فرقی نمی‌کند یکی از فعالان ساخت‌وساز باشید که می‌خواهد برای ساختمانی که ساخته، شیرآلات بهداشتی بخرد یا یک مالک یا حتی مستاجر که می‌خواهد شیرآلات مستعمل و فرسوده ساختمان خود را نوسازی کند. در هر صورت باید در مورد کیفیت شیرآلات کنکاش کنید. البته کیفیت تمام ماجرا نیست و با توجه به گسترش و مدل‌های مختلف موجود در بازار و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در این نوع لوازم، خدمات پس از فروش، نوعی مزیت به‌ حساب می‌آید و برای انتخاب محصول مناسب باید به خدمات پس از فروش آنها نیز توجه ویژه داشته باشیم، چراکه دیر یا زود ممکن است برای تعمیر شیرآلات اقدام کنید؛ بنابراین بهترین گزینه این است که قبل از خرید محصول به نام کارخانه، تولیدکننده شیر موردنظر و همچنین کشور سازنده آن و خدمات پس از فروش آن، دقت کنیم؛ بنابراین بهترین راه برای مصرف‌کنندگان شیرآلات این است که قبل از خرید به‌خوبی از سابقه شرکت تولیدکننده شیر اطلاع حاصل کنند و از وجود و نوع خدمات پس از فروش آن شرکت اطلاعات کافی را کسب کنند و پس‌ازآن اقدام به خرید کنند. در حال حاضر KWC یکی از برندهای شناخته‌شده ایران به شمار می‌رود و سهم بالایی از بازار شیرآلات را به خودش اختصاص داده است. شرکت «شیرهای ساختمانی و صنعتی ایران» به‌عنوان تولیدکننده این برند تحت لیسانس KWC سوئیس توانسته با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها، محصولات متنوعی را در اختیار سازندگان متخصص قرار دهد. این شرکت تولیدکننده انواع شیرآلات ساختمانی، شیرآلات بهداشتی، شیرآلات چشمی، شیرآلات توکار، شیرآلات رنگی، شیرآلات ترموستاتیک و شیرآلات الکترونیکی است و جزو رهبران بازار شیرآلات به شمار می‌رود.

 دو گروه تولیدکنندگان شیرآلات در شرایط کنونی

احمد جلیلی، مدیرعامل شرکت شیرهای ساختمانی و صنعتی ایران به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در حال حاضر شاهد افسارگسیختگی قیمت مواد اولیه صنعت شیرآلات هستیم و از طرفی وضعیت به‌گونه‌ای پیش رفته که فروشندگان مواد اولیه به‌رغم دریافت ۳۰ درصد پول، چندین ماه از زمان تحویل تخطی می‌کنند و زمانی که می‌خواهند مواد اولیه را تحویل شرکت‌ها بدهند، به نرخ روز مجدد قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد. این اتفاق باعث می‌شود تا شرکت‌ها در برنامه‌ریزی برای تحویل شیرآلات مشتریان دچار مشکل شوند و متاسفانه وضعیت به‌گونه‌ای است که هیچ‌کس خودش را در ایجاد این وضعیت مقصر نمی‌داند. در برابر این وضعیت دو رویه شکل‌ گرفته است؛ گروه اول با توجه به اینکه در بازار شناخته‌شده نیستند و برند صاحب‌نامی ندارند، اقدام به تولید و انبار شیرآلات می‌کنند تا بتوانند با قیمت بالاتر به فروش برسانند، اما در برابر این عده، تولیدکنندگان برندهای صاحب‌نام قرار دارند که به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند برای سودهای آتی، شأن و منزلت خودشان را در بازار مخدوش کنند؛ بنابراین با چنگ و دندان درخواست مشتری را اجابت می‌کنند.

 چرا KWC متفاوت است؟!

وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت مواد اولیه چه تاثیری بر کیفیت تولیدکنندگان شیرآلات می‌گذارد، عنوان می‌کند: تکلیف زیرپله‌ای‌ها که مشخص است، اما بسیاری از تولیدکنندگانی که کیفیت را به‌عنوان یک اولویت دیده‌اند، امروز چاره‌ای جز کاهش هرچند اندک کیفیت ندارند. از طرفی بسیاری از مصرف‌کنندگان هم با توجه به افزایش قیمت‌ها سراغ محصولات ارزان‌تر می‌روند. کمااینکه در بازار خودرو هم به علت گرانی امروز این واکنش را از سوی خریداران شاهدیم؛ اما شرایط برای شرکت‌هایی نظیر ما که تحت لیسانس یک شرکت سطح بالای اروپایی فعالیت می‌کنند، بسیار حساس است و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم دست به چنین کاری بزنیم؛ زیرا به‌شدت تحت نظارت هستیم و کوچک‌ترین تخطی از استانداردهای موردنظر شرکت مادر، عواقب سنگینی برای ما به همراه خواهد داشت.  جلیلی با اشاره به اینکه تمام دغدغه تولیدکننده باید تولید بیشتر و باکیفیت باشد، ادامه می‌دهد: بوروکراسی‌های مرسوم و مشکلات موجود مانند سفته‌بازی‌ها باعث شده تا بخش زیادی از توان ما در این مسیر هدر برود.

 قیمت ۱۰ برابری شیرآلات آلمانی نسبت به داخلی‌ها

مدیرعامل شرکت شیرهای ساختمانی و صنعتی ایران تصریح می‌کند: تا حدود شش سال پیش شیرآلات چینی در بازار ایران وجود داشت، اما با توجه به تاثیرات مضر این شیرآلات بر بهداشت و سلامتی افراد تلاش‌ها را برای جلوگیری از واردات با همکاری سازمان ملی استاندارد و سایر نهادهای ذی‌ربط آغاز کردیم و خوشبختانه این کار عملی شد.

وی در مورد وجود برندهای آلمانی در بازار شیرآلات کشور و اینکه کارکرد این محصولات تا چه اندازه با ادعای واردکنندگان همخوانی دارد، می‌گوید: قطعا چنانچه در شرایط کنونی تحریم و افت ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، برند اورجینال آلمانی باکیفیت بالا وارد شود، باید قیمت آن تا حدود ۱۰ برابر شیرآلات باکیفیت داخلی باشد. البته برخی از افراد باوجود تولیدات بسیار باکیفیت ایرانی مانند برند KWC که با برترین برندهای دنیا رقابت می‌کند، هنوز هم سراغ شیرآلات وارداتی می‌روند اما در ادامه و بعد از چند سال که قطعات به‌مرور دچار فرسودگی می‌شوند یا قصد ایجاد تغییراتی در ساختمان دارند، با مشکل مواجه می‌شوند، چراکه اصلا قطعات یدکی این محصولات در بازار ایران وجود ندارد و از طرفی در بیشتر مواقع مشمول خدمات پس از فروش نمی‌شوند.

مدیرعامل شرکت شیرهای ساختمانی و صنعتی ایران تصریح می‌کند: خوشبختانه با توجه به کیفیت شیرآلات تولیدی ما، با انبوه متقاضیان مواجهیم و باوجوداینکه با حداکثر ظرفیت فعال هستیم اما بازهم پاسخگوی نیاز تعداد مشتریان نیستیم؛ بنابراین ما نگرانی برای فروش محصولاتمان نداریم. نکته مهم اینکه بسیاری از سازندگان ترجیح می‌دهند در همان زمان تخریب یا گودبرداری شیرآلات موردنیاز را تهیه و در انبارها نگهداری کنند، چراکه نگران افزایش قیمت‌ها در آینده هستند.