کاهش شدید فعالیت کفاشان دست‌دوز تهران

با این ‌حال مسوول اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران با اشاره به شرایط نامساعد کنونی می‌گوید: از حدود دو سال پیش، فعالیت کفاشان دست‌دوز تهران به دلیل ضعیف شدن بازار، به‌شدت کاهش ‌یافته است و دیگر در تمام طول سال فعال نیستند.

رسول شجری با بیان اینکه کمتر کفاش دست‌دوزی است که بتواند در ۱۲ ماه سال فعالیت داشته باشد، اضافه می‌کند: شرایط فعالیت کفاشان دست‌دوز تهران متفاوت شده است؛ فعالیت عده‌ای در برخی فصل‌ها کمتر شده است و برخی دیگر شش ماه از سال فعالیت می‌کنند؛ این‌درحالی‌ است که بازار کار کفاشان، فصلی است و باید متناسب با ویژگی‌های هر فصلی اقدام به تولید کفش‌های مناسب با آن کنند.

وی با اظهار اینکه مدتی زمان برد تا کفاشان دست‌دوز تهران توانستند خود را پس از بروز مشکلات ناشی از تحریم‌ها پیدا کنند، تصریح می‌کند: آنها اوایل سال ۹۸ توانستند مقداری خود را بازسازی کنند و محصولاتشان را در سبد خانوارها تا حدودی بگنجانند، اما مشکلات بعدی شرایط را برای ادامه فعالیت و کسب درآمد دشوارتر کرد.

 افزایش قیمت بنزین، تعادل بازار را به هم‌ریخت

شجری با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین، مشکلاتی را برای کفاشان دست‌دوز تهران ایجاد کرد، اظهار می‌کند: افزایش قیمت بنزین باعث شد بسیاری از مواد نفتی که محصولاتی همچون زیره‌های PU، لاستیک و ترمو پلاستیک و چسب از آنها تولید می‌شد، تحت تاثیر قرار بگیرند که موجب به‌هم‌ریختگی بازار شد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان باید برای ادامه فعالیت خود به نقطه اطمینان و شرایط ثابتی برسند، ادامه می‌دهد: با روند کنونی تولیدکننده محصول را تولید کرده است و برای جایگزینی مواد اولیه جدید با ۳۰ تا ۴۰ درصد تفاوت قیمت روبه‌رو می‌شود؛ چگونه می‌خواهد تولید کند و به چه کسی تولیداتش را عرضه کند؟

مسوول اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران با تاکید بر مشکلات ناشی از شیوع کرونا می‌گوید: کرونا بازار یک‌فصل کفاشان دست‌دوز تهران را به‌طور کامل نابود کرد و بازار شب عید را چون مردم خرید نکردند از دست دادیم؛ بسیاری از واحدها همان زمان به دلیل نبود بازار تعطیل شدند که تا خرداد نیز ادامه یافت.

بازار به دلیل شیوع کرونا و کاهش توان خرید، کشش لازم را ندارد.

شجری با بیان اینکه وقتی کفاشان دست‌دوز دوباره فعالیت خود را آغاز کردند، بازهم بازار کشش نداشت، اظهار می‌کند: وقتی‌ بازار کشش نداشته باشد و تولیدات کفاشان دست‌دوز روی ‌هم انباشته شود و بازدهی نداشته باشد، تولید نتیجه نمی‌دهد و خیلی زود به تعطیلی کشیده می‌شوند؛ کمااینکه اکنون بسیاری از واحدها هنوز تعطیل هستند و بقیه نیز با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی با اظهار اینکه به دلیل کمبود مواد اولیه و دشوارتر شدن تحریم‌ها مشکلات آنها افزایش ‌یافته و فصل امسال را نیز تحت تاثیر قرار داده است، توضیح می‌دهد: در ایران کارخانه چرم‌سازی وجود دارد، اما کارخانه‌ها برای تکمیل پروسه کار خود نیاز به یکسری مواد وارداتی دارد؛ در گذشته از کشورهای مختلف این مواد را وارد می‌کردند، اما امروز این مواد به دلیل تحریم وارد کشور نمی‌شود و چرم‌سازی را با مشکل تولید باکیفیت چرم مرغوب روبه‌رو کرده است.

شجری در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: همچنین زیره‌های کفش از جنس PVC وPU، ترمو پلاستیک یا لاستیک هستند که به‌نوعی به خارج از کشور وابسته‌اند؛ البته در بخش PU و ترمو پلاستیک پتروشیمی ایران مقداری کمک می‌کند و در ایران تولید می‌شود.

وی در عین ‌حال با اظهار تاسف از قیمت‌های تولیدات پتروشیمی ایران یادآور می‌شود: قیمت‌های این محصولات تولیدی پتروشیمی ایران در یک ماه گذشته حداقل سه‌ بار افزایش داشته که مانع رشد کفاشان دست‌دوز و آسیب شدید به آنها و تولیدکنندگان شده است.

به گفته شجری، در ایران حدود ۱۵ کارخانه تولید چسب فعال است که اگر مواد اولیه آنها وارد نشود، محصولاتشان کیفیت سابق را ندارد و تولیدکننده با مشکل روبه‌رو می‌شود. ضمن اینکه کارخانه‌های ایران که مواد اولیه ما را تولید می‌کنند، بیش از ۳۰ درصد به واردات خوراک خود از خارج از کشور وابسته هستند.

 افزایش نرخ دلار، قیمت مواد اولیه را گران‌تر کرده است

مسوول اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران همچنین با بیان اینکه افزایش نرخ دلار، قیمت مواد اولیه را گران‌تر کرده است، توضیح می‌دهد:‌ شاید افزایش نرخ دلار برای آنهایی که به مقوله صادرات ورود یافته‌اند، شرایط بهتری را رقم‌زده باشد، اما آنها نیز اگر قرار باشد مواد اولیه موردنیاز تولید را وارد کنند تا بتوانند کالای نهایی تولید خود را صادر کنند، می‌شود همین روند مشکل‌زایی که گفتم. شجری با تاکید بر اینکه صادراتی مقرون‌به‌صرفه است که همه مواد اولیه موردنیاز تولید آن محصول در ایران تولید شود، تصریح می‌کند: این امر در حوزه تولید کفش مقداری مشکل است، اما با توجه ‌به قیمت دلار اگر می‌توانستیم صادرات داشته باشیم، بازهم می‌توانست جبرانی برای مشکلات کنونی کفاشان دست‌دوز باشد.

وی با اظهار اینکه اگر شرایط مقداری بهتر می‌شد، حداقل کارخانه‌ها می‌توانستند مواد اولیه موردنیاز خود را با صادرات وارد کشور کنند، ادامه می‌دهد: کما اینکه ما از دولت خواستیم به‌جای اینکه از کارخانه‌ها مطالبه ارز برای صادراتشان داشته باشند، به آنها اجازه دهند با ارزی که از راه صادرات به ‌دست می‌آورند، مواد اولیه کارخانه‌های خود را وارد کنند. شجری اضافه می‌کند: دولت می‌تواند نظارت بر این امر و فعالیت کارخانه‌های صادرکننده را به اتحادیه‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت بسپارد.

 صادرات کفش دست‌دوز ارزش‌افزوده زیادی خواهد داشت

وی با این‌ حال بر این باور است: اگر شرایط را برای کفاشان دست‌دوز فراهم کنند، می‌توانند صادرات داشته باشند؛ اما نباید این مساله را فراموش کنیم که صادرات زمان‌بر است و باید حضوری مستمر در بازار با قیمتی ثابت و معقول داشت تا بتوان فروش داشت. مسوول اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران تاکید می‌کند: به‌ویژه در بخش کفش دست‌دوز ما می‌توانیم ارزش‌افزوده بسیاری داشته باشیم؛ اکنون در روسیه کفش‌های اکونومی ترکیه به قیمت ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد که تولیدکنندگان کفش‌ دست‌دوز ایران می‌توانند کفش‌هایی باکیفیتی بسیار بهتر را به قیمت ۴۰ دلار در این کشور به فروش برسانند. شجری با بیان اینکه فروش کفش‌های دست‌دوز با این قیمت برای تولیدکنندگان ایرانی بسیار سودآور خواهد بود، اضافه می‌کند: رسیدن به این مرحله نیازمند سازوکار، ثبات قیمت و برنامه‌ریزی است که از دست تولیدکننده جزء خارج است. وی با اظهار اینکه این امر نیازمند حمایت اتاق اصناف، وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت است، تاکید می‌کند: با تشکیل مجتمعی در کشورهای مقصد صادراتی همچون روسیه و عراق و سایر کشورهایی که باید شناسایی شوند، می‌توان از این توان بهره گرفت و شرایط اقتصادی کفاشان دست‌دوز ایران نیز تغییر کند. شجری تصریح می‌کند: تنها راه نجات ما با‌ توجه ‌به شرایط سخت کنونی، صادرات است که بتوانیم مواد اولیه را با آن وارد کنیم؛ تا با تحریمی که روی می‌دهد بتوانند مستقل کار کنند و یکباره زمین‌گیر نشوند. البته وی با اشاره به اینکه اعضای اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در سال‌های اخیر ۱۲۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند، اظهار می‌کند: اکنون به دلیل مشکلاتی همچون تحریم و کرونا و مسائلی که گفته شد، میزان صادرات کاهش‌ یافته است. اگر دولت کمی از اقتدار حاکمیتی خود استفاده کند این صنعت حرکت خواهد کرد.