حرکت به سمت توسعه پخش آنلاین کالا

این شرکت  در زمینه توزیع گروه محصولات مختلفی مانند گروه سس و کنسرو (با دو نام تجاری دلپذیر و لاویز) و محصولات سلولزی با برند پاکان و دکتر دنت و فعالیت می‌کند. علاوه بر این شرکت پخش پگاه برنامه‌هایی برای آینده دارد که شامل افزایش گروه محصولات جدید به گروه‌های فعلی است؛ اضافه کردن گروه حبوبات با بسته‌بندی جدید و منحصربه‌فرد و در عین‌ حال یک سرمایه‌گذاری قابل‌ توجه برای انواع ادویه‌جات نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است که به‌زودی شرایط جذب نیروی انسانی جدید را فراهم خواهد کرد. سمیرا نصیری، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: رقم فروش این شرکت در سال‌جاری در مدت مشابه سال گذشته به دو برابر افزایش‌یافته و با توجه به اقبال بیشتر به محصولات توزیعی این شرکت در ۶ ماه دوم سال این رقم بالاتر خواهد رفت.

 رمز موفقیت پخش پگاه

مدیرعامل شرکت پخش پگاه بابیان اینکه عوامل متعددی باعث موفقیت این شرکت شده‌اند، گفت: به جرات می‌توان گفت سیستماتیک بودن شرکت پخش پگاه مهم‌ترین ویژگی این شرکت است که ساختاری بوروکراتیک ندارد و همه فعالیت‌ها و فرآیندهای اجرایی و کنترلی به‌صورت سیستماتیک انجام ‌شده که این باعث متمایز بودن می‌شود.

این در شرایطی است که هزینه‌های پخش در کشور بالاست، اما شرکت پخش پگاه دارای هزینه‌های پخش قابل‌قبول است؛ زیرا هر نوع هزینه‌ای در این شرکت دارای استاندارد مشخص و معین بوده و تجربه مدیران و استفاده از سیستم‌های یکپارچه باعث کاهش هزینه و نظارت لحظه‌ای بر عملکرد شرکت می‌شود.

نکته جالب آنکه هر هزینه در شرکت پخش پگاه دارای یک دستورالعمل مشخص است و در نتیجه همین موضوعات باعث شده ماشین‌های پخش این شرکت با بهره‌وری بسیار بالا فعالیت کنند، به ‌عنوان ‌مثال علاوه بر تناژ، عامل حجم نیز در نظر گرفته ‌شده و خود این، عامل ورود به بازار محصولات سلولزی شده است.

 معضلات صنعت پخش در ایران

وی در ادامه می‌افزاید: معضلات صنعت پخش در ایران به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ اولین گروه معضلاتی هستند که خارج از صنعت روی عملکرد فعالان این حوزه اثر منفی بر جای گذاشته و دوم مشکلات درون صنعت هستند که به‌شدت در حال گسترده شدن هستند. در مورد گروه اول عدم تامین کالا (به علت کسری برخی مواد اولیه) از یکسو در کنار عدم تخصیص ارز موردنیاز دو موردی است که متاسفانه عملکرد این شرکت‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. از عوامل داخلی می‌توان به محدودیت‌ها جهت جذب نیروی انسانی کارآمد اشاره کرد.

امروز جذب نیروی متعهد و اصیل برای آینده فعالیت به‌سختی صورت می‌گیرد که نصیری معتقد است دلیل آن توسعه فعالیت‌های سفته‌بازانه و عدم تمایل نیروی متقاضی کار به فعالیت‌های است که ایجاد ارزش ‌افزوده کرده و در فرآیندهای تولید و عرضه محصولات نقش موثری ایجاد کنند. تمایل به کسب درآمد از محل‌هایی مانند خرید و فروش ارز، سکه، خودرو و... باعث شده میل به فعالیت‌های مولد واصلی در نظر نیروی کار تحصیلکرده کمرنگ شود.

موضوع بعد رقابت ناسالم در بازار است که بر سر تخفیف‌ها و مدت تسویه و... ایجادشده است. رقبا با اعلام قیمت‌های بسیار غیررقابتی که از دو منشأ استفاده از مواد اولیه و بسته‌بندی نامطلوب یا تخصیص سود غیرواقعی به برخی از حلقه‌های توزیع باعث افزایش بی‌رویه قیمت مصرف‌کننده و ایجاد شکاف غیرواقعی بین قیمت مصرف‌کننده و قیمت تمام‌شده‌اند که این موضوع با هیچ محاسبه‌ای سازگار نیست.

از سوی دیگر نرخ کارمزد پخش در بازار با آنکه توافقی است و در یک دامنه مشخص قرار دارد و با این نرخ معمولا بسیاری از شرکت‌ها مشکل ‌دارند و آن را کم ارزیابی می‌کنند یعنی هزینه‌ها بالاتر از کارمزد پخش است؛ با این ‌حال شرکت پخش پگاه حتی با این دامنه با حاشیه سود روبه‌رو است و این نشان می‌دهد رقابت‌های ناسالم اصلا ضروری نیست و رفتارهای اخلاقی در این رشته می‌تواند به سود دسته‌جمعی منتهی شود.

 استهلاک بالا و قیمت ماشین‌آلات

به گفته نصیری اکنون کلیه ماشین‌هایی که در سراسر ایران در حال فعالیت هستند در مالکیت خود شرکت هستند و به همان دلیل که هر نوع فعالیتی در این شرکت بر اساس سود و زیان و ارزیابی عملکرد بوده، بنابراین تا قبل از امسال هزینه‌های استهلاک و سیر هزینه‌های خودرو به‌گونه‌ای بود که جایگزینی وسایل نقلیه جدید در دستور کار قرار می‌گرفت، با این ‌حال به حدی هزینه و قیمت‌های خرید وسایل نقلیه در سال‌جاری افزایش‌ یافته که تا زمانی که این افزایش قیمت‌ها به قطعات خودرو و لوازم‌یدکی تسری پیدا کند چنین طرحی از دستور کار خارج‌شده و به این نتیجه رسیدیم که تعمیر و نگهداری خودروهای موجود به‌مراتب به‌صرفه‌تر از خرید ناوگان جدید برای شرکت بوده و موجب افزایش بهره‌وری می‌شود که پس از تسری قیمت‌ها به قطعات خودرو، قطعا جایگزینی در دستور کار قرار می‌گیرد.

 مزایای روش‌های آنلاین فروش

وی با بیان اینکه با شروع پاندمی کرونا فروش آنلاین با توسعه قابل‌توجهی روبه‌رو شده است، گفت: این موضوع باعث شد کسانی که خریدهای خود را به‌صورت حضوری انجام می‌دادند به سمت خرید آنلاین بروند و نصیری معتقد است بازار خرید آنلاین رو به توسعه بود و بیماری کرونا آن را تسریع کرده و مصرف‌کننده به سمت خرید محصولات بسته‌بندی‌شده که شرایط بهداشتی مناسب‌تری دارند به‌جای محصولات فله سوق پیدا کرد. با ادامه روند فعلی، خرید آنلاین توسعه زیادی خواهد یافت و رونق بیشتری را برای مصرف‌کننده و فروشنده ایجاد می‌کند که زمان را به نفع هر دو گروه ذخیره خواهد کرد. به گفته وی از سال‌های گذشته شرکت پخش پگاه تلاش کرده تا طرح فروش آنلاین را در سطح فروشگاه‌ها اجرا کند در همین راستا مشتریان ممتاز جذب و تامین کالای ایشان در اولویت قرار گرفته است با توجه به نیاز به بسترسازی مناسب و زیرساخت‌های سخت‌افزاری برای فروش آنلاین در راستای توسعه طرح مذکور شرکت اقدام به جذب نیرو برای ایجاد یک کارگروه مناسب این پروژه کرده تا با اجرای سراسری این طرح تحولی بزرگ برای صنعت پخش ایجاد شود.

گام بعدی توسعه این سیستم و تسری آن به مصرف‌کننده نهایی است درنتیجه بازار به تعادل بهتری خواهد رسید و مصرف‌کننده می‌تواند محصول موردنیاز خود را با قیمت مناسب و سریع‌تر تهیه کند این سیستم پروسه دسترسی به کالا از تولیدکننده به مصرف‌کننده را تسهیل کرده و علاوه بر قیمت مناسب، کالا با طول عمر بیشتری در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. نصیری با اشاره به فعالیت‌ هایپرمارکت‌ها در کشور می‌گوید هدف از تشکیل این بازارها دسترسی و عرضه کالا باقیمت مناسب‌تر بوده، ولی در سال‌های اخیر این رسالت منحرف ‌شده است و اعداد و ارقامی که برخی از این هایپرمارکت‌ها اعلام می‌کنند به‌صرفه نبوده و نه برای تولیدکننده و نه مصرف‌کننده قیمت مناسبی محسوب نمی‌شود. به گفته مدیرعامل شرکت پخش پگاه امروزه برندهای مشخصی در برخی هایپرمارکت‌ها محصولات خود را عرضه می‌کنند که محصول را شاید تنها ۵ درصد زیر قیمت به مصرف‌کننده می‌فروشند در حالی ‌که از تولیدکننده ۴۰درصد تخفیف می‌گیرند و به‌صورت مدت‌دار محصول را دریافت می‌کنند که این نشان می‌دهد انحراف در مسیر ایجاد شده است. این تفکر روزبه‌روز در حال گسترش است و این باعث می‌شود برندهای معتبر از برخی مبادی فروش بگذرند، البته شرکت پخش پگاه از طریق خرده‌فروشی این موضوع را پوشش داده و از طریق فروش آنلاین تلاش خواهد کرد با ایجاد بستر فروش آنلاین با کمترین زمان و هزینه محصول را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد.

 برنامه‌های توسعه پگاه تا پایان سال

این شرکت در حال راه‌اندازی یک کانال فروش جدید با نیروی انسانی جدید است و قرار است محصولات جدید را از طریق این مسیر عرضه کند. در کنار این تصمیم، شرکت پخش پگاه در تلاش است مالکیت برخی شعب را از آن خود کند. به ‌این ‌ترتیب شعبی را که در مالکیت شرکت نیست خریداری خواهد کرد و تا انتهای سال محل برخی از شعب خود را به تملک درآورد. بر اساس برنامه تدوین‌ شده تا پایان سال محل چهار مرکز پخش خریداری خواهد شد.

p28-01