به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از «پی‌آر نیوز وایر»، این همکاری برای توسعه فناوری جدید تولید باتری نه‌تنها از هزینه‌ها می‌کاهد، بلکه اطمینان می‌دهد که باعث پایداری و سازگاری بیشتر با محیط‌زیست نیز خواهد شد. در این فناوری جدید عناصر کمیاب و هیچ‌یک از منابع سیاره زمین مورد مصرف قرار نخواهد گرفت.

«تکسل انرژی استوریج»، شرکت سوئدی توسعه فناوری باتری و دانشگاه کرتین که در شهر پرت‌استرالیا مستقر است، توافق‌نامه‌ای برای توسعه ذخیره انرژی به‌صورت حرارتی شیمیایی با تمرکز بر تجاری‌سازی آن امضا کردند.

بازار ذخیره انرژی یکی از بازارهایی است که سریع‌ترین رشدها را داشته است. فناوری ذخیره‌ای کم‌هزینه، در ترکیب با انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی‌های باد و خورشیدی، موضوع بسیار مهمی در فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی و داشتن آینده‌ای مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر و پایدار است.

لارس جاکوبسون، مدیرعامل شرکت تکسل انرژی استوریج، گفت: همکاری دانشگاه کرتین باعث ارتقای دانش و مالکیت معنوی بسیار مهمی در برنامه توسعه ذخایر انرژی شرکت تکسل می‌شود و منجر به کاهش زمان روند تجاری و صنعتی‌سازی این باتری‌ها خواهد شد.

همکاری دانشگاه کرتین با شرکت تکسل در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شد و در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، با اعطای جایزه جهانی نوآوری (گیل) به این دانشگاه، رسمی شد.

پروفسور کریگ باکلی از دانشکده مهندسی برق، علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه کرتین گفت: «این فناوری جدید، روشی مقرون‌به‌صرفه و کارآمدتر برای ذخیره انرژی در تبدیل گرما به الکتریسیته در اختیار ما قرار می‌دهد. در این روش دیگر نیازی به تکیه کردن به مواد معمول در باتری‌های مرسوم از قبیل لیتیوم و کبالت نیست. ما بسیار خوشحال هستیم که با شرکت تکسل در زمینه تجاری‌سازی این فناوری همکاری نزدیک می‌کنیم.»