به‌طور متوسط می‌توان گفت چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون لامپ در سال مصرف می‌شود زیرا ما فقط لامپ را برای روشنایی منازل استفاده نمی‌کنیم، بلکه جاده‌ها و مسیرهای گذر نیز بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان لامپ و چراغ‌های روشنایی هستند، ولی تولید داخل کشور حدود یک‌سوم تا یک‌چهارم این عدد است، در این میان به گفته کارشناسان امکانات برای تولید ازجمله مواد اولیه، تسهیلات مناسب و گشایش‌های سیاسی وجود ندارد. این عده معتقدند اگر امکانات لازم وجود داشته باشد، می‌توانیم تولید خود را انبوه‌سازی کنیم. در همین راستا محمدامینی مدیرعامل شرکت گلنور با بیان اینکه این شرکت یکی از پیشتازان صنعت برق و روشنایی کشور به‌شمار می‌رود، گفت: مجموعه کارخانه‌های تولیدی و مجموعه‌های اداری شرکت گلنور با نام تجاری Golnoor در استان اصفهان و تهران و با بیش از ۵۰ نمایندگی فعال در سراسر کشور واقع ‌شده‌اند و در حال‌حاضر این شرکت از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع چراغ‌ در صنعت روشنایی در ایران و خاورمیانه است. محصولات گلنور، شامل چراغ‌هایی با کاربردهای فضای آزاد، معابر، اداری- تجاری، صنعتی، ضد انفجار و همچنین  سازه‌های فلزی، برج‌های روشنایی است؛ همچنین شرکت گلنور در زمینه تامین تجهیزات ضدانفجار و نیروگاه‌های خورشیدی و سولار مشغول به فعالیت است.

امینی ادامه داد: شرکت گلنور رابطه میان روشنایی و زندگی را در حرفه خود به‌کار گرفته و همواره در مسیر دستیابی به تحقیق و توسعه کارآمد، گسترش آزمایشگاه‌های تخصصی و تربیت نیروی انسانی با نگرش کاربردی گام برمی‌دارد، از این‌رو این شرکت، با در نظر گرفتن رسالت و ماموریت سازمانی، موضوعات کلیدی و دانش‌بنیان در حوزه تحقیق و توسعه صنعت روشنایی را نشانه‌گیری کرده است.

وی با تاکید بر اینکه چراغ‌های روشنایی که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌صورت دائم در معرض عوامل محیطی ازجمله گردوغبار، باران و آلودگی قرار دارند، افزود: این پدیده‌ها، به‌خصوص در فضاهای پر گردوغبار صنعتی، می‌توانند به‌شدت بر بازدهی نوری چراغ‌ها تاثیر بگذارند و موجب کاهش شدید نور آنها در مدت‌زمان کوتاه شوند. شرکت گلنور با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق شده این مشکل را مرتفع کند.

 مدیرعامل گلنور در ادامه افزود: به دنبال کاهش بازدهی نوری چراغ‌های روشنایی فضای باز، مانند چراغ‌های خیابانی و نورافکن‌های LED به علت تجمع گردوغبار و آلودگی روی جداره نور گذر آنها، تیم فنی و مهندسی شرکت گلنور تحقیقات خود را برای برطرف کردن تاثیر منفی عوامل محیطی روی کیفیت نوری چراغ‌ها آغاز کرد. این شرکت پس از نمونه‌سازی و انجام آزمون‌های مختلف تولید چراغ‌های روشنایی فضای باز با پوشش نانومتری آب‌گریز به‌صورت صنعتی از مهرماه ۱۳۹۶ را آغاز کرده است. امینی تصریح کرد: در بیرونی‌ترین لایه این چراغ‌ها، یعنی لایه نور‌گذر آنها، پوششی از جنس نانوذرات سیلیکا اعمال‌شده است. این موضوع موجب شده تا سطحی با ناهمواری‌های نانومتری ایجاد شود و زاویه تماس قطرات آب با سطح خارجی به نحو چشمگیری افزایش یابد و به‌اصطلاح، سطح آب‌گریز شود؛ بنابراین ذرات گردوغباری که روی سطح خارجی قرار می‌گیرند به‌راحتی به‌وسیله باد یا یک قطره آب برطرف می‌شوند و بازدهی نور چراغ مدت‌زمان بسیار طولانی‌تری حفظ می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال‌حاضر به منظور تامین روشنایی معابر محلی عمدتا چراغ‌های بخار سدیم ۵۰،۳۵ و ۷۰ وات و ۱۲۵ وات بخارجیوه مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به تلفات بالای قطعات الکتریکی، هزینه بالای تعمیر و نگهداری سالانه، پخش نور نامناسب این چراغ‌ها، شرکت گلنور با همکاری شرکت‌های توزیع نیروی برق نسبت به تعویض چراغ‌های گازی با چراغ‌های خیابانی LED  با توان ۲۰ تا ۳۰ وات، توانسته تا ۸۰ درصد در مصرف انرژی الکتریکی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری صرفه‌جویی کند. با در نظر گفتن گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی در محل نیروگاه به منظور تامین انرژی الکتریکی موردنیاز (فرض تعویض ۱۰۰۰ عدد چراغ)، با جایگزینی چراغ‌های مذکور در طرح، بیش از ۱۲۲ هزار مترمکعب گاز طبیعی صرفه‌جویی خواهد شد. وی در ادامه افزود: ظرفیت تولید این شرکت یک‌میلیون چراغ در سال است، البته این شرکت با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی و مشکلات صادرات با تمام ظرفیت فعالیت ندارد، اما در صورت سفارش‌های کافی این توان وجود دارد که ظرفیت تولید ارتقا پیدا کند.

امینی با بیان اینکه ویژگی منحصربه‌فرد این مجموعه تولید صفرتا صد کالا است، گفت: طراحی، قالب‌سازی، فنی مهندسی و تمام فعالیت‌های ظریف در یکجا انجام می‌شود و این موضوع باعث کاهش قیمت نهایی کالا شده و رقابت در بازار جهانی را آسان‌تر می‌کند. مدیرعامل شرکت گلنور بابیان اینکه میزان اشتغال این شرکت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۲هزار و ۵۰۰ نفر است. گفت: در حال‌حاضر صادرات مستقیمی به کشورهای همسایه و دو بازار اروپایی داریم. البته اگر فضای صادرات هموار شود می‌توانیم بخش بزرگی از بازارهای همسایه را نیز پوشش دهیم زیرا  قیمت و کیفیت کالاهای تولید هم‌تراز با کشورهای اروپایی است.  به گفته امینی این گروه به دنبال حضور در بازار بورس است و قرار است در ۱۴۰۰ وارد بازار بورس شود. امینی بابیان اینکه مهم‌ترین مشکلات این صنعت تقاضا و مشتری‌بودن دولت است، خاطرنشان کرد: زمانی که درفروش نفت و اقتصادی کشور مشکل ایجاد می‌شود، حجم و نحوه پرداخت دولت متفاوت می‌شود که این موضوع مشکلاتی را برای شرکت‌هایی مانند ما ایجاد می‌کند.

وی در نهایت گفت: اگر دولت به فکر صنعت و صنعتگر نباشد و گشایش سیاسی در ماه‌های آتی ایجاد نکند و به فکر تثبیت ارز و اقتصاد کشور نباشد بخش بزرگی از تولید دچار مشکلات اساسی خواهد شد.

p27