکنون باید پذیرفت که این بیماری بخش ناخواسته‌ای از روزمره صنعت است که باید مدیریت شود تا با برنامه‌ریزی از این بحران عبور کنیم؛ این مدیریت در حوزه‌های تولید، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و... باید باشد تا در این شرایط محصولات تولیدی قابل مصرف باشند.

به گفته عابدینی در این رابطه باید همه موضوعات محدودکننده برطرف شوند؛ از جمله مشکل تعهد ارزی صادرات که اخیرا به سایر مشکلات اضافه شده است نیازمند برنامه‌ای جامع و باثبات است تا شرکت‌ها بتوانند بر اساس آن اقدام کنند. این در حالی است که برای اینکه  در یک بازه ۴۵ روزه تعهد نیم ساله خود را عملیاتی کنیم نیاز داریم بانک مرکزی و دولت از تولیدکننده حمایت کرده و تصمیمات کارشناسی منطقی برای صنعت بگیرند و بتوانند به تعهداتی که برعهده دارند عمل کنند. در غیر این صورت در حوزه تولید، صادرات و واردات مشکلات بسیار بزرگ‌تری در انتظار تولید کننده است.

مدیرعامل گرجی در نهایت اعلام کرد: شرکت گرجی در سال جاری در توسعه دامنه محصولات، تنوع محصولات و ارتقای توانمندی تجهیزات در شرکت اقداماتی را در دستور کار دارد.

p28 (3)