در ایران نیز تولید محصولات گلخانه‌ای با تولید گل توسط پروتیوا، باغبان اتریشی مظفرالدین شاه، از حدود یک قرن پیش آغاز شد. در ابتدا از گلخانه در ایران بیشتر برای تولید گیاهان و نشاهای مورد نیاز کاخ‌ها و باغ‌های تفریحی اشراف استفاده می‌شد؛ گلخانه‌های اولیه شیشه‌ای با چارچوب‌های آهنی بود. اما با اختراع پوشش‌های پلی‌اتیلن در حدود نیم قرن پیش این صنعت با شدت بیشتری در دنیا و در ایران رشد کرد.

درحال‌حاضر براساس آخرین آمار در سال ۱۳۹۵ سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در ایران حدود ۱۱هزار و ۲۳۱ هکتار است.از این مقدار قریب به ۸هزار و ۲۱۲ هکتار آن به سبزیجات گلخانه‌ای نظیر گوجه فرنگی، فلفل و فلفل دلمه‌ای، خیار و… اختصاص دارد. در مابقی آن نیز گیاهان زینتی، دارویی و سایر میوه‌ها کاشت می‌شود. درحال‌حاضر مجتمع گلخانه‌ای ۸۰ هکتاری ارس تارلا امیر بزرگ‌ترین گلخانه کشور، محصولات صیفی خود را به‌صورت هیدروپونیک کشت و به کشورهای منطقه صادر می‌کند. هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کمترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است. در ایران، ده‌ها گلخانه به این روش راه‌اندازی شده و هزاران نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند. با این روش، در هر نقطه‌ای از ایران می‌توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک، برداشت کرد. با این روش، می‌توان اشتغال‌زایی خوبی داشت و از هر مکانی برای تولید محصولات کشاورزی که نیاز روزافزون جمعیت ایران در عصر ۱۴۰۰ است، بهره برد.

فاز اولیه این مجتمع به متراژ ۳۰ هکتار در سال ۱۳۹۸ و فاز بعدی در روز پنج‌شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید. با این افتتاحیه، بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای خاورمیانه، برای تولید انواع مختلف گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای و صیفی‌جات دیگر به روش هیدورپونیک آغاز شده است.

 آتاویتا صاحب بزرگ‌ترین گلخانه شیشه‌ای خاورمیانه

دو مجتمع گلخانه‌ای ارس تارلا امیر و ارس تارلا امین واقع در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس تولید‌کننده محصولات کشاورزی خوشنام آتاویتا، بزرگ‌ترین گلخانه‌های شیشه‌ای کشور، خاورمیانه و غرب آسیا هستند. این گلخانه‌ها با توسعه و بهره‌برداری از فازهای جدید به جمع ۱۰ گلخانه بزرگ شیشه‌ای جهان خواهند پیوست. گلخانه تمام شیشه‌ای هیدروپونیک ارس تارلا امین با مساحت ۵۰ هکتار، درحال‌حاضر ۳۰ هکتار گلخانه سرپوشیده شیشه‌ای دارد. این گلخانه با این وسعت سالانه ۱۷هزار‌تن محصول کشاورزی درجه‌یک تولید و به بازارهای بین‌المللی و داخلی عرضه می‌کند. بخش اعظم این تولیدات به بازار مصرف میوه و تره‌بار کشور روسیه صادر می‌شود.

مجتمع ارس تارلا امیر، دیگر مجتمع گلخانه‌ای تولیدکننده محصولات باکیفیت آتاویتا، با وسعت ۸۰ هکتار و ۵۷ هکتار سطح گلخانه، ظرفیت تولید سالانه ۲۶هزار تن محصولات کشاورزی گلخانه‌ای دارد.  محصولات این گلخانه‌های شیشه‌ای تکنولوژیک و مدرن ۴ نوع گوجه‌فرنگی و ۴ رنگ فلفل دلمه‌ای است. بادمجان به‌تازگی به سبد محصولات آتاویتا اضافه‌شده و محصولات دیگر به‌مرور زمان در نوبت تولید قرار خواهند گرفت.  این گلخانه‌های شیشه‌ای از جدیدترین دانش و تکنولوژی روز اروپایی بهره ‌می‌گیرند و باعث تحولی چشمگیر در صنعت کشت گلخانه‌ای در داخل کشور شده‌اند.

 ویژگی‌های گلخانه شیشه‌ای آتاویتا

گلخانه‌های شیشه‌ای آتاویتا از به‌روزترین و باکیفیت‌ترین مصالح ساخت‌وساز استفاده کرده است. هزینه ساخت گلخانه‌های شیشه‌ای بسیار بیشتر از انواع دیگر پوشش‌ها برای گلخانه مثل پلاستیک و پلی کربنات است. این نوع گلخانه دوستدار محیط‌زیست محسوب می‌شود؛ در گلخانه‌های شیشه‌ای از پوشش‌های با ترکیب پلاستیک که دوام کمتری دارند و به طبیعت برنمی‌گردند استفاده نمی‌شود. شیشه باکیفیت‌ترین گزینه برای ساخت گلخانه و درعین‌حال گران‌قیمت‌ترین است. نصب آن‌هم نسبت به مواد دیگر مشکل‌تر است اما اگر به‌خوبی نگهداری شود، دوام آن بیشتر از گلخانه‌های دیگر بیشتر خواهد بود. بارزترین ویژگی‌های این گلخانه شیشه‌ای، تولید محصول با مصرف کمترین آب ممکن، افزایش ۱۰ برابری تولید، کاهش ۲۰درصدی مصرف برق و کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، تغذیه بهتر گیاه، کاهش مصرف کود و درنهایت کاهش ضایعات نسبت به گلخانه‌های معمولی است.

گلخانه‌های شیشه‌ای آتاویتا سازه‌هایی با تکنولوژی به‌روز هستند که با جدیدترین استانداردهای اروپا هماهنگ شده‌اند. این گلخانه‌ها به شما اجازه نصب سایر سیستم‌هایی را می‌دهند که برای کشت هیدروپونیک یا انواع دیگر کشاورزی مدرن به آنها نیاز دارید. این گلخانه با داشتن سیستم کشت هیدروپونیک به خاک زیانی وارد نمی‌کند و به آن نیازی ندارد. همچنین با استفاده آب به‌اندازه یک مزرعه، ۱۰ برابر آن محصول تولید می‌کند.گلخانه‌های شیشه‌ای با امکانی که برای تنظیم دما و شرایط محیطی به شما می‌دهند، در تمام فصول سال محصول دارند و به تولید ادامه می‌دهند. آتاویتا تکنولوژی ساخت گلخانه شیشه‌ای را تا حد زیادی بومی کرده است و آماده ارائه خدمات در این زمینه به تولیدکنندگان دیگر است. ابراهیمی به نمایندگی از گروه سرمایه‌گذاری ابراهیمی، سرمایه‌گذار گلخانه مدرن ارس تارلا امیر، در رابطه بااین طرح گفت: طرح‌های گلخانه‌‌ای با سرمایه‌گذاری این گروه در عرصه‌ای بالغ‌بر ۱۳۰ هکتار با اشتغال‌زایی برای بیش از هزار نفر، سالانه بیش از ۴۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کند. انتظار می‌رود مانند سال‌های پیش ۸۵ درصد این تولیدات به کشورهای حوزه سی‌آی‌اس و بالاخص کشور روسیه صادر شود. وی گفت: آخرین فناوری‌های گلخانه‌ای مورداستفاده در کشورهای توسعه‌یافته در این مجتمع مورد بهره‌برداری و به‌عنوان الگوی تخصصی موردتوجه عموم علاقه‌مندان، محققان و سرمایه‌گذاران قرارگرفته است. پروژه اول این گروه سرمایه‌گذاری به نام مجتمع گلخانه‌ای ارس تارلا امین که از سال ۹۶ با تکنولوژی کشت هیدروپونیک بیش از ۸۰ درصد محصول خود را تحت برند آتاویتا Atavita به بازارهای روسیه و کشورهای عربی صادر می‌کند.

وی درنهایت تاکید کرد: در طرح توسعه این گلخانه، با اضافه شدن مجتمع «ارس تارلا امیر» با عرصه ۸۰ هکتار، این مجموعه گلخانه‌ای جزو ۱۰ گلخانه بزرگ هیدروپونیک شیشه‌ای دنیا محسوب می‌شود.