به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از فوربس، تقاضای سفارش غذاهای خانگی از طریق پلت‌فرم شف نیز رشد فزاینده‌ای داشته است. شف از پلت‌فرمی مانند ایربی‌ان‌بی استفاده می‌کند که در آن غذاهای خانگی سفارش داده می‌شوند. این پلت‌فرم برای مهاجران فرصتی ایجاد کرده است که با ارائه غذاهای خانگی مختص فرهنگ و کشور خود به کسب درآمد بپردازند. روز پنج‌شنبه، این استارت‌آپ که دفتر آن در شهر سانفرانسیسکو مستقر است اعلام کرد برای گسترش شبکه پخت‌وپز غذاهای خانگی و ارائه آنها به مشتریان خود، جلسه سرمایه‌گذاری جهت جمع‌آوری مبلغ ۸/ ۸ میلیون دلار بودجه برگزار کرد. در این جلسه شرکت‌هایی مانند «وای‌کامبینیتور»، «کرافت ونچرز» و همچنین استیسی براون فیلپات، مدیرعامل «تسک ربیت» و دیگر سرمایه‌گذاران شناخته شده شرکت داشتند.

آلوین صالحی و جوئی گراسیا، مدیران شف، اولین بار در اجلاس ثروتمندان زیر 30 سال که توسط فوربس در سال 2018 برگزار شده با یکدیگر ملاقات کردند. هر دو نفر آنها از خانواده‌هایی هستند که به آمریکا مهاجرت کرده‌اند و با دغدغه‌ و مشکلات مهاجران آشنایی دارند. خانواده صالحی از ایران و خانواده گراسیا از ایتالیا به ایالات‌متحده مهاجرت کرده‌اند. 

آشپزهایی که به پلت‌فرم شف مراجعه می‌کنند، باید آشپزخانه‌های خانگی آنها تایید شود، الزاماتی که براساس قوانین ایمنی و سلامت مواد غذایی در شهرها و ایالت‌های مختلف متفاوت است. در این پلت‌فرم آشپزها، منوی غذایی خود را در پروفایل‌شان قرار می‌دهند و در مورد هر غذا و مواد تشکیل دهنده آن به تفضیل نیز توضیح می‌دهند. کسانی که متقاضی غذاهای خانگی هستند، امکان انتخاب انواع غذاهای متنوع از کشورهای مختلفی را دارند که از جمله می‌توان به غذاهای چینی، بنگلادشی، مالدیوی و ... اشاره کرد. این شرکت تخمین می‌زند که برخی از آشپزها به طور متوسط 1000 دلار در هفته فروش خواهند داشت.

بنیانگذاران پلت‌فرم شف درابتدا قصد نداشتند چنین بودجه قابل توجهی را جمع‌آوری  کنند، اما شیوع همه‌گیری کووید-19 رستوران‌ها را تحت تاثیر شدید قرار داد و باعث رکود این صنعت شد. به همین خاطر برای پلت‌فرم شف فرصت رشد چشمگیری ایجاد شد. 

صالحی می‌گوید: «هنگامی که کووید-19 باعث تعطیلی بسیاری از رستوران‌ها شد، ما احساس وظیفه کردیم که باید به افراد کمک کنیم. زیرا ما پلت‌فرمی داریم که واقعا در این ایام، برای جامعه بسیار مفید است. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مردم بتوانند درآمدزایی کرده و از این بحران عبور کنند.»

صالحی و گراسیا برآنند تا فرصت‌هایی برای کسب و کار آشپزهای مهاجر و آشپزهای رستوران‌هایی که تعطیل شده‌اند به وجود آورند. در حال حاضر، بیش از 4 هزار آشپز درخواست خود را برای این شرکت ارسال کرده‌اند و در انتظار تایید آشپزخانه‌های خود هستند.