ناچیز بودن تعداد شرکت‌های پرداخت‌یار در برابر ۴۵۰ شرکتی که هنوز نتوانسته‌اند پرداخت‌یار شوند، به تنهایی نشان می‌دهد که نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی کسب و کارها نشانه گرفت. در این خصوص حامد تکمیل موسس سرویس «تضمین شو» به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «وجود بوروکراسی‌های اداری بی‌شمار در اجرای این طرح، چابکی استارت‌آپ‌ها را می‌گیرد.»

 این پا و آن پای بحق استارت‌آپ‌های کوچک

توسعه نیافتن مدل پرداخت‌یاری بعد از دو سال فعالیت رسمی چنان است که اکثر فعالان صنعت پرداخت، معتقدند که نمی‌توان در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت آن حکمی ‌صادر کرد.

با این حال مدیرعامل استارت‌آپ تضمین‌شو، یکی از علت‌های اصلی عدم استقبال غالب کسب و کارها از مدل پرداخت‌یاری را وجود چالش‌های زیادی که این مدل با آن دست به گریبان است، می‌داند. همچنین به نظر می‌آید اکثر فعالان فین تک، ترجیح می‌دهند پیچ دیگری به راه خود اضافه نکنند و تا رفع و رجوع چالش‌های اساسی این مدل، صبر کنند.

موسس این استارت‌آپ توضیح می‌دهد: فارغ از نظر موافقان یا مخالفان این طرح، بوروکراسی و بازی‌های بی‌‌انتهای اداری؛ فعالیت استارت‌آپ‌های کوچک و چابک را کُند می‌کند. همچنین نباید تصور شود که همه شرکت‌‎های فین‌تکی تنها به واسطه ارائه خدمات مالی، باید پرداخت‌یار شوند. بخشی از این شرکت‌ها واقعا نیازی به پرداخت‎یاری ندارند. به علاوه وجود چالش‌هایی چون تضاد منافع آشکار پرداخت الکترونیکی‌ها با شرکت‌ها پرداخت‌یاری بر سر کارمزد تراکنش‌های بانکی، زیادتر پرداخت‌یارها نسبت به نیاز کشور تحریم زده، محدود بودن شرکت‌های فین‌تک به جغرافیای ایران، مساله نظارت و احراز هویت؛ پرداخت‌یارها را عاصی کرده است تا حدی که بعضی از آنها به دلیل همین مشکلات، طرح پرداخت‌یاری را آنچنان موفق نمی‌دانند.

مدیر عامل این شرکت در ادامه در خصوص چرایی پرداخت‌یار نشدن استارت‌آپ «تضمین شو» چنین توضیح می‌دهد: «تضمین شو» بیش از هر چیزی برای همخوان شدن محصولش با بازار، به چابکی نیاز دارد. همچنین شرکت ما در حال حاضر به دنبال شکل‌دهی جریان درآمدی است. از همین رو در این مرحله ترجیح داده که فعلا پرداخت‌یار نشود و فعالیتش را با پرداخت‌یارهای موجود ادامه دهد تا بتواند از خدمات آنها در دل تضمین شو، استفاده کند.

 باز هم جاماندن قانون‌گذار از نوآوری صاحبان کسب و کار

تکمیل با تاکید بر اینکه فضای فعالیت‌های پلت‌فرمی، از نبود قانون‌ مناسب رنج می‌برد گفت: از جمله بزرگ‌ترین مشکلات، عقب بودن قانون‌گذار از کسب و کار‌های آنلاین است. به طور مثال سرویس‌های ما عمدتا با دید رفع مشکلات موجود و همراه با ارائه راهکار حقوقی وارد بازار می‌شوند، زیرا ما به کند بودن فضای آفلاین حقوقی، آگاه هستیم. اما همین موضوع تبدیل به چالشی اساسی می‌شود، زمانی که راهکارهای حقوقی ما به بن بست بخورند. در این موقعیت قانون‌گذاری که از کسب و کار عقب افتاده است، طوری رفتار می‌کند که گویی فعالیت پلت‌فرم‌ها، منشا این جاماندگی‌ها هستند.

همچنین نبود نیروی انسانی متخصص در کسب و کارهای مشابه ما یکی از مشکلاتی است که به مرحله بحرانی رسیده است. این مساله که گاهی راه‌حلی هم ندارد برای مدیران کسب‌وکار، سراسر ضرر است، زیرا کاهش ارزش ریال نسبت به دلار، چالش پرداخت به نیروی متخصص خوب را پررنگ تر از قبل و فضای فعالیت را برای فعالانش بغرنج‌تر کرده است.

 تضمین شو، دست کلاهبرداران را کوتاه می‌کند

تضمین شو با سابقه‌ای کمتر از یک سال، به عنوان یک سرویس گروگذاری وجه راه‌اندازی شده است. مدیر عامل آن می‌گوید:  سرویس تضمین شو، تلاش دارد در میان‌مدت از مشکلات عدم امنیت پرداخت‌ها و کلاهبرداری‌های حوزه معاملات خرد، برای گرو پذیرندگان فریلنسی یا آزادکار و کسانی که از دیوار و اینستاگرام و سایر شبکه‌های خرید و فروش معامله می‌کنند، بکاهد. مزیت رقابتی شرکت ما در بازار، خلق تجربه متفاوت در کنار تجربه فنی فعالیت در فضایی مشابه تجربه‌ها قبلی تیم دانست. هنوز کسی نتوانسته گوی رقابت بازار سرویس‌های گروگذاری را ببرد، ما اما به دلیل داشتن تجربه و آگاهی لازم  نسبت به مشکلات حقوقی این حوزه، می‌دانیم مسائل آن را چگونه حل کنیم و امیدواریم بتوانیم بر این اساس نیاز‌های جامعه هدف خود را به خوبی پوشش داده و در آینده خدمات خود را برای گروه هدف عام‌تری توسعه دهیم.